Problem med FPGA, alla pinnar utom GND har +5V

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Användarvisningsbild
zwitter
Inlägg: 111
Blev medlem: 25 november 2004, 18:03:34
Ort: Göteborg
Kontakt:

Problem med FPGA, alla pinnar utom GND har +5V

Inlägg av zwitter »

Jag sitter med en Atmel AT40K20 som är kopplat till en conf-minne. Då matningen är på får jag +5V ut från samtliga pinnar utom GND såklart. Även klockingångarna. Dom borde vara inportar kan man tycka. Eller är det något jag måste göra hårdvarumässigt för att få dom som ingångar? Om jag kopplar på min klockoscillator så blir det fortfarande +5V på den första klockporten (GCK1).

Vad kan vara fel? Och borde inte alla I/O portar vara ingångar från början om conf-minnet är tomt och helt nytt? :?:
babbage
Inlägg: 637
Blev medlem: 10 november 2004, 11:33:17
Ort: Sthlm

Inlägg av babbage »

Jag kan inte svara direkt men det borde väl stå i databladet.

I/O:na kan vara ingångar men ändå få +5V om man inte driver dem. Är de oanslutna och hur mäter du? Med ett lämpligt motstånd (1kohm? 10kohm?, kolla vilken ström I/O:na klarar) kan du testa om det är utgångar som kan driva en lite större ström.
Användarvisningsbild
zwitter
Inlägg: 111
Blev medlem: 25 november 2004, 18:03:34
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av zwitter »

En del är anslutna direkt till lysdiod+res och de lyser alla. De är kopplade pinne->res->diod->jord.

Hittade en lite text om I/O portarna: "All user I/O default to inputs with pull-ups on."

Jag mäter med voltmeter mellan I/O-pinne och jord. Jag mätte på pinne GCK1 både när klockoscillatorn var inkopplad och när den var urkopplad, alltså pinnen är oansluten till något annat.
Sen så har jag mätt mellan alla 240 benen och kollat om några pinnar är kortslutna, kollat mot närliggande pinnar. Inget fel där.

Jag tycker bara att det är konstigt att portarna driver ut +5V när jag bara strömsätter FPGA:n och speciellt klockingångarna som borde vara ingångar utan +5V.

Ska kolla med motståndstipset.
babbage
Inlägg: 637
Blev medlem: 10 november 2004, 11:33:17
Ort: Sthlm

Inlägg av babbage »

Jag kollade in databladet lite snabbt, det gav inte så mycket.

På deras hemsida står det du sa att "All user I/O default to inputs with pull-ups on." om den inte konfigureras. Det står även att pull-up:en har ett nominellt värde på 20kOhm. Det lär ju inte få dioderna att lysa så starkt, men räcker definitivt för att ge +5V på en odriven pinne.
Användarvisningsbild
zwitter
Inlägg: 111
Blev medlem: 25 november 2004, 18:03:34
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av zwitter »

Jag använder små ytmonterade lysdioder. Då räcker det kanske.

Märkligt är fortfarande varför jag inte får kristalloscillatorn att funka ihop med detta. Jag har en ritning och ett likadant kretskort att jämföra med. På det svänger GCK1 fint, men inte på det jag har lött. Där är det bara +5V.

Men det löser sej nog. Tänkte bara om det var något hårdvarutrix som jag hade glömt.
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Inlägg: 4829
Blev medlem: 4 april 2005, 16:18:59
Skype: bengt-re
Ort: Söder om söder
Kontakt:

troligen..

Inlägg av bengt-re »

så är det weakpullups på alla ben även om de är ingångar. utan att veta så kan man gissa sig till att det är motsvarande 10kOhm till Vdd om pullups är valda. Därför din högohmiga mätare visar att det är +5 V när du mäter dem.
babbage
Inlägg: 637
Blev medlem: 10 november 2004, 11:33:17
Ort: Sthlm

Inlägg av babbage »

Är klockingångarna dedikerade till just klockor eller kan de även fungera som vanliga IOs? Det är rätt vanligt att det är så. Då måste du kanske konfigurera kretsen för att få det att fungera.

Din oscillator, är den ordentligt uppbuffrad? Annars kan ett 20kOhms motstånd till Vdd göra att den inte fungerar. Vanligtvis kanske du bara har kopplat den till högimpediva laster.
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Inlägg: 4829
Blev medlem: 4 april 2005, 16:18:59
Skype: bengt-re
Ort: Söder om söder
Kontakt:

Just det- smart !

Inlägg av bengt-re »

Där kanske felet är !! resonatorer gillar säkert inte 20kohm till femvolten. Guldstjärna i kanten !
Skriv svar