T: automatstart av motor (programmering av microprocessor)

RolleScirocco
Inlägg: 5
Blev medlem: 19 oktober 2009, 22:34:01

T: automatstart av motor (programmering av microprocessor)

Inlägg av RolleScirocco »

Behöver en 'automatstart' av en motor.

När ett batteri är belastat (strömkännande krets) ska motorn startas vid tex batterinivå 11.7V och stängas av när spänningen 14.6V uppnåtts.

Om batteriet är obelastat ska motorn startas vid 12.2V och stängas av vid 14.7V eller inom 120minuters drift.


Kretsen behöver kolla att motorn startar, tex oljetryckskontakt eller laddspänning och om så inte är fallet göra några fler försök.


Antingen en liten display med batterispänning eller några lysdioder för spänningsnivå i batterier önskvärt.


För att kunna detektera belastat/obelastat batteri samt stänga av efter en viss tid bör en microprocessor typ pic eller liknande användas så någon som kan programmera en sådan efter dessa önskemål. Även för att kunna justera spänningsnivåer etc efter praktisk drift, behöver inte vara användarjusterbart.
Givetvis ett bättre flödesschema etc. Jag skulle även önska hjälp med elektronikdelen av detta.

Håller hus i södra sidan av Stockholm men finns det någon på annan plats ser jag inga problem, man tänker väl minst lika bra i Halmstad eller Visby :)
bearing
Inlägg: 11266
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: T: automatstart av motor (programmering av microprocessor)

Inlägg av bearing »

Jag skulle kunna hjälpa dig. Bor i Tumba. Det här inlägget är mest för att ta "första tjing", skickar PM för diskution om detaljerna.
Boff84
Inlägg: 30
Blev medlem: 7 april 2009, 01:54:13

Re: T: automatstart av motor (programmering av microprocessor)

Inlägg av Boff84 »

Är intresserad ifall bearing drar sig ur.

Saknas en hel del detaljer i din beskrivning. Hur noga måste spänningen mätas? Vad är det för typ av tryckgivare? Är processen kritisk, vad är det värsta som kan hända om inte styrningen fungerar som den ska? Brand, personskada eller något annat alvarligt?
RolleScirocco
Inlägg: 5
Blev medlem: 19 oktober 2009, 22:34:01

Re: T: automatstart av motor (programmering av microprocessor)

Inlägg av RolleScirocco »

Det verkar som lite intressenter finns, så vi avvaktar i jakten på fler.
Skriv svar