Ljud över cat5, efterklang
- Gildebrand
Ljud över cat5, efterklang
Jag har gjort en liten projektorinstallation där jag testade att köra ljudet över cat5 fram till förstärkaren. Ljudet är ganska bra förutom en viss burkig efterklang. Jag tänker mig att det beror på lägre impedans i cat5 än i RCA kablage och kanske skulle gå att lösa med några resistorer. Vad tror ni?
-
Re: Ljud över cat5, efterklang
Kör själv ljud över en cat6 kabel visserligen kör runt en 20m och utan förstäkare. tycker ljudet är lika fint som dirext pluggat. har även möjlighet till förstäkaren men brukar inte använda den. kanske är något som stör ditt ljud?
- Gildebrand
Jag hade satsat på att göra om ljudet till balanserat. Detta innebär bland annat att man inte behöver tänka på hur lång kabeln är och det spelare inte heller någon större roll vad det är för kabel. Dock är ju skärmad att föredrag.
Balanseringen går att göra både med trafo eller på elektronisk väg.
Balanseringen går att göra både med trafo eller på elektronisk väg.
- Gildebrand
Hur går det till i praktiken att göra om ljudet till balanserat? Dyrt?
Skulle det lösa mitt lilla ljudproblem?
Har funderat på om det skulle bli bättre av att man satte på en kondensator, typ 10uf för att ta upp alla störningar, men är inte särskilt säker på om det faktiskt skulle funka
Skulle det lösa mitt lilla ljudproblem?
Har funderat på om det skulle bli bättre av att man satte på en kondensator, typ 10uf för att ta upp alla störningar, men är inte särskilt säker på om det faktiskt skulle funka
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Du får väl prova att koppla förbi projektorn och se om du får samma burkiga ljud, för att eventuellt kunna utesluta den.
Det är alltid lättare att utesluta en sak i taget istället för att gissa vad det kan vara...
Det är alltid lättare att utesluta en sak i taget istället för att gissa vad det kan vara...
Balanseringen i sig själv plockar bort en massa störningar vilket innebär att det går att köra rätt långa sträckor.
Allt ljud på stora konserter går på detta viset.
Pris??
En dubbelop och lite motstånd som sändare och lika mycket som mottagare. Kör du dubbel spänningsmatning till op:n behövs det inga kondensatorer.
Allt ljud på stora konserter går på detta viset.
Pris??
En dubbelop och lite motstånd som sändare och lika mycket som mottagare. Kör du dubbel spänningsmatning till op:n behövs det inga kondensatorer.
- Gildebrand
Du kanske kan länka till någon bra ritning på hur man kopplar?
Ljudteknik på professionell nivå har jag koll på, men inte sån här pass "låg" nivå
Ljudteknik på professionell nivå har jag koll på, men inte sån här pass "låg" nivå

Om det blir efterklang så har du förmodligen någon form av aktiv signalprocessning inkopplad i förstärkaren eller liknande. obs det är skillnad på efterklang och tex. att diskanten börja dämpas.
Kabeln i sig med med våghastighet 60000-100000 km/s för Audiofrekvenser har inte fördröjning nog för att skapa efterklang inom hörbart område ens om kabeln är flera hundra meter lång. Däremot kan diskanten börja rulla av med kanske 2-3 dB vid 100 meter, lite beroende på drivförmågan på utgången, och det blir snabbt värre (och allt mer oberoende av utgångens drivförmåga) med längden efter 100 meter och innan dess så märks det knappt alls.
du får nog leta efter 'burkigheten' på något annat ställe... hur är det tex. med högtalaren?
Kabeln i sig med med våghastighet 60000-100000 km/s för Audiofrekvenser har inte fördröjning nog för att skapa efterklang inom hörbart område ens om kabeln är flera hundra meter lång. Däremot kan diskanten börja rulla av med kanske 2-3 dB vid 100 meter, lite beroende på drivförmågan på utgången, och det blir snabbt värre (och allt mer oberoende av utgångens drivförmåga) med längden efter 100 meter och innan dess så märks det knappt alls.
du får nog leta efter 'burkigheten' på något annat ställe... hur är det tex. med högtalaren?
- Gildebrand
Det är efterklang, ljudet ligger kvar när det ska vara tyst i 1/5s.
vid kabel problem bör du inte uppleva någon efterklang.
om du hade någon symptom som uppkom i förtjänst av kabeln skulle detta vara brum, brus eller annat skit.
kolla dina linjekopplingar.
eller är det ett stort rum med kala väggar som låter ljudet studsa en gång eller två?
om du hade någon symptom som uppkom i förtjänst av kabeln skulle detta vara brum, brus eller annat skit.
kolla dina linjekopplingar.
eller är det ett stort rum med kala väggar som låter ljudet studsa en gång eller två?
- Gildebrand
Rummet har visserligen kala väggar, men efterklangen kommer från högtalarna.
Avstånd? Cat5 har ju 8 trådar testat och köra alla i 2 par?Gildebrand skrev:Jag har gjort en liten projektorinstallation där jag testade att köra ljudet över cat5 fram till förstärkaren. Ljudet är ganska bra förutom en viss burkig efterklang. Jag tänker mig att det beror på lägre impedans i cat5 än i RCA kablage och kanske skulle gå att lösa med några resistorer. Vad tror ni?
Ljud över partvinnat brukar inte vara något problem (om man nu inte pratar längder över 20 meter med 100watt)
Då kan det bara vara något digitalt som skapar denna effekt, kolla alla apparater med digitalsignalbehandling i ljudvägen. Kanske dvd-spelaren som har inbyggt reverb?Gildebrand skrev:Det är efterklang, ljudet ligger kvar när det ska vara tyst i 1/5s.
- Gildebrand
Hör och häpna, när jag kom i morse och provade, så var det ingen efterklang längre. Det enda jag har gjort är att ha projektorn avstängd i några timmar. Kanske det var den som var varm och gjorde något konstigt med ljudet.