Rädda innehåll på HDD med mekaniskt haveri
Rädda innehåll på HDD med mekaniskt haveri
*TJONG!* sa det så gick den bärbara hårddisken i backen. Inget livsviktigt på den men otroligt tråkigt att mista alla program och liknande som man knåpat ihop.
När jag stoppade i sladden och anslöt strömkabeln igen så spinner den upp i varv men sedan "tickar" den bara typ en gång varannan sekund (kanske när armen försöker gå ut och läsa?) och datorn hittar inget.
Är det realistiskt att tro att jag kan rädda innehållet på egen hand? Alternativt vad kostar det att låta proffsen göra det?
MVH
/Tottish
När jag stoppade i sladden och anslöt strömkabeln igen så spinner den upp i varv men sedan "tickar" den bara typ en gång varannan sekund (kanske när armen försöker gå ut och läsa?) och datorn hittar inget.
Är det realistiskt att tro att jag kan rädda innehållet på egen hand? Alternativt vad kostar det att låta proffsen göra det?
MVH
/Tottish
Re: Rädda innehåll på HDD med mekaniskt haveri
Nej det är inte realistiskt att göra själv, du behöver ett renrum och en maskin som kan läsa skivorna.
Analys och prisberäkning kostar 1290:- hos ibas, sen kostar själva återställningen 5-10k beroende på hur mycket tid som krävs.
Analys och prisberäkning kostar 1290:- hos ibas, sen kostar själva återställningen 5-10k beroende på hur mycket tid som krävs.
Tack, då har jag lite koll på priset i alla fall. Blir sannolikt inte aktuellt om jag inte kommer på att jag har något halvt ovärdeligt på disken.
Hur pass troligtär det annars att man förstör disken om man försöker öppna den utan renrum och hela den biten? Någon som gjort något ingrepp på en hårddisk som överlevt? _(disken alltså, hehe)
MVH
/Tottish
Hur pass troligtär det annars att man förstör disken om man försöker öppna den utan renrum och hela den biten? Någon som gjort något ingrepp på en hårddisk som överlevt? _(disken alltså, hehe)
MVH
/Tottish
Rent teoretiskt så borde det ju "bara" vara att transplantera en läsarm från en fungerande disk. Förutom problemet att den kanske eventuellt måste kalibreras så är det här den stora nöten:
http://ahlbergdata.se/?p=open_harddisk&lang=sv skrev:Disken går sönder igen efter några mikrosekunder eftersom läshuvudena kraschar mot minsta ojämnhet på skivorna. Betänk att skivorna snurrar med över 400 kilometer i timmen och att läshuvudena löper på en tunn luftkudde ovanför skivorna på ett avstånd av cirka en hundratusendels millimeter. Tänk dig att du kör i denna fart på en motorväg med en bil och att det plötligt dyker upp ett stort klippblock eller en djup grop.
Den första frågan du måsta ta är hur mycket är dina data värda.
Sedan går det att hjälpligt skapa en någorlunda ren miljö med plasskynken elektrostatisk renare osv. Men räkna med att behöva kopiera av disken inom några timmar.
Att ordna läsutrustning lär inte göras om man inte har hejdlöst med pengar. Men du kan som sagt transplantera och vara oerhört nogrann.
Man inser lätt att backup är väldigt trevligt sådana här gånger..
Sedan går det att hjälpligt skapa en någorlunda ren miljö med plasskynken elektrostatisk renare osv. Men räkna med att behöva kopiera av disken inom några timmar.
Att ordna läsutrustning lär inte göras om man inte har hejdlöst med pengar. Men du kan som sagt transplantera och vara oerhört nogrann.
Man inser lätt att backup är väldigt trevligt sådana här gånger..

Kan bli väldigt mycket dyrare än 10k iofs..mrfrenzy skrev:Nej det är inte realistiskt att göra själv, du behöver ett renrum och en maskin som kan läsa skivorna.
Dom gångerna vi haft "enkla" fel på diskar på jobbet har det kostar typ 4k dock.. men då har dom nog i princip bara bytt kontrollerkort
och läst ur datan.
Ahlbergdata ovan hade faktiskt en prislista och dom anger maxpris på 10k för privatpersoner
Dataåterställning avancerad: Dataåterställning som kräver kirurgiska operationer inuti hårddisken, byte av läshuvuden
eller andra avancerade reparationer. Kostnad: 6 900 - 9 900 kronor inklusive undersökningen.
Ibas däremot som också länkas ovan skriver ju att det lätt kan bli mer än 10k 

Det som till 99.999% säkerhet har hänt är att någon av skivorna i förhålande till de andra har ruckats säg tex 1/1000 mm vilket gör att punkterna elektroniken använder för att synka läsarmen på skivan blivit ändrade vilket gör att hela systemet tappar synken. Armen går då ut från hållaren men hittar ingen synk på ytan vilket gör att styrsystemet efter en viss kort tid skickar tillbaka huvudet till sitt parkeringsläge och försöker igen. Eller så blir det som det brukar bli på 3.5 tumare att läsarmen går fullt ut till ytterläget inna det går tillbaka eller till parkeringsläget men mycket kraftfullare än normalt och stöter emot ett litet mekaniskt stopp vilket ger det karaktäristiska klonget. Detta kan dock också ske på 2.5 tumare, det är olika mellan märken.
Detta är absolut ingenting du kan ordna själv hur mycket du än försöker utan det enda är tyvärr att lämna in den om du vill ha ut datan. För att få hårddisken att fungera igen rent generellt så måste hela hårddisksytan på alla diskar i den omformateras på grundnivå för att skriva ut synkmönstret igen så det är lika på alla skivor. Detta är inte hårddisken överhuvudtaget kapabel att göra av olika anlendingningar utan det kan enbart göras på fabrik.
Detta är absolut ingenting du kan ordna själv hur mycket du än försöker utan det enda är tyvärr att lämna in den om du vill ha ut datan. För att få hårddisken att fungera igen rent generellt så måste hela hårddisksytan på alla diskar i den omformateras på grundnivå för att skriva ut synkmönstret igen så det är lika på alla skivor. Detta är inte hårddisken överhuvudtaget kapabel att göra av olika anlendingningar utan det kan enbart göras på fabrik.
Ibas går på över 30k. Plus moms.
Been there, done that.
Been there, done that.
Ahlberg Data är duktiga och brukar lyckas rädda hårddiskarna, billigare än Ibas är dom också.
Om de är billigare så är det kanske just därför de bara brukar lyckas rädda hårddiskarna... 

Jag råkade ut för ungefär samma sak, lillgrabben körde fast i kabeln och rev ner hdd i golvet.
Jag hade garanti kvar och nämnde bara att den inte fungerade som den skulle!
Kanske inte riktigt schysst, fick den lagad i allafall.
Jag hade garanti kvar och nämnde bara att den inte fungerade som den skulle!
Kanske inte riktigt schysst, fick den lagad i allafall.
Hur känsliga diskarna är väldigt överdrivet
Jag hade en gammal 40Gb-disk (2.5") som vägrade spinna upp, jag öppnade den och hjälpte skivan igång, och råkade slå skruvmejseln mot ena skivan. När disken var igång lade jag locket på och började kopiera datat, jag fick ut allt förutom 16Mb.
Men om disken är tappad är det nog inte mycket att göra, kanske kan det fungera att byta läsarm + huvud, men det är nog extremt svårt att gör det utan att skada disken mer
Jag hade en gammal 40Gb-disk (2.5") som vägrade spinna upp, jag öppnade den och hjälpte skivan igång, och råkade slå skruvmejseln mot ena skivan. När disken var igång lade jag locket på och började kopiera datat, jag fick ut allt förutom 16Mb.
Men om disken är tappad är det nog inte mycket att göra, kanske kan det fungera att byta läsarm + huvud, men det är nog extremt svårt att gör det utan att skada disken mer
Häftigt att du kunde öppna upp den och bara putta igång skivan.. kanske är det de de gör på ibas,
Har hört om en metod att stoppa in disken i en påse i frysen några timmar och sedan snabbt koppla in den och förhoppningsvis startar den och rullar på tills man hinner få ut det viktiga. Värt att prova iallafall.

Har hört om en metod att stoppa in disken i en påse i frysen några timmar och sedan snabbt koppla in den och förhoppningsvis startar den och rullar på tills man hinner få ut det viktiga. Värt att prova iallafall.