POSY-A4, byggsats - cnc fräs i mdf, nu fria ritningar!
Re: POSY-A4 (byggsats - cnc fräs i mdf)
Det blir nog ett par till inom några veckor skulle jag tro, jag har inte fräst några kretskort tyvärr.
Då var man nästan klar med prototypen.
Fick köpt en dremmel kopia på jula och monterat lite offer underlag.
Körde med den mycket fina tutorialen för att skapa egen GCode.
Det ser bra ut i programmet när jag både importerar en text skapad i visio, och sedan converterad alla steg.
Testade även att skriva en text direkt inne i CamBam.
Visuellt i CamBam ser det bra ut dock så får jag inte bilden när jag lägger in den i mach3.
När jag testkör så kör maskinen iväg en bit och sedan drar ett rakt streck.. sedan klar.
Har någon en "hello world" text i CamBam fil format som fungerar att generera GCode av?
Hade varit fint att testa och se om man ser ngn skillnad.
Edit:
Felmeddelandet jag för när jag kör koden i mach3:
word given for arc in xz planeLine 17
Läste ngn stans på nätet att det kan ha med någon tool radie inställning?
Är inte riktigt med på vad dom menar.
Fick köpt en dremmel kopia på jula och monterat lite offer underlag.
Körde med den mycket fina tutorialen för att skapa egen GCode.
Det ser bra ut i programmet när jag både importerar en text skapad i visio, och sedan converterad alla steg.
Testade även att skriva en text direkt inne i CamBam.
Visuellt i CamBam ser det bra ut dock så får jag inte bilden när jag lägger in den i mach3.
När jag testkör så kör maskinen iväg en bit och sedan drar ett rakt streck.. sedan klar.
Har någon en "hello world" text i CamBam fil format som fungerar att generera GCode av?
Hade varit fint att testa och se om man ser ngn skillnad.
Edit:
Felmeddelandet jag för när jag kör koden i mach3:
word given for arc in xz planeLine 17
Läste ngn stans på nätet att det kan ha med någon tool radie inställning?
Är inte riktigt med på vad dom menar.
Nu kommer snart bli ett avbrott i försäljningen, jag börjar riva mitt garage i dagarna och ska bygga ett nytt under sommaren.
Gamla fräsen ska säljas sen ska min nya fräs in i det nya garaget så det kommer inte finnas några möjligheter att göra några byggsatser förens nån gång i höst. Hoppas på överseende för mina uppgraderingar på fräs och lokal.
Jag tro säkert att jag kommer fortsätta med mina byggsatser när allt är klart.
Gamla fräsen ska säljas sen ska min nya fräs in i det nya garaget så det kommer inte finnas några möjligheter att göra några byggsatser förens nån gång i höst. Hoppas på överseende för mina uppgraderingar på fräs och lokal.
Jag tro säkert att jag kommer fortsätta med mina byggsatser när allt är klart.

Det blir perfekt, jag har börjat röja plats för en, det lär inte vara klart före jul. Då borde skattepengarna också komma 
Ett 48V 8.5A powersupply står också och väntar

Ett 48V 8.5A powersupply står också och väntar

Eftersom jag fått frågan flera gånger och dom inte är nån hemlighet
så har jag lagt ut lite simpla ritningar på dom flesta delarna på min hemsida.
http://www.forestgrove.se/posy-a4/#3.35

så har jag lagt ut lite simpla ritningar på dom flesta delarna på min hemsida.
http://www.forestgrove.se/posy-a4/#3.35

Nu drar jag upp denna tråd igen. Har två frågor som kommit upp nu med mitt eget bygge (ej POSY).
1: Är spindelfästet som det ser ut på POSYn stabilt nog? Skulle man tjäna på att staga upp högre upp på dremelns kropp?
2: Denna fräs använder ju inga axiallager, hur har det funkat för folk?
1: Är spindelfästet som det ser ut på POSYn stabilt nog? Skulle man tjäna på att staga upp högre upp på dremelns kropp?
2: Denna fräs använder ju inga axiallager, hur har det funkat för folk?
Spindelfästet är nog ok om man har en bra maskin.
I mitt fall så kör jag med dremmel kopia och efter tag så har dess "gängor" gett upp.
Behöver själv en bättre lösning, tex där man spänner längre upp på kroppen men behåller dagens lösning som styrning.
I övrigt tycker jag den presterar helt okej för att vara en mdf fräs.
I mitt fall så kör jag med dremmel kopia och efter tag så har dess "gängor" gett upp.
Behöver själv en bättre lösning, tex där man spänner längre upp på kroppen men behåller dagens lösning som styrning.
I övrigt tycker jag den presterar helt okej för att vara en mdf fräs.
Gängorna ger upp för att du drar åt för hårt eller för att de börjar glappa eftersom du utsätter dremeln för radiella krafter? Man kanske skall göra ett fäste som klämmer runt gängan istället då. Tyvärr verkar ju olika dremelkopior ha olika stor gänga. Min hemma har 18,5mm, men jag tänkte kanske skaffa en annan. Blir till att mäta på den nya innan fäste görs då.
Det är säkert en kombination utav både radiella krafter (har haft ett par "rookie failures"), man drar muttern för hårt samt svag konstruktion.
Har funderat på att sätta något som klämmer runt gängan.. kanske lättast då det finns färdiga hållare att köpa till det.
Har funderat på att sätta något som klämmer runt gängan.. kanske lättast då det finns färdiga hållare att köpa till det.
Makervall har byggt om sin lite, vore fint om han kunde ta en bild...
Tripps lösning:

Tripps lösning:

Hur har det funkat utan axiallager då? Funkar det bra med bara vanlia spårkullager som byggsatsen är konstruerad? Jag är ledsen att jag kapar denna tråden, men jag antar att det kommer att komma fler A4 i framtiden så då kanske dessa frågor blir aktuella igen.
Själv är Posy-A4 min första kontakt med CNC för hemmabruk.
Svårt att jämföra med hur en axial-lager byggd maskin skulle utmana.
Men känns som att den presterar bra med tanke på dess bygg kostnad.
Svårt att jämföra med hur en axial-lager byggd maskin skulle utmana.
Men känns som att den presterar bra med tanke på dess bygg kostnad.
Tänkte mest på lagringen av gängstängerna, inte förflyttningen som jag antar att du tänkte på mippen.
Det glappet som är nått att prata om är det i muttrarna till drivningen men det finns enkla lösningar, tex så som blast gjorde: http://elektronikforumet.com/forum/view ... 46&start=0
Justerar man lagringen på gängstängerna bra så blir dom "glappfria" och skulle nått lager gå sönder efter massa timmars fräsning så är dom mycket enkla att byta och kostar bara en tio på dom flesta hempularvaruhus.
Vill man kompletera med axiella lager så är det också mycket enkelt men jag tror inte det behövs.
Ang. motorfäste så har Makervall gjort ett kompleterande fäste till översidan av dremelkopian och har orginalfästet nertill och det blir superstabilt, jag kommer antingen göra ett liknande på framtida byggsatser eller lägga ut en dxf på min hemsida så man kan fräsa ut det själv.
Justerar man lagringen på gängstängerna bra så blir dom "glappfria" och skulle nått lager gå sönder efter massa timmars fräsning så är dom mycket enkla att byta och kostar bara en tio på dom flesta hempularvaruhus.
Vill man kompletera med axiella lager så är det också mycket enkelt men jag tror inte det behövs.
Ang. motorfäste så har Makervall gjort ett kompleterande fäste till översidan av dremelkopian och har orginalfästet nertill och det blir superstabilt, jag kommer antingen göra ett liknande på framtida byggsatser eller lägga ut en dxf på min hemsida så man kan fräsa ut det själv.
Jops visst har jag gjort ett fäste till min MD130BK...
Här kommer några bilder.

Är väl inte så mycket att säga om det. Fräste ut delarna i MDF. Det funkar helt klart som det var tänkt.
Lite svårt att se men jag lyxade till det och försökte följa profilen på fräsmotorn.
/Magnus
Här kommer några bilder.

Är väl inte så mycket att säga om det. Fräste ut delarna i MDF. Det funkar helt klart som det var tänkt.
Lite svårt att se men jag lyxade till det och försökte följa profilen på fräsmotorn.
/Magnus