Konstruktion av funktionsgenerator
Konstruktion av funktionsgenerator
Jag håller på att planera en hembygd funktionsgenerator byggd runt kretsen XR2206 som ska styras från en µC. Naturligtvis vill jag kunna utnyttja ett så brett frekvensband som möjligt så jag måste kunna förändra storleken på timing capacitor (kondensatorn som bestämmer frekvensen) från microcontrollern. Det enklaste sättet att göra detta är väl att parallellkoppla olika stora kondensatorer i en kondensatorbank där varje gren har en brytare som avgör om just den kondensatorn är inkopplad.
Den brytaren ska kontrolleras från µC och klara ström i bägge riktningar. Det går ju att lösa med ett relä men jag tror att det är en onödigt dyr lösning eftersom det minst kommer att krävas fem brytare.
Så min fråga är kan jag parallellkoppla två bipolära transistorswitchar åt var sitt håll? Eller finns det något smartare sätt att lösa det på?
Som ni kanske förstår så är kondensator bytningen bara en grov inställning av frekvensen, fininställningen ska skötas av en PWM-signal från µC.
Kondensatorerna kommer att vara från 1n till 330µ och frekvenserna från <1 Hz till ca 600 kHz.
Så vad ska jag använda för typ av brytare?
Alla tips och idéer är välkomna, tack på förhand
Den brytaren ska kontrolleras från µC och klara ström i bägge riktningar. Det går ju att lösa med ett relä men jag tror att det är en onödigt dyr lösning eftersom det minst kommer att krävas fem brytare.
Så min fråga är kan jag parallellkoppla två bipolära transistorswitchar åt var sitt håll? Eller finns det något smartare sätt att lösa det på?
Som ni kanske förstår så är kondensator bytningen bara en grov inställning av frekvensen, fininställningen ska skötas av en PWM-signal från µC.
Kondensatorerna kommer att vara från 1n till 330µ och frekvenserna från <1 Hz till ca 600 kHz.
Så vad ska jag använda för typ av brytare?
Alla tips och idéer är välkomna, tack på förhand
-