XIL:s skrot-CNC, kanske till salu, se sidan 12

X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8261
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

XIL:s skrot-CNC, kanske till salu, se sidan 12

Inlägg av X-IL »

Som en del av er läst så håller jag ju på med en CNC-fräs som så många andra här på forumet. Min infallsvinkel har varit att använda så mycket skrot jag bara kan. Det som är köpt nytt till fräsen så här långt är en del skruv och mutter, kullager, avgasklämmor och lite gängstång. På skroten har jag köpt axlar, alu-profiler, stegmotorer, axelfästen, alubitar, kulbussningar med axlar, acme-stänger (som jag inte bestämt om jag skall använda eller ej). Elektroniken bygger jag enligt pminmo.com med L287-298, och där har jag två fungerande kort och ett som är påbörjat. Jag har väl hållit på i ett år eller så med ett par timmar i veckan eller så, men med en del längre uppehåll. Två små barn gör att man inte har så mycket tid, samtidigt som den lilla tid man har för hobbies dessutom skall fördelas till min stora hobby också, jag håller på med folkabussar.

Tänkte att jag skulle lägga ut bilder på hur långt jag kommit än så länge, jag har tre rörliga axlar som sitter ihop, Z-axeln är körd med motor, dock har den inget fäste för spindel ännu, dessutom har jag inte en glappfri mutter där ännu heller.

Just nu sitter det M8 gängstång på Z och som test på Y, men skall bytas till M10 på X och Y samt eventuellt tvåstarts 1/2-10 ACME-stång (tror jag, slaktat från en gammal Amerikansk typsättningmaskin) på Z, beror på hur bra muttrar jag kan göra (tänker göra egen tapp).

Vad jag skall använda den till? Ja, ingen aning, blir väl lite skyltar och så, men det är faktiskt inte så intressant för mig, det viktiga är att jag får det att funka hyfsat.
De utlovade bilderna kommer nedan:

Bild
En helhetsbild
Bild
Z-axeln och X-släden
Senast redigerad av X-IL 20 maj 2012, 20:07:55, redigerad totalt 3 gånger.
v-g
EF Sponsor
Inlägg: 7875
Blev medlem: 25 november 2005, 23:47:53
Ort: Kramforce

Re: XIL:s skrot-CNC

Inlägg av v-g »

Du det där var inget dåligt skrot det. :shock: Nästan bättre än det jag köper nytt ;)
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8261
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: XIL:s skrot-CNC

Inlägg av X-IL »

Ja jag har väl haft tur med en del fynd...
Användarvisningsbild
Helgesson
Inlägg: 298
Blev medlem: 19 november 2008, 22:51:11
Ort: Linköping

Re: XIL:s skrot-CNC

Inlägg av Helgesson »

riktigt snyggt bygge :)

önska man kunde hitta sånna fynd me :D

Hur stadig känns den rörliga portalen?
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8261
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: XIL:s skrot-CNC

Inlägg av X-IL »

Portalen känns stadig, men jag har ju inget att jämföra med direkt. Jag har planer på att endera hitta en hel bit 10x120 alu som täcker hela vägen över eller åtminstone få till bättre stagning mellan slädarna. Känns dock inte som prio ett, nu vill jag få ihop den så kan jag byta när jag springer på något.
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8261
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: XIL:s skrot-CNC

Inlägg av X-IL »

Är lite i valet och kvalet om jag skall bry mig om att fixa min ACME-gängstång till Z eller ej? Har inte mätt 100% men tror det är en ½"-10 tvåstartsskruv. Alltså, fem rotationer per tum med två spår. Känns som att det kanske är lite väl hög stigning med 5,08mm per varv? Iofs, om jag räknar 400 steg så är ju upplösningen fortfarande ca ,0127mm, och bättre än så lär det inte bli ändå, eller? Kanske får ligga på planeringsstadiet så länge i alla fall. Hur skulle ni gjort? Till saken hör ju också att jag i såna fall måste lyckas med att göra en bra gängtapp också, men det är redan påbörjat och skall nog gå.

Skall nog ut i garaget en vända ikväll, kanske får man till X och Y-drivning?
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8261
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: XIL:s skrot-CNC

Inlägg av X-IL »

Jaha, är det ingen som har några åsikter om att använda ACME (nästan trapets) kontra M8 gängstång på Z? Nå, grejerna kastas ju inte så det får bli senare isf.

Igår fick jag till drivning på Y(portalen fram och tillbaka), men tyvärr blev det tidsbrist. Dock tyckte jag det verkade bli alldeles för mycket flex. Får nog ta och tänka om för mutterfäste där. Just nu sitter det M8 där med, men det skall dit M10, har inte "svarvat" ner ändarna eller gjort mutter ännu bara. Skall nog försöka få muttrarna svarvade.

I det här tempot så känns det i alla fall som provkörning innan jul.
Användarvisningsbild
Helgesson
Inlägg: 298
Blev medlem: 19 november 2008, 22:51:11
Ort: Linköping

Re: XIL:s skrot-CNC

Inlägg av Helgesson »

Menar du att y axlarna flexar?

Vad är det för diamerer på stängerna?

Har alldrig hört nått om acme stänger förut men om det är som trapetts så borde det fungera. Så länge man vet stigningen bara :)
Trapetts stänger har ju bättre verkningsgrad än vanlig gängstång så jag skulle köra Trapetts/acme gänga.

Vad är det för data på stegmotorn på z?
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8261
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: XIL:s skrot-CNC

Inlägg av X-IL »

Y-axeln menade jag portalens åkriktning. Det som flexar är nog mutterns fäste mot portalen om du förstår, rätt stort offset mellan stagets centrum för rotation och muttern. Med en hel bottenplatta med mer gods och ett annat mutterfäste mellan portalbenen så blir det nog bra.
Axlarna är 20mm och flexar inte nämnvärt.

Fick precis klart att jag får låna en liten Unimat-svarv med massa tillbehör så då skall jag nog kunna få till lite bättre plastmuttrar för M10 och svarva ner ändarna samt fixa lite annat smått och gott...

Stegmotorn på Z är okänd... Skrot som sagt. Den är tillverkad 83, men eftersom jag vet att den orkar med på unipolär drivning så gissar jag att jag får lite mer kraft med bipolär drivning och därför också troligen kan gå upp i stigning och eller fart.
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8261
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: XIL:s skrot-CNC

Inlägg av X-IL »

Igår kväll fixades det med drivning till X-axeln, lite missöden med borrmaskinen men det skall nog lösa sig. Måste också vända på portalsidorna (eller byta plats på dem) så att jag kan sätta lagerfästen och motorfäste i spåren som nu finns på insidan av portalen.
Det skall bli otroligt spännande att prova X och Y-axlarna snart, sen är det dags att bygga klart det sista drivkortet också.

Spindelfäste måste ju fixas också innan jag kan fräsa, det blir ett dremelfäste av något slag, men det ser jag inte som en så jättestor utmaning. Jag tänkte nog göra det i samma alu som Z-axeln.
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8261
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: XIL:s skrot-CNC

Inlägg av X-IL »

Nu har jag drivning även på X-axeln, fixade ett motorfäste med lagersäte igår. Skall dock sågas/fräsas/borras nya sen, detta är lite misshandlat men funkar som "proof of concept". Om jag nu får till ett motorfäste till Y så har jag tre axlar som kan drivas med motor. Det närmar sig!
Skall väl låna hem svarven också och göra glappfria M10 muttrar samt svarva ner ändarna på M10-stänger eftersom kullagergrossisten inte längre har axiallager med 10mm innerdia.
Användarvisningsbild
dar303
Inlägg: 5979
Blev medlem: 17 december 2003, 19:54:56
Ort: Sthlm

Re: XIL:s skrot-CNC

Inlägg av dar303 »

Bilder, vi vill se bilder!
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8261
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: XIL:s skrot-CNC

Inlägg av X-IL »

Jag skall försöka ta lite bilder nästa gång jag går ut i garaget och jobbar med den. Den är inte speciellt bildskön visserligen... Har en toppensambo som inte har något emot att jag är i garaget på kvällarna när ungarna lagt sig, men jag känner ändå att jag kanske tillbringar lite för mycket tid där just nu, men det är så svårt att slita sig när man ser att man närmar sig.

Måste komma på vad jag skall ha som bord också.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Inlägg: 6380
Blev medlem: 20 januari 2006, 01:53:33
Ort: Stockholms utkant
Kontakt:

Re: XIL:s skrot-CNC

Inlägg av jojje »

Skall väl låna hem svarven också och göra glappfria M10 muttrar samt svarva ner ändarna på M10-stänger eftersom kullagergrossisten inte längre har axiallager med 10mm innerdia.

Axiallager 10x18 kommer in om ca 14 dagar.
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8261
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: XIL:s skrot-CNC

Inlägg av X-IL »

Bra att veta, då kanske jag skall nöja mig med M8 ett tag då, så att jag åtminstone kan provköra så småningom. Är det du som köpt alla?
Skriv svar