Fel på fläkt som löser jordfelsbrytaren?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
M.P

Fel på fläkt som löser jordfelsbrytaren?

Inlägg av M.P »

Hej,

Märkte att jordfelsbrytaren löste ut 20.30 på kvällen, kolsvart. Rackaren som löser ut den är en EBM-Papst radialfläkt på 25W (G2S097-DB03-01).

Provade att koppla in den utan jordfelsbrytare men även då är den stendöd samt att proppen inte heller går (inte hel kortslutning mao). Mätte mellan fas/nolla/jord och ingen kontakt finns så det är konstigt att JFB löser.

Är det något särskilt som brukar paja eller är det "bara" lindningar i denna typ av motor? För övrigt har den gått ca 55 000 timmar och det finns inga fel på mekaniken, dubbla kullager som löper riktigt lätt. Länk till bild (imageshack):

Bild
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Re: Fel på fläkt som löser jordfelsbrytaren?

Inlägg av psynoise »

Kortslutning mot skyddsjord, fukt, mekaniskskada..?
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

M.P skrev:Mätte mellan fas/nolla/jord och ingen kontakt finns så det är konstigt att JFB löser.
Vad använde du för mätinstrument? Du måste ha något som mäter med minst 250V, tex en Megger.
M.P

Inlägg av M.P »

Tack för svaren, jag mätte med min multimeter, resistans, tänkte om siffrorna åtminstone påverkas något så är det kontakt men som du säger så kanske det blir överslag först vid högre spänningar (min multimeter har bara ett 9V batteri).
I garaget har jag ingen JFB så jag tänkte att proppen borde gå eller åtminstone att det borde bli varmt, men icke.

Kan fukt som tränger in i lindningarna orsaka lite "lagom" fel så inte proppen går men JFB löser? Fläkten är nämligen utomhus (under en kåpa) och det regnade ett par timmar innan felet uppstod.

/Micke
M.P

Inlägg av M.P »

Besvarar mig själv. Hettade upp allt med hårtork i ca 10 minuter men ingen skillnad, JFB löser direkt. Inte värt att lägga ned mer tid på, tack för tipsen!
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Är den fuktig så torkar Du inte ut den med en hårtork på 10 minuter.

Hur är status på kabeln? Har Du kontrollerat så den är OK?

Vill Du lägga mera tid på det så anslut nätspänning genom ett motstånd på några tiotal kiloohm (se till att det pallar effekten) mellan fläktens skyddsjord och dess strömanslutningar. Mät sedan spänningen över motståndet. Är inte som en riktig isolationsprovare, men betydligt effektivare än ett par volt från en resistansmätare.
M.P

Inlägg av M.P »

Låter smart detta med motståndet men jag känner mig för kass för ett sådant prov utan mer förklaringar :humm: Vad ska spänningen vara om isolationen är ok, samma som aktuell nätspänning?
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Ahhh... ett snyggare sätt att mäta på.

Mitt förslag var att han skulle ansluta allt till nätet i källaren, dvs farligt. Så på med handskar och med multimetern söka efter vad det finns spänning, svart mot jord och leta med röd kabel var det finns 230V. Givetvis riskerar han att ansluta sig skälv som last till el-nätet, även med handskar finns den "mänskliga faktorn".

Klart bättre med:

230V AC ---- ca 20-40khom (effektmotstånd) --- "olika kablar till fläkten" --- nolla (230V)

Effektmotståndet begränsar strömmen till "ofarliga" < 10mA.

Efter att kretsen är kopplad så kan han mäta "volt" på båda sidor av effektmotståndet, finns det ett mätvärde, så finns där även en ström som gå.
Användarvisningsbild
Breikus

Inlägg av Breikus »

Det är ju inte en ren kortis varken mellan fas o jord eller noll o jord eftersom inget löser när den är ansluten men inte igångsatt. JFB löser inte då förrän du har en belastning och då läcker en liten del av nollströmmen ut mot jord nånstans vilket borde synas om du meggar fläkten. Inte alltid man ser felet på 250V utan man kanske får gå upp på 500V eller 1000V men då finns ju risken att man bränner sönder nåt..

Det där me JFB som löser är alltid ett bekymmer.. jag har ett sånt på jobbet just nu som ingen på firman löst än..
Decamber

Inlägg av Decamber »

M.P skrev:Mätte mellan fas/nolla/jord och ingen kontakt finns så det är konstigt att JFB löser.
Hur menar du att du mätte? Fas -> jord, fas -> nolla, nolla -> jord? Om du har "oändligt" motstånd mellan fas och nolla måste det vara avbrott i lindningen. Då är det egentligen bara att kasta motorn.

Tänk på att mäta direkt på motorn så att du inte får med kabeln.
Användarvisningsbild
Breikus

Inlägg av Breikus »

Hm, fel av mig. Jag tog för vana att mäta på kablarna o matningar in till apparater o ting..
Är det avbrott i lindningen äre bara slänga o köpa nytt eller lämna in den till nån som kan linda om den.
Det är väl inte så vanligt att folk kan linda om motorer nuförtiden?
Skriv svar