Få en motor att snurra ett visst antal varv
Re: Få en motor att snurra ett visst antal varv
alla igenligen arduino fungerar som en grund uc var ut/inpinnar'na styr du efter behag ... alltså vilken som helst plattform halvledarföretags datablad hjälper dig vidare där ...
iom. välja arduino har du försprång med psu samt kristall samt himla massa många som gjort prototyper . dessutom processing som via 232 - usb stndard bibliotek pratar pc ...
ex. http://accrochages.drone.ws/en/node/90
iom. välja arduino har du försprång med psu samt kristall samt himla massa många som gjort prototyper . dessutom processing som via 232 - usb stndard bibliotek pratar pc ...
ex. http://accrochages.drone.ws/en/node/90
Blir nog att slänga iväg en order på en Arduino imorgon kanske. Jag menar, jag går inte särskillt mycket i förlust även om jag kommer på att jag inte gillar den då den bara kostar drygt 250kr.

jag köper den av dig om du inte gillar den - till beg pris men ändå
...

Hehe, okej. Dock tror jag nog att jag kommer att behålla den själv. 

m . du vet man har ett proj på g . sen kommer ett annat samt 3 st finns redan implementerade . billiga grund brädor är det . när man får häng på det så behövs oftast färre komponenter än en hel bräda - men det är senare ...
Det finns kretsar som mäter kommuterings "heter det så" pulserna på små DC-motorer.
Jag har för mig att de användes i bandspelare. Jag har några liggande som "inte" blev något rullgardins projekt ännu.
Hur bra det funkar har jag ännu ingen koll på.
Kanske ett alternativ till encoders
Jag har för mig att de användes i bandspelare. Jag har några liggande som "inte" blev något rullgardins projekt ännu.
Hur bra det funkar har jag ännu ingen koll på.
Kanske ett alternativ till encoders

wow styra dc och ac motorer för den delen utan brum med max negativ förlusteffect är vad saab arbetar med
...
ja sån back emf ger signal till nästa pwm knuff menar du ... alltså det finns sensorless 3 fas styrningar osv . man måste speca motor typen för att diskutera vidare ...

ja sån back emf ger signal till nästa pwm knuff menar du ... alltså det finns sensorless 3 fas styrningar osv . man måste speca motor typen för att diskutera vidare ...
Om ett litet motstånd kopplas i serie med motorn kan AD-omvandlaren användas för att mäta ripplet på strömmen. Spänningen över motståndet måste förstärkas och filtreras innan AD-omvandlingen.
Det funkar nog om inte bruset från borstarna dränker ripplet.
Det funkar nog om inte bruset från borstarna dränker ripplet.
själv tycker jag ju iofs att aurdino är lite bortkastat, ungefär som en BS2.. man kan ju lika gärna bygga från scratch ? ..ok, du behöver ingen programmerare, m,en det vill man väl ha ändå ?
gå före springa ...
va är BS2 föresten . ahhh överhöghet eller ...
va är BS2 föresten . ahhh överhöghet eller ...
-
Med aurduino har du friheten att fortsätta med bootloader utan programmerare. Vill man sedan utveckla egna kort när man blivit varm i kläderna skaffar man sig nog en programmerare.
Att jämföra med BS2 är väl inte så rättvisande. Arduino är mycket prisvärdare går att jämföra prismässigt med de flesta andra billiga kort för utveckling. Dessutom skapas en kod som är bra mycket snabbare än BS2, jämförbar med kod från andra c-kompilatorer. Nackdelen är att bootloadern tar en del plats i minnet.
Att jämföra med BS2 är väl inte så rättvisande. Arduino är mycket prisvärdare går att jämföra prismässigt med de flesta andra billiga kort för utveckling. Dessutom skapas en kod som är bra mycket snabbare än BS2, jämförbar med kod från andra c-kompilatorer. Nackdelen är att bootloadern tar en del plats i minnet.
arduinon kan programeras som programerare till andra AVR kretsar tom. bitbanga bootloadern till andra Arduinos . hehehe . det är flex är det ...
Elfa vet inte vad arduino är ... hahaha ...
Elfa vet inte vad arduino är ... hahaha ...
fast BS2 är väl en ganska bra jämförelse tycker jag, det är en microkontroller på ett "labbkort" som sedan har egen kod (i.e bootloader) för att köra annan kod.
Det är inte exakt samma sak, men samma tanke.
Min personliga åsikt är ändå att man lika gärna kan köpa en AVR och en programmerare som en arduino egentligen. speciellt om man vill slippa köpa flera arduinos till varje bygge
Jag tycker inte man ska köpa BS2 heller (BS2 är alltså BASIC stamp 2) då man hellre kan köpa en pic och PB.. där är det dock en ganska stor kostnadsskillnad.
Jag tycker inte heller att man ska köpa microchips egna små "labbkort" (typ det som ofta bundlas med pickit2) efterssom det är smidigare att använda en lös pic. (Nu har jag iofs ett sådant kort ändå efterssom jag köpte Pickit2+labbkortet på den där mässan för toklågt pris, mycket lägre än vad bara pickit2 brukar kosta lös)
Det är inte exakt samma sak, men samma tanke.
Min personliga åsikt är ändå att man lika gärna kan köpa en AVR och en programmerare som en arduino egentligen. speciellt om man vill slippa köpa flera arduinos till varje bygge

Jag tycker inte man ska köpa BS2 heller (BS2 är alltså BASIC stamp 2) då man hellre kan köpa en pic och PB.. där är det dock en ganska stor kostnadsskillnad.
Jag tycker inte heller att man ska köpa microchips egna små "labbkort" (typ det som ofta bundlas med pickit2) efterssom det är smidigare att använda en lös pic. (Nu har jag iofs ett sådant kort ändå efterssom jag köpte Pickit2+labbkortet på den där mässan för toklågt pris, mycket lägre än vad bara pickit2 brukar kosta lös)
Ja, och cobol är cobol.. var vill du komma med det ?
Nu kör ju iofs BS interpreterad basic, men om man kör PB/PBP så är det ju kompilerat, och kan mycket väl hålla samma, eller BÄTTRE kvalitet än vad en motsvarande kompilator för C spottar ur sej.
Det är ganska ointressant vad man skriver sin kod i för språk när den ändå kompileras.
Nu kör ju iofs BS interpreterad basic, men om man kör PB/PBP så är det ju kompilerat, och kan mycket väl hålla samma, eller BÄTTRE kvalitet än vad en motsvarande kompilator för C spottar ur sej.
Det är ganska ointressant vad man skriver sin kod i för språk när den ändå kompileras.