Avdelningen galna idéer: Intelligent brevlåda!

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
sebastiannielsen
Inlägg: 3662
Blev medlem: 11 september 2004, 09:30:42
Ort: gbg
Kontakt:

Inlägg av sebastiannielsen »

Men postmannen vet la inte om att man ska sätta en magnet på ett speciellt ställe för att få upp lucklåset....

Kör med magneten, först en sådan dörr-larm-magnet... Den ÖPPNAR ju när magneten försvinner, så den är ju perfekt. Dvs slutning när man har en magnet nära.

sedan ett IR-öga som kopplas till en krets. (bewator säljer säkert den kretsen)
Sedan lägger du IR-ögat mitt på lådan och skriver "IR-signal för portöppning" ovanför.
Postmannen använder då sin IR-kontroll som han använder till att öppna kodlås på lägenheter, till att öppna brevlådan med.
Matt
Inlägg: 25
Blev medlem: 6 november 2004, 14:20:18

Inlägg av Matt »

Skulle det inte vara enklast med en enkel mekanisk brytare i lådans botten?
En som täcker hela bottnet och endast behöver en lätt beröring för att bryta...

/Matt
Pjoms
EF Sponsor
Inlägg: 644
Blev medlem: 24 maj 2004, 12:18:40
Ort: Ö-vik

Inlägg av Pjoms »

>Matt:
Tror det kan vara svårt att få mekanik så känslig att den reagerar för t.ex. ett vykort, samtidigt som det ska vara robust för att fungera i ur & skur.
Grejorna måste ju nästan bokstavligen stå pall för en smäll, med tanke på hulliganer som bombar postlådor med smällare. Numera får ju visserligen inte smällare säljas längre, men det finns säkert att få tag på ändå.
Fotoceller mm är ju också rätt känsliga, men sån't borde gå att montera ganska skyddat tycker jag.

>dangraf:
En våg skulle vara riktigt fränt, men jag är rädd att det också faller på "robusthets-kravet". Jag vill inte behöva repa lådan i tid & otid.
Såvida inte någon kläcker en genialisk idé, det har ju hänt förr här på forumet! :D
Vad beträffar strömförsörjning och dataöverföring så tror jag att det i dagsläget får bli via nedgrävd kabel. Det är inte långt in till huset, och det blir stabilt och "fail-safe"
Användarvisningsbild
Hedis
Inlägg: 2488
Blev medlem: 8 december 2003, 15:10:44
Ort: Vänersborg
Kontakt:

Inlägg av Hedis »

Sebastiannielsen> Hur fungerar då lådor som har lås? brevbäraren har ju inte direkt nyckel till alla postlådor i sitt distrikt.

Dessutom lär inte alla post-gubbar ha ir-fjärrar helller.
dangraf
Inlägg: 530
Blev medlem: 9 juni 2003, 15:30:56
Ort: göteborg

Inlägg av dangraf »

Det jag menade var att man behöver en magnet för att öppna lådan för att ta ut posten, men givetvis skall man kunna stoppa i posten genom det lilla facket utan att behöva en magnet eller nyckel. Ung som en Postlåda, den kan ju inte allmänheten öppna hursomhelst.

vågen kanske inte behöver mäta exat i gram, utan kanske bara ha 4 lägen, ingen post, vykort, en bunke reklam eller jultomten har hälsat på.

Då kanske man skulle kunna lösa det väldigt enkelt med en mekansik lösning som t.ex en fjäderupphängd botten och en potentiometer tillsammans med ir dioder.. (det blev kanske avancerat iaf).
sebastiannielsen
Inlägg: 3662
Blev medlem: 11 september 2004, 09:30:42
Ort: gbg
Kontakt:

Inlägg av sebastiannielsen »

vad jag vet så äger alla postgubbar en sådan IR-fjärr , eftersom dom behövs för att öppna majoriteten av alla fastighetsdörrar.

Läs här om ett av bewators kodlås som "tar emot" postens IR.

http://www.bewator.com/se/products/inde ... PACT/se730
Användarvisningsbild
ToB
Inlägg: 678
Blev medlem: 22 februari 2004, 10:32:58
Skype: tobias_bjork
Ort: Sollentuna

Inlägg av ToB »

Jag tycker det verkar som Pjoms inte bor i hyreshus i stan och då är det väl onödigt att brevbärarna ska springa runt med ir-fjärr. Tycker jag iallefall...
Pjoms
EF Sponsor
Inlägg: 644
Blev medlem: 24 maj 2004, 12:18:40
Ort: Ö-vik

Inlägg av Pjoms »

<ToB / sebastiannielsen:
Som mitt första inlägg säger, så har jag just köpt hus.
IR-lås på fastighetsdörrar vet jag inte om det finns här i sta'n. Är det nå't som är allmänt utbett, eller bara på vissa orter?

>dangraf:
Att göra lådan liknande postens lådor har ju både för- och nackdelar. Om man bara har en smal springa att lägga in post i, går det ju inte att lämna större brev och små paket i den.
Vågen tåls att fundera vidare på...
dangraf
Inlägg: 530
Blev medlem: 9 juni 2003, 15:30:56
Ort: göteborg

Inlägg av dangraf »

Gör en sluss då! :-) som en omvänd tuggummi automat. när man öppnar blockeras all övrig post, men när man stänger luckan faller posten ner bland all annan :wink:
Skriv svar