Ny på forumet + Frågor

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
evert2
Inlägg: 2182
Blev medlem: 18 april 2004, 22:47:56
Ort: Jönköping

Inlägg av evert2 »

Exekile:

Även om det finns fler uttag per kanal så innebär det ju ändå att man parallellkopplar två högtalare, vilket leder till ökad belastning för förstärkaren. Om man därimot kopplar in en aktiv bas med högnivå > lågnivå-"omvandling", så medför detta inget "merarbete" för förstärkaren.


13th.Marine:

Ja, min ekonomi är lite "låg" också...transformator, kondensatorer och apparatlåda kostar ju en del...
Exekile
Inlägg: 10
Blev medlem: 31 mars 2005, 03:11:32

Inlägg av Exekile »

Forsgren och Evert2:

Var kan man isf köpa en bas med Högnivå - lågnivå omkopplare inbyggt?
Eftersom när du kollar runt på internet så står det ju ingen notis om det. Om ni vet någonstanns jag kan hitta en sådann bas för en okej (Billig) summa pengar så skulle jag uppskatta om ni kunde länka. Annars om jag ringer till någon affär, vad ska jag fråga? Om den aktiva basen har en högnivå ingång?

Tack till alla som har svarat, uppskattar det.

MVH,
Niklas
Användarvisningsbild
Fritzell
Inlägg: 4531
Blev medlem: 29 januari 2004, 22:43:35

Inlägg av Fritzell »

Om du ska ringa och fråga ska du fråga efter en aktiv bas (dvs en högtalare med inbyggdförstärkare) som även skall ha högnivåingång (eftersom du inte har lågnivåutgång). Om det inte finns några med högnivåingång kan du antingen köpa en sub utan högnivåingång och tillverka en hög/låg adapter själv eller köpa en färdig. Fast dom färdiga brukar inte tåla så hög effekt..
Skriv svar