Hur ska jag koppla dessa FPGA:er?

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Användarvisningsbild
zwitter
Inlägg: 111
Blev medlem: 25 november 2004, 18:03:34
Ort: Göteborg
Kontakt:

Hur ska jag koppla dessa FPGA:er?

Inlägg av zwitter »

Sitter här med en XC2S50 (PQ208) och en XCS20 (VQ100) och vet inte hur jag ska koppla dessa för att då dem att funka. Jag har kollat runt på www.xilinx.com och hittat pinconfigen och ett gemensamt datablad för Spartan-familjen, men det vore ju skönt om det fanns något mer än så. Någon som vet något?
cyr
Inlägg: 2712
Blev medlem: 27 maj 2003, 16:02:39
Ort: linköping
Kontakt:

Inlägg av cyr »

Kolla runt om du inte kan hitta schema och/eller layout till något "devkit" eller liknande som använder dessa eller liknande chip, brukar vara en bra guide. Om inte hos xilinx själva så på någon FPGA-site typ opencores, fpga4fun eller så, kan jag tänka mig.

Det finns också en del PDF-filer hos xilinx med rekommendationer för layout, matning osv (som är mer eller mindre omöjliga att följa, men man får göra sitt bästa).

Vad som behövs i princip är väl stabil jordning, rätt matningsspänningar till alla VDD-pinnar, med gott om välplacerade bypass-kondingar. Sen ut med JTAG-pinnarna till en kontakt för anslutning till datorn, och gärna dit med något konfigurationsminne på kortet. Hur dessa kopplas, och hur man väljer konfigurationsmetod står säkert i databladet.

Mer behövs väl inte, förutom det du vill ha till just din applikation (klocka, leds, knappar, minnen, IO-kontakter...)

edit: ett (ganska dåligt) exempel på schema:
http://www.nuhorizons.com/services/deve ... matics.pdf

Du kan nog hitta fler och bättre med google...
Användarvisningsbild
zwitter
Inlägg: 111
Blev medlem: 25 november 2004, 18:03:34
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av zwitter »

Du vill inte förklara vad konfigurationsminnet gör? :)
cyr
Inlägg: 2712
Blev medlem: 27 maj 2003, 16:02:39
Ort: linköping
Kontakt:

Inlägg av cyr »

Det lagrar konfigurationen ("programmet") som ska laddas i FPGAn när strömmen slås på. En vanlig FPGA har inget inbyggt minne för detta (dumt nog) utan måste laddas antingen från datorn (via en programmeringskabel), ett konfigurationsminne eller någon special-lösning.
MICKE
Inlägg: 79
Blev medlem: 26 april 2004, 20:58:49
Ort: Malmö
Kontakt:

Inlägg av MICKE »

Hej, när jag byggde mitt Spartan-3 kort, (dockinte helt klart än).
Smygtittade jag lite i schema på digilents sida www.digilentinc.com
Skriv svar