dimra 12V-glödlampor.. numera lysdioder istället..

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
evert2
Inlägg: 2182
Blev medlem: 18 april 2004, 22:47:56
Ort: Jönköping

Inlägg av evert2 »

metanolic: "lite" OT men vad var det för musik på filmen?
evert2
Inlägg: 2182
Blev medlem: 18 april 2004, 22:47:56
Ort: Jönköping

Inlägg av evert2 »

Schnegelwerfer: Jo, men sådana dioder är väl ofta väldigt dyra....å de vita på bilden såg "rätt normala" ut. Inga stora blaffor direkt. Eller finns det diodrar som tål så mycket ström (120 mA), men som ändå ser ut som vanliga 3 eller 5 mm:s Lysdioder?
Användarvisningsbild
metanolic
Inlägg: 154
Blev medlem: 7 december 2004, 19:29:42
Ort: Trollhättan
Kontakt:

Inlägg av metanolic »

tänkte oxå på att det kanske var avsett för 5V :shock: låter mer logiskt.. men det står ju 12V och det verkar ju fungera.. fan, blir ju lite orolig nu.. det vore EXTREMT mycket jobb att byta alla motstånd :(

låten är början på Svampfest gjord av Finntroll..

edit: jag har gjort 2 beställningar från det stället.. vid den andra beställningen fick jag med några andra motstånd.. det går dock inte att se ringarnas färger på lågbudgetskiten :evil:
evert2
Inlägg: 2182
Blev medlem: 18 april 2004, 22:47:56
Ort: Jönköping

Inlägg av evert2 »

Går det inte att mäta då?
Användarvisningsbild
metanolic
Inlägg: 154
Blev medlem: 7 december 2004, 19:29:42
Ort: Trollhättan
Kontakt:

Inlägg av metanolic »

jo, det är ju ett alternativ :lol:
bara det att multimetern har pajjat.. förhoppningsvis är det bara en säkring som har gått.. ska gå o skruva isär den med en gång och se om man får liv i den...
Användarvisningsbild
Schnegelwerfer
Inlägg: 1863
Blev medlem: 8 november 2004, 13:46:56

Inlägg av Schnegelwerfer »

Det stod inga framspänningfall eller maximal ström för lysdioderna på hemsidan, och det tyckte jag var lite oseriöst...

Jag skulle nog hursomhelst inte driva mer än 20mA genom lysdioderna.
Användarvisningsbild
metanolic
Inlägg: 154
Blev medlem: 7 december 2004, 19:29:42
Ort: Trollhättan
Kontakt:

Inlägg av metanolic »

det var bara säkringen som var kass så en bit ståltråd senare var multimetern fit for fight igen.. båda typerna av motstånd var på ca. 500 ohm :D puh, tur där.. kan bara dra den slutsatsen att motstånden är felmärkta.. kanske därför dom säljer skiten förhållandevis billigt.. hehe..
evert2
Inlägg: 2182
Blev medlem: 18 april 2004, 22:47:56
Ort: Jönköping

Inlägg av evert2 »

Ja men det lät ju bättre...framspänningsfall 3,0 Volt medför då 20 mA vid matning på 12Volt.
Skriv svar