Tips på bra skärvätska

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
CNC Viking
Inlägg: 509
Blev medlem: 13 oktober 2008, 22:18:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Tips på bra skärvätska

Inlägg av CNC Viking »

Det börjar dra ihop sig till skarp körning i min Feeler FV-800 VMC. Därför önskas bra tips från beprövat håll om någon bra skärvätska av typen syntetisk emulsion.

Den skall ha följande egenskaper.

1. Vara användbar för det tre huvudmetallerna Aluminium, Stål och Rostfritt. Skall helst funka även vid gängning med gängtapp (både skärande och gängpressande).

2. Inte lukta apa ens efter längre uppehåll (jag hade förståss tänkt att regelbundet skimma av gejderoljan från ytan samt även syresätta emulsionen periodiskt med någon akvariebubblare eller liknande).

3. Inte irritera hud och andningsvägar.

4. Inte angripa gummiavskraparna vid gejdrar och linjära styrningar.

5. Inte lösa färgen på insidan av maskinkapslingen.

6. Inte bilda en klistrig "ferniss-yta" i maskinen som inte går att skölja bort vid regelbunden "inre vård".

7. Vara lättillgänglig, även i mindre mängder som 5-25L-dunkar och hämtbar i mina trakter (Värnamo).

Har jag glömt nåt, så hojta...
Användarvisningsbild
frallzor
Inlägg: 1347
Blev medlem: 6 mars 2007, 18:19:47
Ort: Hörby

Re: Tips på bra SKÄRVÄTSKA

Inlägg av frallzor »

Jag har införskaffat Tilia skärvätska ifrån http://www.smaskin.se/ men inte testat den än.
Kanske värt att kika på.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Tips på bra SKÄRVÄTSKA

Inlägg av säter »

Jag har testat alla möjliga skärvätskor under snart 30 år.
Det är ingen lätt match att hitta en som uppfyller alla dina villkor.

#6. Inte bilda en klistrig "ferniss-yta" i maskinen som inte går att skölja bort vid regelbunden "inre vård".#
Min erfarenhet är att finns ingen syntet som klarar det kravet så man blir nöjd.
Jag anser att en bra skärvätska ska klara lösa upp sin egen intorkade klet. Typ "lika löser lika". Det funkar ej med syntet.
Men måste du verkligen ha syntet?

Jag har ungefär samma krav som dig på skärvätskan, och av alla jag provat tycker jag Castrol Biocut G är outstanding.

(+)
Tål att stå hur länge som helst utan att lukta illa eller bli förstörd.
Tål att blandas hur som helst, inga krav att oljan måste slås i vattnet eller tvärt om.
Hög tvättande funktion, dock om det ligger kvar på maskinen och dunstar, bildas en oljefilm, den löses upp med ny skärvätska enkelt.
Bra bearbetningsegenskaper, även för aluminium och körning med formgängtapp.
Hyffsat att hanskas med för händerna, men blir sämre om man har för hög konc.
Blöta arbetsstycken går att blåsa helt torra med tryckluft. Ingen oljehinna blir kvar.
Inga stora problem med rost, inte under fixturer och skruvstycken som suttit länge heller.

(-)
På lång sikt vill den angripa färgen vid långvarig exponering. Dock har jag inte märkt några problem med gummidetaljer.
Största nackdelen, PRISET är högt.
Men å andra sida förbrukar man inte så mycket när man aldrig behöver byta.
Jag har kört med det här i 10 år, och aldrig bytt i en maskin, om den inte blivit så full med läckolja att det har varit tvunget.

Ang. förpackningar har jag bara köpt helfat och 20L dunkar, men jag tror det finns 5L dunkar också.

Jag vet att många kör med en skärvätska som heter RHENUS, dock har jag aldrig provat den själv.
Men man känner igen den på lukten när man kommer in på en verkstad. 8)
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Tips på bra SKÄRVÄTSKA

Inlägg av tecno »

Jag kör med Tilia Special sen flera år tillbaka och är nöjd
Användarvisningsbild
CNC Viking
Inlägg: 509
Blev medlem: 13 oktober 2008, 22:18:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Tips på bra SKÄRVÄTSKA

Inlägg av CNC Viking »

säter skrev:Jag har testat alla möjliga skärvätskor under snart 30 år.
Det är ingen lätt match att hitta en som uppfyller alla dina villkor.
Men måste du verkligen ha syntet?
Jag har ungefär samma krav som dig på skärvätskan, och av alla jag provat tycker jag Castrol Biocut G är outstanding.
OK, jag kanske blandade ihop det där med syntet lite. Det var faktiskt Vegetabilisk emulsion som jag läst så mycket bra om, t.ex. Blaso's Vasco 1000.

Ni kan själva kolla dessa trådar på cnczone.com.

http://www.cnczone.com/forums/showthrea ... ight=Vasco
http://www.cnczone.com/forums/showthrea ... ight=Vasco
http://www.cnczone.com/forums/showthrea ... ight=Vasco
http://www.cnczone.com/forums/showthrea ... ight=Vasco
http://www.cnczone.com/forums/showthrea ... ight=Vasco

http://www.blaser.com/index.cfm?type=land

Hur fungerar Castrol Biocut G om Du jämför med Vasco enligt beskrivningarna i trådarna?

Var hittar man lite mer info om Tilia-produkterna? Inte mycket att läsa här i alla fall. http://www.smaskin.se/

Är det någon här som prövat Ratema's produkter (ägs numera av Lahega Kemi AB)?
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Tips på bra SKÄRVÄTSKA

Inlägg av säter »

Vet inte mycket om Vasco 1000, men jag har har provat Blasocut från Blaser en gång i tiden. Aldrig mer Blaser i mina maskiner!
Trots att det är över 10 år sedan, så är jag inte kvitt "kådan" från Blasern än.
Efter 1 år körning hade alla microswitchar m.m. börjat fastna.
Dessutom var tillblandningen extremt noga, alltid oljan i vattnet under omrörning. En procedur som inte passar mig, jag vill kunna efterfylla med rent vatten i takt med avdunstning.
Dock har jag för mig att Blasocut var en syntet. Det är ju möjligt att dom har bättrat sig med Vasco1000. Jag tänker aldrig mer prova.

BiocutG är vegetabilisk, det är väl därför den är lite hård på färgen.

Länkarna till cnczone var lite jobbiga för en "gubbe" att plöja, du kanske kan sammanfatta lite på svenska?

Ang. Ratema's produkter så använder jag Unimate vid gängning. Fördel är att merparten löses upp av skärvätskan vid efterföljade bearbetning.
När det blir tappgängning i syrafast och likn. så är det fortfarande Rocol som gäller. Dock är det en "jävulens smörja" att få på fingrar och arbetsstycke.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Tips på bra SKÄRVÄTSKA

Inlägg av tecno »

Har du prövat google? :D

http://www.tilia-international.se/
Användarvisningsbild
DW
Inlägg: 2497
Blev medlem: 9 september 2007, 20:34:04
Ort: Knallestaden invid Wiskan-elfven
Kontakt:

Re: Tips på bra SKÄRVÄTSKA

Inlägg av DW »

Då hjälper jag till lite, Tilia har jag kört i min bandsåg när den var ny o fin, efter 2 månader vart all färg borta.
Dock betalade de för mina skador. Ph ligger väldigt högt på deras produkter och har man inte 2 komponents färg
kan man nog få problem. Jag körde 5-8% vid tillfället.
Jag har provat många sorter men alla jag haft ruttnar till slut utom en.
Passa er för de som innehåller etanolamin-di-etanoletamin, -trietanolamin, dessa är cancerogena.

Jag kommer tyvärr inte ihåg namnet men det finns bara en som ser ut som denna vad jag vet.
Luktade svagt rengöringsmedel, klargrönvätska, låg inblandning, dyr vill jag minnas men vad är dyrt.
Att köpa billigt (40-50:-/liter ofta = dyrt.

I tidningen Digital Machinist ser man det jag eftersöker.
Bild
Om någon vet vad den heter så släng in en kommentar. Jag tror den gröna kemikalien heter Fluorocein eller
florucin och andvänds vid titreranalys om det nu hjälper.
Användarvisningsbild
CNC Viking
Inlägg: 509
Blev medlem: 13 oktober 2008, 22:18:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Tips på bra SKÄRVÄTSKA

Inlägg av CNC Viking »

säter skrev: Länkarna till cnczone var lite jobbiga för en "gubbe" att plöja, du kanske kan sammanfatta lite på svenska?
Det är nog skillnad på Blasocut 2000 / 4000 och Vasco. Blasocut får en himla kritik av flera i de amerikanska forumen. Dock har jag ännu inte hört så mycket negativt om Vasco'n ännu. Det är särskilt 1 snubbe som talar sig varm om den. Han nämner att den är bra till de flesta metaller, skadar inte färgen eller orsakar rost i maskinen, och kan stå stilla långa tider utan att börja lukta etc.
Enda minuset är att det kliar lite på händerna när man "doppat dem" i vätskan. Om det kommer Vasco på maskinens utsida kan det bli en klibbig beläggning som han tvättar bort med T-röd eller liknande, men på insidan hålls maskinen ren av själva användandet. Konstigt att han inte torkar bort fläckarna med Vasco och lite vatten efteråt istället, eftersom det tydligen funkar så bra på insidan. :?:



Tecno,
Ingen tur där heller, Tilia-sajten ligger nere för närvarande. :(


DW,
Den gröna skärvätska Du använder och som visas i tidningen vill jag veta mer om. Hoppas någon som vet hakar på här... :idea:

Förresten, var köper man den tidningen ? Engelsk eller Amerikansk?
Användarvisningsbild
DW
Inlägg: 2497
Blev medlem: 9 september 2007, 20:34:04
Ort: Knallestaden invid Wiskan-elfven
Kontakt:

Re: Tips på bra SKÄRVÄTSKA

Inlägg av DW »

-vilken flipp jag hade på Lahega. Den heter Syntocool 900.
Aldrig klibbiga spån, fyllde nästan bara på vatten-2% om jag minns rätt, man kan se igenom skärvätskan,
luktade i min näsa bra ända tills den så småningom inte klarade av att hålla rost borta
men då var den utspädd i evighet. Ingen filmbildning på prismor.
Idag har jag spectrometer för bra koll. Inte värt att skryta för mycket men den skall jag köpa igen.
Har saknat den i över 10 år. Någon som kört den?
Wahlman
Inlägg: 136
Blev medlem: 24 september 2007, 11:09:04
Ort: Hamneda

Re: Tips på bra SKÄRVÄTSKA

Inlägg av Wahlman »

Vi använder Shell Andriana på jobbet.
En nackdel är att den surnar om den får stå alltförlänge.
pinussen
Inlägg: 188
Blev medlem: 12 maj 2007, 16:28:39
Ort: Åkersberga

Re: Tips på bra SKÄRVÄTSKA

Inlägg av pinussen »

CNC Viking skrev: Förresten, var köper man den tidningen ? Engelsk eller Amerikansk?
http://www.digitalmachinist.net/ - Amerikansk, kommer dock bara ut 4 ggr/år. Ganska bra tidining som är rikitad mot hobbyister och småföretagare. Surfa dit och beställ en "no obligation issue", (prova-på nummer) och se om det är något för dig.

Edit: kostar ca $33 per år för att få hem till Sverige.
Användarvisningsbild
CNC Viking
Inlägg: 509
Blev medlem: 13 oktober 2008, 22:18:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Tips på bra SKÄRVÄTSKA

Inlägg av CNC Viking »

DW skrev:-vilken flipp jag hade på Lahega. Den heter Syntocool 900.
Aldrig klibbiga spån, fyllde nästan bara på vatten-2% om jag minns rätt, man kan se igenom skärvätskan,
luktade i min näsa bra ända tills den så småningom inte klarade av att hålla rost borta
men då var den utspädd i evighet. Ingen filmbildning på prismor.
Idag har jag spectrometer för bra koll. Inte värt att skryta för mycket men den skall jag köpa igen.
Har saknat den i över 10 år. Någon som kört den?
Jag kollade också Lahega's hemsida. Totalt värdelös info om denna produkt. Man nämner bara att det är en syntetisk skärvätska, visar artilkelnr. för de olika förpackningsstorlekarna samt ett säkerhetsdatablad. That's it. Som försäljningschef skulle jag skämmas.

Men DW,

Hur kunde den fungera som skärvätska med bara 2% koncentration. Jag trodde att man behöver minst 8%, helst 10% för att ta i med riktig matning, gänga mm.

Några fler som kan yttra sig om denna produkt och som använder den idag?
Användarvisningsbild
DW
Inlägg: 2497
Blev medlem: 9 september 2007, 20:34:04
Ort: Knallestaden invid Wiskan-elfven
Kontakt:

Re: Tips på bra SKÄRVÄTSKA

Inlägg av DW »

cnc Viking
jag har mailat Lahega för att få mer info. Låt de 2% vara osagda tills fakta kommer. Är det samma som
jag kört tidigare så har jag aldrig haft någon bättre skärvätska. Jag har många maskiner och en del
körs kanske bara någon gång i halvåret då ruttnar det gärna om inte alla utrymmen är fulla.
De som använder sina maskiner 8 tim/dag får sällan problem. Där häller man ju på nytt var o varannan dag.

För hemma pularen som inte vill ha syrabad i lägenheten eller i källaren funkar faktiskt 8-10% vanlig
grönsåpa. Dock ruttnar den oxå men byter man efter 2-3 månader så funkar sådant i pelarborrar o
bandsågar perfekt. Men jag hade nog inte provat det i en Feeler FV-800 VMC. lite svårt att kolla
bakom prismorna antar jag. Jag återkommer när Lahega svarat.....
Användarvisningsbild
CNC Viking
Inlägg: 509
Blev medlem: 13 oktober 2008, 22:18:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Tips på bra SKÄRVÄTSKA

Inlägg av CNC Viking »

DW skrev:cnc Viking
jag har mailat Lahega för att få mer info. Låt de 2% vara osagda tills fakta kommer. Är det samma som
jag kört tidigare så har jag aldrig haft någon bättre skärvätska. Jag har många maskiner och en del
körs kanske bara någon gång i halvåret då ruttnar det gärna om inte alla utrymmen är fulla.
De som använder sina maskiner 8 tim/dag får sällan problem. Där häller man ju på nytt var o varannan dag.

För hemma pularen som inte vill ha syrabad i lägenheten eller i källaren funkar faktiskt 8-10% vanlig
grönsåpa. Dock ruttnar den oxå men byter man efter 2-3 månader så funkar sådant i pelarborrar o
bandsågar perfekt. Men jag hade nog inte provat det i en Feeler FV-800 VMC. lite svårt att kolla
bakom prismorna antar jag. Jag återkommer när Lahega svarat.....
Tack för svaret DW,

Ruttnar även Lahega's "supervätska" om den står stilla för länge?

Är spänd på svaret med produktdata etc. från Lahega. Du frågade väl om pris också?

Vad menar Du med syrabad? Hoppas inte Lahega's skapar rost på något vis, för då går den bort.

Min VMC står i ett 50m2 garage.
Skriv svar