server bygge

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
nsbvzy

server bygge

Inlägg av nsbvzy »

hej alla elektronikare!

nu ska ni få ta del av mitt server projekt! serven är tänkt att användas som både http, ftp och mail server, den har tidigare legat online som webb och ftp server, men efter flytt till tjejen så kopplades den ner ett par månader, men nu ska allt upp i gen!

jag hoppas nu att jag ska få lite hjälp av några trevliga datakunniga som förhoppningsvis har råd och tipps till en nybörjare! visserligen har jag grejat med servrar att bra tag nu, men men, något nytt borde jag väl lära mig :razz:

hela systemet är ett Windows baserat system, på servrarna används server 2003 och på arbetsdat xp.- nu vill jag inte höra "använd linux"- jag vill använda Windows.

de som jag är osäker på är:
1- mail server- någon som kan rekommendera programvara?
2- ström förbrukning på hela skiten- beräkna ev kostnad?
3- inkoppling av de redudanta agg som sitter i serven- båda ans genom upsen?
4- separata diskar för program och system?

spec på maskinerna:

server1: filserver1
modell: compaq ml570
cpu: 4xp3 1GHZ
minne: 8GB ram
hdd: 12st 18.2GB ultra scsi3 15k rpm

server2: domän server
modell: compaq ml530
cpu: 2xp3 1GHZ
minne: 4GB ram
hdd: 4st 18.2GB 8st36.4GB ultra scsi3 15k rpm

server3 WEBB SERVERN!
modell: fujitsu tx150
cpu: intel p4 3.2GHZ
minne: 2GB
3X36GB

server4: filserver2
modell: hemma bygge
cpu: 2xp3 1GHZ
minne: 1,5GB
HDD: 12st IDE 250GB

Några bilder:
Senast redigerad av nsbvzy 19 augusti 2011, 22:39:16, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
SA4AQS
Kontakt:

Re: server bygge

Inlägg av SA4AQS »

Windows :)

På fråga 3 kan jag svara på
Och om du vill att det ska vara driftsäkert ifall ett nätagg pajar så ska båda ha nät spänning.

Edit: Måste tipsa om MadModders sexiga rack http://madmodders.se/projekt/19tum/index.html
tgr

Inlägg av tgr »

Min spontana tanke är att det låter dyrt om du inte har gratis el.
Kolla om någon av maskinerna stöds av VMware ESXi som är gratis så kan du virtualisera det mesta som ändå inte behöver så mycke cpu.

Angående UPS får du singel point of failture i UPS istället för nätagg. Eftersom din server ska klara sig på ett nätagg så koppla ett direkt i en fas och det andra via ups i en annan fas.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Varför 4 separata maskiner ? Det blir ju mycket att managera...
Du säger ju ingenting om vad du ska köra, men spontant verkar
det väldigt överdimensionerat.
Användarvisningsbild
SA4AQS
Kontakt:

Inlägg av SA4AQS »

Om man inte vill köra VMware ESXi så kan man köra windows egna
http://www.microsoft.com/sverige/virtua ... ?wt.srch=1
danielr112

Inlägg av danielr112 »

Jag hade köpt en ny burk. Du hade tjänat på det i längden va de gäller strömförbrukning..

Min gamla p4a drar lika mycke som 2 utav de nya dualcoresen.... Och hur många kan du inte ha jämfört me de gamla häckarna med scsi diskar i :)

I vilket fall som helst gillar jag sådanna hära hemmabyggen!!
Användarvisningsbild
nsbvzy

Inlägg av nsbvzy »

det är bara en maskin som går dygnet runt, de andra bara när jag behöver dem.-

sodjan: serven är just väldigt mycket större än vad som behövs, från första början var de bara två maskiner, sen köpte jag två till för att "leka och lära på" -sen när de behövdes för ett ändamål då togs även de i drift.

danielr112:
anledningen till att jag använder dessa maskiner är drift säkerheten, jag har kört nyare "vanliga" datorer som server tidigare, och de går inte i längden... den första AMD datorn jag dödade var en s939, den drog kondingarna på moderkortet, - de andra kortet,-samma visa, samt att nätagget pajade...

data3- oxo nå nytt skit som jag petade fläktar i alla hål i lådan bara för att den skulle fungera bra! men tji fick jag- samsung sata skit som gick i sisådär ett halvår, en vecka efter ny disk så var de en rökpuff...= maskin no 3 bränd och ingen garanti pga min fläkt moddnig..

köpte mig fujitsu serven, den har fungerat UTAN haveri i 2 år nu!! :D
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Det räcker med en dator som filserver, webserver, ftp-server och mailserver. Lätt.
Räkna med att varje dator tar upp till en hundring i månaden i el.
danielr112

Inlägg av danielr112 »

Du har nog haft otur. Inte någon av mina servrar har gått sönder. Har just nu inte någon som rullat under 1 år konstant.
jorgenp

Inlägg av jorgenp »

Mitt råd måste bli: Flytta inte till tjejen om du ska ha detta kvar. :)

Jag hade ett galleri som jag samlat på mig under 10 år bestående av en tvättmaskinsstor PDP11/83 med två RL02 och 2.11 BSD, en PDP11/73 med BSD, ett antal HP 9000 arbetsstationer, ett antal DECstations (med NetBSD), några VAX'ar, några Alphor, nån konstig FORTH-unixdator, en decwriterIII (en äkta terminal med pappersmatning) och andra märkliga saker. Ca 25 ålderdomliga, inkopplade, fungerande datorer (som alla körde unix på ett eller annat sätt. Eller VMS. Inga x86.).

Alltsammans åkte på tippen (!) :cry: när jag flyttade ner hit med tjejen. (Det borde vara straffbart på nåt sätt.)

Hur som helst. Allt du tänkt att göra går så klart att göra på en mini-ITX. Men hur roligt är det? Håll hårt i ditt serverrack! (Och se till att ta backup på data på nåt sätt. Det har jag sagt varje gång en hårddisk kraschat och datat är borta. Men nu har jag ett rsync-script som kopierar det mesta varje söndag till en backup-disk. Och kör man Windows är Syncback bra och gratis.)
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

nsbvzy, Hur använder du dessa 2x 12V batterier?, hur löser du knallgas problemet?

Bild

Och hur blir det med ljudnivån?
(Skulle vara intressant å veta för Madmodders rack också)

jorgenp, Skaffa en liten tjejhemlig data & elektronikstuga utanför stan? ;-)

Ser ut som att 19" rack är grejen om man ska få ordning på en maskinpark.
Användarvisningsbild
nsbvzy

Inlägg av nsbvzy »

batterierna är slutna, och med den låga laddström upserna ger så bildas de minimalt med knall gas, jag var också orolig till en början men insåg att de inte var något att oroa mig för

de stora servrarna låter lite, men de andra är ganska tysta- iaf inget jag bryr mig om. hadde denna anläggning hemma i huset i samma rum som jag sov i, och de var då inga problem :D och iof, med ett tidigare som ljudteckniker så har jag väl knappt någon hörsel kvar att höra med! haha
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Mitt skåp låter inte så mycket. Visst surrar ventilationsfläktarna, men inga av gästerna har hittills klagat över oväsendet i köket... :D
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Vad är 2x12V batterierna inkopplade till ?
danielr112

Inlägg av danielr112 »

bluint: Ups? Jag kör samma sak hemma.
Skriv svar