Transistorkoppling - Darlington/Open Collector

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Användarvisningsbild
Greensilver
Inlägg: 1305
Blev medlem: 21 januari 2005, 21:24:57
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Greensilver »

evert2: Ok, nu är jag med. Blandade ihop etta och nolla, tänkte nog på STK500 där LEDsen är kopplade via transistor, nolla tänder och etta släcker...

Men en sak, du skrev potentialskillnad... FET:arna är spänningsstyrda, de triggas alltså av en potentialskillnad till skillnad från småsignaltransistorerna som triggas av att en ström verkligen flyter mellan bas och emitter. Har jag fattat rätt? Men betyder det då att ingen ström kommer att flyta mellan gaten och drain på en FET? Det räcker liksom med att potentialskillnaden finns men den utnyttjas inte? :roll:
evert2
Inlägg: 2182
Blev medlem: 18 april 2004, 22:47:56
Ort: Jönköping

Inlägg av evert2 »

Gaten uppför sig som en kondensator, det krävs att ström leds in i gaten för att höja spänningen på gaten - och det krävs att ström leds ur gaten för att sänka spänningen på gaten. Men i ett "stationärt tillstånd" så krävs det ingen ström.

Om du kollar på MOSFET-drivare t ex hos elfa, så ser du uppgifter om "max-ström ut : 1 A" eller dylikt. Detta behöver drivaren bara göra i låt säga 1us eller så för varje flank så medelströmmen över tiden kanske ändå blir så låg som 1-5 mA (minns inte riktigt säkert).

Edit: stavning
Senast redigerad av evert2 18 mars 2005, 19:19:28, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
Greensilver
Inlägg: 1305
Blev medlem: 21 januari 2005, 21:24:57
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Greensilver »

Ok. Tackar. Nu skall jag sätta mig med breadboarden och pilla lite med transistorer så får vi se om jag blir klokare... Tyvärr har jag bara en massa småsignalare hemma än så länge. Skall bli kul när prylarna från KjellCo och Autema kommer hem. :D
cyr
Inlägg: 2712
Blev medlem: 27 maj 2003, 16:02:39
Ort: linköping
Kontakt:

Inlägg av cyr »

Det går faktiskt en viss ström genom gaten (läckström), den är så extremt liten så man i princip alltid kan ignorera den men det kan vara bra att veta ändå...
evert2
Inlägg: 2182
Blev medlem: 18 april 2004, 22:47:56
Ort: Jönköping

Inlägg av evert2 »

Jo, jag vet...fast jag ville inte gå in på "akademiska pettitesser" nu....fast det är klart att ibland så kan även små läckströmmar strula till det.
Ett exempel: när jag kollade i databladet för HIP 4080/HIP 4081 (en MOSFET-drivare till H-brygga) där man var tvungen att använda dioder med extremt liten läckström till "boot-strap-kopplingen" till de övre transistorerna i H-bryggan...spänningspumpen gav bara ut några uA....
evert2
Inlägg: 2182
Blev medlem: 18 april 2004, 22:47:56
Ort: Jönköping

Inlägg av evert2 »

Jag kollade lite i databladet för IRF540N. Läckströmmen för den är vid en gate-source-spänning på 20 Volt, är ungefär 100 nA.
Skriv svar