Någon som köpt fullversion av Eagle här?
Någon som köpt fullversion av Eagle här?
Hej forumister,
Jag har bestämt mig för att köpa en fullversion av Eagle Layout Editor för privat bruk.
Hur som helst, jag funderar lite över vilken återförsäljare jag ska välja, är det någon
som har köpt Eagle här? Finns ingen svensk, men väl en norsk, etc..
Någon som kan rekomenderas, är ju trots allt en liten slant man riskerar.
Sedan är man ju alltid lite rädd för VAT, hur fungerar det om man köper från norge?
Tacksam för tips.
Jag har bestämt mig för att köpa en fullversion av Eagle Layout Editor för privat bruk.
Hur som helst, jag funderar lite över vilken återförsäljare jag ska välja, är det någon
som har köpt Eagle här? Finns ingen svensk, men väl en norsk, etc..
Någon som kan rekomenderas, är ju trots allt en liten slant man riskerar.
Sedan är man ju alltid lite rädd för VAT, hur fungerar det om man köper från norge?
Tacksam för tips.
Re: Någon som köpt fullversion av Eagle här?
Rädd för VAT ?
Det är väl ganska klara reglar för vad som gäller angående MOMS
inom resp utom EU och mellan företag resp privatpersoner. Hur är
det med Norge, är de med i EMU ?
Det är väl ganska klara reglar för vad som gäller angående MOMS
inom resp utom EU och mellan företag resp privatpersoner. Hur är
det med Norge, är de med i EMU ?
Har du kollat på KiCAD? Den är gratis...Jag har bestämt mig för att köpa en fullversion av Eagle Layout Editor för privat bruk.
På jobbet köpte vi genom den danske återförsäljaren. Han var så seg på att svara så uppgraderingar köptes direkt av cadsoft i tyskland, det gick hur smidigt som helst.
Ok, hur lång tid tog det att få från den danska återförsäljaren?
Jag skulle behöva det rätt snart, inom en vecka..
Jag skulle behöva det rätt snart, inom en vecka..
Jag har inte kollat med just Eagle, men till mycket progamvara i dag köps
licenser över nätet och själva kittet laddas ner. Inget som behöver
skickas på traditionellt sätt. Är det något som måste skickas med
Posten i fallet med Eagle ?
licenser över nätet och själva kittet laddas ner. Inget som behöver
skickas på traditionellt sätt. Är det något som måste skickas med
Posten i fallet med Eagle ?
Man skriver väl in nyckeln direkt vid installation?
Kolla med http://www.puresoft.com de har iaf webshop annars finns det norskar man kan ringa o höra med kanske? Kolla återförsäljare på Eagles hemsida.
Kolla med http://www.puresoft.com de har iaf webshop annars finns det norskar man kan ringa o höra med kanske? Kolla återförsäljare på Eagles hemsida.
Dansken insisterade på att skicka uppgifterna via traditionell posthantering, tog säkert 3 veckor om jag kommer ihåg rätt. Jag hade inte bråttom så jag bråkade inte om det. Tyskarna känns flexiblare, jag tycker du borde ringa dem och fråga?
Nej, det är inget som _måste_ skickas med post. Man får en kartong med tryckt manual, licenskod, installations-cd + licensfil.
Nej, det är inget som _måste_ skickas med post. Man får en kartong med tryckt manual, licenskod, installations-cd + licensfil.
Hmm, du kan ju köpa EDWin NC för en hyffsad penning, mycket kompetent, dock är den inte uppgraderingsbar till nästa version, buggfixar mm funkar dock.
För en något högre penning kan du köpa en sk småföretagsversion, samma funktioner som storföretagsversionen till en lägre kostnad, då ingår även support, i alla fall första året.
vet dock inte vad supportavtalet för den versionen kostar årligen (support och fria uppgraderingar).
Jeppsons i götet är mycket bra att ha och göra med.
För en något högre penning kan du köpa en sk småföretagsversion, samma funktioner som storföretagsversionen till en lägre kostnad, då ingår även support, i alla fall första året.
vet dock inte vad supportavtalet för den versionen kostar årligen (support och fria uppgraderingar).
Jeppsons i götet är mycket bra att ha och göra med.
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Det är oftast väldigt enkelt och smidigt att köpa licens/program på internet.
Man går till väga precis som om man beställde från t.ex Elfa och betalade med kort.
(Ibland får man överföra pengar till deras konto. På många bank-sajter är det lika enkelt som om man flyttade över pengar till någon i sverige.)
Jag har köpt antivirusprogram och några musikprogram på internet i några år nu.
Kontaktar nästan alltid tillverkaren/återförsäljaren i ursprungslandet direkt. Det blir oftast billigast.
Johan.o:
Du skulle ju kunna kontakta Cadsoft i usa (som gör/säljer Eagle) och fråga hur man går tillväga till när man bor i sverige och vill beställa/betala programmet. Berätta gärna svaret här. Det lär finnas fler som har nytta av det.
Man går till väga precis som om man beställde från t.ex Elfa och betalade med kort.
(Ibland får man överföra pengar till deras konto. På många bank-sajter är det lika enkelt som om man flyttade över pengar till någon i sverige.)
Jag har köpt antivirusprogram och några musikprogram på internet i några år nu.
Kontaktar nästan alltid tillverkaren/återförsäljaren i ursprungslandet direkt. Det blir oftast billigast.
Johan.o:
Du skulle ju kunna kontakta Cadsoft i usa (som gör/säljer Eagle) och fråga hur man går tillväga till när man bor i sverige och vill beställa/betala programmet. Berätta gärna svaret här. Det lär finnas fler som har nytta av det.

Jepp, jag ska höra av mig direkt till Cadsoft.
Återkommer med resultat.
Återkommer med resultat.
Är inte Eagle från Tyskland ?
Jag hade för mig det, men kan ha missförstått deras sida...
Jag hade för mig det, men kan ha missförstått deras sida...
Jag hade också för mig det. Vid närmare koll så visar det sig att dom har ett USA-kontor och ett Tysklandskontor. Jag blir inte riktigt klok på vad som ligger på Tyskand resp. USA, men tror nog att Tyskland ändå är huvudort. Det har verkat så tidigare iallafall. Då fanns ingenting om USA.
Klaus Schmidinger på Tysklandskontoret har även utvecklat VDR, som är ett HTPC-program under Linux. Det har jag kört dom senaste 5 åren. Som det mesta i Linuxvärlden, väldigt stabilt när man väl fått det uppkonfigurerat.
Klaus Schmidinger på Tysklandskontoret har även utvecklat VDR, som är ett HTPC-program under Linux. Det har jag kört dom senaste 5 åren. Som det mesta i Linuxvärlden, väldigt stabilt när man väl fått det uppkonfigurerat.
Jag skickade mail i fredags till Tyskland kontoret, och fick offert samma dag.
Skickade ett till USA kontoret under helgen, har inte fått något svar ännu.
Så nyss gjorde jag en banköverföring, men det känns som jag är ute lite sent om jag
vill ha ett hårt paket senast måndag nästa vecka.
Det tar ju några dagar för pengarna att överföras tydligen, och sedan tar det viss tid
innan paketet skickats och landar i brevlådan..
Skickade ett till USA kontoret under helgen, har inte fått något svar ännu.
Så nyss gjorde jag en banköverföring, men det känns som jag är ute lite sent om jag
vill ha ett hårt paket senast måndag nästa vecka.
Det tar ju några dagar för pengarna att överföras tydligen, och sedan tar det viss tid
innan paketet skickats och landar i brevlådan..
Sådär, idag fick jag mitt paket med Eagle via UPS.
Gick snabbt och smärtfritt.
Gick snabbt och smärtfritt.