trasig diod, hitta ny

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
fsvoo
Inlägg: 180
Blev medlem: 7 januari 2006, 23:51:19
Ort: Stockholm

trasig diod, hitta ny

Inlägg av fsvoo »

Skulle modda ett nätagg lite (dra ut allt som satt på flänsarna) och ett ben råkade gå av på en diod. Det är ett sprillans ganska fint datoragg (800kr) så det sitter antagligen ganska bra komponenter i det.

En av dem är denna:

http://qspeed.com/category/diodes
LQA08TC600

En diod som verkar ha superlåga värden på det mesta, jag hittar ingen så "bra" på tex farnell. Vad gör man? :S
Har provat sampla men tror inte det kommer gå igenom. Finns inte heller några återförsäljare för privatpersoner. Jag vet inte vad den hade för funktion i agget men antagligen viktig och dagens datorer är ganska känsliga med voltnivåer osv.

Går det ersätta den med något annat? I så fall tex vad?
Användarvisningsbild
Andy
Inlägg: 5893
Blev medlem: 26 september 2004, 18:24:52
Ort: Södern

Re: trasig diod, hitta ny

Inlägg av Andy »

Det är kanske en flybackdioden i ingångssteget, den bör gå att ersätta med andra ”likasinnade” men naturligtvis så snabb som möjligt.
Jag tror inte att den påverkar någon av utspänningarna på minsta sätt.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23611
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: trasig diod, hitta ny

Inlägg av Henry »

Att ett ben går av längs med kanten på en TO-220 kapsel, eller annan med för den delen, skall inte vara några större problem att fixa med lite enklare verktyg och har du dessutom en dremel nära så är det enkelt fixat; Slipa ner runt om det avbrutna benet så nära som möjligt så det blir säg 2 mm som sticker upp så kan du sedan löda på lämplig sladd eller dylikt så är den som ny igen.

Beroende på vilket ben som är abrutet och beroende på hur dioden är internt uppbyggd så kan kanske kylflänsen vara kopplad till något av benen och har du tur är det kopplat till just det benet som är avbrutet och då är det bara att löda fast en kabel på kylflänsen.
Användarvisningsbild
fsvoo
Inlägg: 180
Blev medlem: 7 januari 2006, 23:51:19
Ort: Stockholm

Re: trasig diod, hitta ny

Inlägg av fsvoo »

Säger du det Henry! Såg i databladet att mittenbenet som inte används går till kylflänsen men ska prova med dremeln. Det får bli på fredag, ska stress-måla-om-ett-hus tills dess men jag återkommer med resultat.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23611
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: trasig diod, hitta ny

Inlägg av Henry »

Jo mittbenet är i princip alltid kopplat till kylflänsen men då kylflänsen i sig används som substrat för kiselplattan som är själva dioden i kapseln så används oftast detta som jord. I fallet med denna diod såg jag dock nu i databladet att mittbenet och kylflänsen är NC alltså inte kopplat till något och förmodligen också isolerat så det går tyvärr inte att använda varken benet eller flänsen till något elektriskt.
Skriv svar