MrMister‘s Sverigesemester v2.0 Kom och Köp, prima lemonad!

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.

Bra idé?!

Jättebra!
173
94%
Nja...
7
4%
Ush, stanna i Kina!
4
2%
 
Antal röster: 184
Användarvisningsbild
fsvoo
Inlägg: 180
Blev medlem: 7 januari 2006, 23:51:19
Ort: Stockholm

Re: MrMister‘s Sverigesemester v2.0 förslag? PDF i första posten

Inlägg av fsvoo »

Rohan skrev:fsvoo: Kollat dealextreme.com? De har allt det du nämner. Som någon/några nämnt tidigare så vore det ju trevligare om MrMister tog otympliga grejer och grejer med lite högre pris och som inte går att få från DX för en femkrona.
Det har du helt rätt i, jag reflekterade inte så noga. Å andra sidan kan små grejer göra många människor nöjda på liten transportvolym ;) Finns redan en del sånt i listan. Men jag lutar nog åt att hålla med dig så jag tar tillbaka mitt inlägg, inte tillräckligt viktigt för mig.
övrigt
Inlägg: 208
Blev medlem: 19 april 2008, 14:18:11
Ort: Lund
Kontakt:

Re: MrMister‘s Sverigesemester v2.0 förslag? PDF i första posten

Inlägg av övrigt »

Har där dykt upp en beställningstråd nånstans i forumet som jag missat? Tänkte att det börjar närma sig slutet av juni, och aktiviteten i tråden har sjunkit en del.

Vill absolut inte stressa dig Mrmister! Vill bara kolla, så att jag inte missar hela grejen.
Användarvisningsbild
squiz3r
Inlägg: 5424
Blev medlem: 5 september 2006, 20:06:22
Ort: Lund
Kontakt:

Re: MrMister‘s Sverigesemester v2.0 förslag? PDF i första posten

Inlägg av squiz3r »

övrigt: Tror inte det! Då skulle han ju ha skrivit det i denna tråden...? :)
Användarvisningsbild
MrMister
Inlägg: 706
Blev medlem: 7 december 2007, 08:07:36
Ort: Guangzhou
Kontakt:

Re: MrMister‘s Sverigesemester v2.0 förslag? PDF i första posten

Inlägg av MrMister »

Nej, ingen beställningstråd ännu. Jag kommer inte ha någon panikbeställning på 1dag eller liknande, så oroa er inte...har några fler projekt samtidigt som måste avslutas innan jag kan åka hem till Sverige.

Ett problem som uppstått med svetsarna är att frakten från taiwan har kajkat ihop, så jag kommer att byta ut dessa mot motsvarande från annan tillverkare (MiTech)
Användarvisningsbild
dar303
Inlägg: 5979
Blev medlem: 17 december 2003, 19:54:56
Ort: Sthlm

Re: MrMister‘s Sverigesemester v2.0 förslag? PDF i första posten

Inlägg av dar303 »

Jag kollade på deras hemsida (som har en enerverade trasig rutten sökfunktion) och fann "AC/DC TIG with pulse" - kategorin, det ser ut att vara samma enheter som alla andra har.

http://shorl.com/bromadrehoretre

Är det samma priser eller någon ändring?
danielr112
Inlägg: 8051
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: MrMister‘s Sverigesemester v2.0 förslag? PDF i första posten

Inlägg av danielr112 »

AC/DC315P ser ju ganska bra ut. den är ju 3fas. Jag hade dock viljat haft en med integrerad Plasma i.

Govetvis mma funktion.
Användarvisningsbild
dar303
Inlägg: 5979
Blev medlem: 17 december 2003, 19:54:56
Ort: Sthlm

Re: MrMister‘s Sverigesemester v2.0 förslag? PDF i första posten

Inlägg av dar303 »

Det finns sådana också men jag har sett flera svenska firmor (blocketsäljare mm) som slutat sälja kombimaskinerna därför att dom var dåliga (TIG-delen tror jag). Men dessa kan ju vara av bättre kvalitet, inget jag har lust att testa dock! :)

Edit: sökfunktione är paj så man kan inte visa mer än första söksidan, dock kan man sortera resultaten på olika sätt och på så sätt se fler typer av svetsar.

Edit3: Jamenvaffan, då rotar jag vidare då när jag har ångan uppe!
Av misstag klickade jag på en knapp som det stod "detailed product..." på och då kom man till en annan frontend till databasen/ehandelssytemet som var lättare att navigera!
http://shorl.com/tikyprenojeka

Det finns 4 kategorier som verkar intressanta i ACDC-TIG/Multifunktions-klassen:
ACDC TIG
ACDC TIG with pulse series
ACDC multifunction
ACDC multifunction with pulse

Frågan är vad "with pulse" betyder i detta fall och hur mycket priserna skiljer sig?
Senast redigerad av dar303 25 juni 2009, 14:56:24, redigerad totalt 4 gånger.
danielr112
Inlägg: 8051
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: MrMister‘s Sverigesemester v2.0 förslag? PDF i första posten

Inlägg av danielr112 »

Om inte annat köper jag gärna en av varje =) det funkar för mig med om man tjänar på kvalitet helt klart. I mitt fall klarar jag mig med 1fas plasma.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30018
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: MrMister‘s Sverigesemester v2.0 förslag? PDF i första posten

Inlägg av MadModder »

Någon som vet ifall man kan ha ett drev/kuggkrans på samma hjul som navmotorerna?
Användarvisningsbild
Minus
EF Sponsor
Inlägg: 416
Blev medlem: 6 oktober 2004, 11:19:16
Ort: Umeå

Re: MrMister‘s Sverigesemester v2.0 förslag? PDF i första posten

Inlägg av Minus »

är också intresserad av navmotor men inte till något hjulfordon

någon som testat att använda en navmotor som lågvarvs generator ? ( vindkraft)
Användarvisningsbild
Gildebrand
Inlägg: 1108
Blev medlem: 8 maj 2009, 21:40:49
Ort: Falun

Re: MrMister‘s Sverigesemester v2.0 förslag? PDF i första posten

Inlägg av Gildebrand »

När kommer touch.pdf och fler storlekar på tft-skärmar?
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27040
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: MrMister‘s Sverigesemester v2.0 förslag? PDF i första posten

Inlägg av tecno »

MrMister skrev:Nej, ingen beställningstråd ännu. Jag kommer inte ha någon panikbeställning på 1dag eller liknande, så oroa er inte...har några fler projekt samtidigt som måste avslutas innan jag kan åka hem till Sverige.

Ett problem som uppstått med svetsarna är att frakten från taiwan har kajkat ihop, så jag kommer att byta ut dessa mot motsvarande från annan tillverkare (MiTech)

Super160P ser ut att vara intressant som kombi TIG/Plasma, även Super160 som ett prisalternativ önska så klart.
limpan4all
Inlägg: 8213
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Re: MrMister‘s Sverigesemester v2.0 förslag? PDF i första posten

Inlägg av limpan4all »

Jag är intresserad av en AC/DC TIG with pulse 3 fas och max vad ett 16A trefasuttag klarar dvs ca 250-315A skulle jag tro, den skall komplettera eller kanske ersätta min ESAB CaddyTig 150 DC. Jag vill inte ha någon integrering av MIG (jag har redan ESAB LKA240 och C140) eller plasma (har redan ESAB CaddyCut 35 och en CUT 50D). Om det finns i med både MOSFET och IGBT så tar jag gärna merkostnaden för IGBT som drivtransistorer.
Pulsfunktionen är att ha en hög ström en kortare tid (ytterligare en PWM nivå), lär vara nödvändigt om man skall TIG´a ihop t.ex aluminiumburkar. Utan pulsfunktion så får man endera inte det att börja smälta eller så smälter det hela bort.
Men prisnivån är ju förstås intressant att veta innan ett köp, så mycket tillbehör som möjligt redan från början, reservdelar till handtaget, Volframslip, fjärrkontroll, rundmatningsbord, Volframelektroder för olika material samt även tillsatsmaterial såsom syrafast rostfritt material mm.
Detta beroende på att vinstmarginalerna på detta är löjligt höga här hemma för handlarna.
Användarvisningsbild
AntiZ
Inlägg: 318
Blev medlem: 22 februari 2007, 13:34:14
Ort: V. Husby
Kontakt:

Re: MrMister‘s Sverigesemester v2.0 förslag? PDF i första posten

Inlägg av AntiZ »

Frågan är vad "with pulse" betyder i detta fall och hur mycket priserna skiljer sig?
Det är inte så enkelt att det är punkt-svetsfunktion? Men frågan är om man har det på annat än MIG?

Klippt från någon site... (TIG pulse welding eller likannde söktes på i Google)

Pulsed GTAW is generally done with automated equipment. Pulsing is used to control heat input or to apply greater current at specific points in the weld weave cycle. Pulse frequencies vary but often are in the 3 to 10 cycles per second range.
Användarvisningsbild
Gildebrand
Inlägg: 1108
Blev medlem: 8 maj 2009, 21:40:49
Ort: Falun

Re: MrMister‘s Sverigesemester v2.0 förslag? PDF i första posten

Inlägg av Gildebrand »

Det var ju väldigt gott om displayer, men inga priser, och saknade OLED.
Skriv svar