Att bygga en amatörradiostation

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
sm2wmv
Inlägg: 2212
Blev medlem: 6 maj 2008, 00:10:11
Ort: Burträsk
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av sm2wmv »

Mizzarrogh skrev:En solid sten kan man ju annars använda som stagfäste i sig, om man gör på följande vis: 1. Borra någon dec med en Kobra eller HILTI, etc. 2, Öglan (tex av 1" rundstål, eller vad man nu önskar, hittar du en galvad är det förstås ännu bättre, men kanske inte nödvändigt) slutar tvärt och är i sin nedre ände uppsplittat med ett nedskuret rakt snitt så man får en fiskstjärtsliknande form, i denna lägger man sedan en liten zink kil som sticker ut en liten bit, när man sedan hammrar ned öglan med slägga så kommer följaktligen kilen då den går mot botten att vidga baspinnens nedre del och öglan sitter som berget, nästan enda sättet att få loss sådana öglor är att krossa själva stenen.
Jepp, när jag byggde min radiostation utanför Övik så borrade jag med en Kobra och gjöt sedan med expanderbetong (då borren var lite för stor) och en annan mast använde jag kemankare. Hade dock gått att göra som du säger om man haft rätt storlek på borr. Men i det här fallet har jag redan stagankarna och då tänkte jag försöka använda dem, blir mindre jobb och nu var det inte värre än att vi flyttade tillbaka fästet lite.
Norpan
Inlägg: 2229
Blev medlem: 12 april 2008, 18:20:27
Ort: Småland

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av Norpan »

The one and only, att laga gängor med.
http://www.emhart.com/products/helicoil.asp
Användarvisningsbild
sm2wmv
Inlägg: 2212
Blev medlem: 6 maj 2008, 00:10:11
Ort: Burträsk
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av sm2wmv »

Ja, då var det grävt. Här är lite bilder.

Bild
Grävaren anländer, lagom storlek på den för att gräva detta.

Bild
Hålet för första ankaret börjas på

Bild
Mycke gräva blir de

Bild
Tog i lite extra för att vara säker. Riktigt hård lera så det är inte enkelt att gräva för hand.

Bild
Dags för nya hål

Bild
Göran från GTL gräver, skicklig man

Bild
Hålet för mittpunkten

Bild

Bild
Andra stagankaret grävs, det var här vi stötte på sten och fick flytta ankaret ca en halvmeter bakåt.

Bild
Stenen tittar upp

Bild
Färdiggrävt för denna gången. Vi grävde bara för 60m masten, Göran var lite stressad. Planeringsskopan är lite onödigt stor också att gräva de mindre hålen så vi tar det en annan gång, alternativt kan jag gräva dem för hand.

Ja, då ska jag ta ner lite mer träd imorgon och placera ankarna i groparna. På så sätt om det börjar regna och rasar gör det inte något.
Användarvisningsbild
sm2wmv
Inlägg: 2212
Blev medlem: 6 maj 2008, 00:10:11
Ort: Burträsk
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av sm2wmv »

Usch, är ute i värmen nu och brottas med stagankarna. Jag har lagt dem i vinkel så de ligger strax över mellersta stagnivån på masten, där jag tycker kraften borde vara som störst men det är ett hästjobb att hantera dem. De väger runt 70-100kg styck och på en man blir det lite tungt att hantera. Nu ska jag ut och fortsätta fylla igen, usch fy och blä!

Bilder kommer senare.
Användarvisningsbild
sm2wmv
Inlägg: 2212
Blev medlem: 6 maj 2008, 00:10:11
Ort: Burträsk
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av sm2wmv »

Jag frågade en fråga på Sveriges Sändaramatörers forum men jag ställer samma fråga här.
--------------------------------
Jag ska sätta upp en mast (60m OH8QD, roterbar) och får hela tiden olika bud på vad som behövs göras för fundament. En sak är ju klar att det behövs inte någon speciellt stor vikt då masten är stagad på tre nivåer, så sidokrafterna på klumpen i botten är väldigt små. Det som behövs är väl egentligen bara att få lite basstorlek på klumpen för att jämna ut vertikala trycket från masten och linorna.

Jag hade planerat att göra ett fundament som är 120x120x150cm (150cm = höjden) nere i backen och lite uppstickande ovanför backen. Möjligen gjuta en platta med en pelare liknande som Rainer, SM2DMU har gjort (se bild), på så sätt sparar man in en massa betong och funktionen bör inte bli sämre. Dock krävs rejält med armering för att försäkra sig om att fundamentet klarar vridmomentet från masten.

Bild

Nu har jag grävt 1.5m ner och där stötte vi på sten modell större så jag undviker gärna att gräva djupare. Marken består av mestadels lera som är väldigt hård.

Så min fråga är egentligen, vad ska man göra för att undvika tjälskjutning? Det är strax söder om Skellefteå i inlandet så tjäldjupet är runt 1.3-1.6m. En del hävdar att jag ska lägga singel i botten av gropen och gjuta fundamentet ovanpå detta, en del menar att det bara är att gjuta direkt på leran då gropen är så pass djup som 1.5m, möjligen isolera runt. En del menar att detta inte är en bra ide då fundamentet kommer leda ner kyla och frysa marken under ändå. Dock tänker jag sätta ett litet hus över rotor och basen av masten som jag kan isolera, då bör jag ju undvika att fundamentet blir så oerhört kallt att det leder ner kyla?

Vad säger ni? Någon som faktiskt är "kvalificerad" på att svara på denna fråga?
------------------------
Användarvisningsbild
sm2wmv
Inlägg: 2212
Blev medlem: 6 maj 2008, 00:10:11
Ort: Burträsk
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av sm2wmv »

Fick svar nu av en snickare att jag ska lägga lite singel i botten, 5cm styrofoam ovanpå detta som jag gjuter fundamentet på och sedan isolera runt, 20cm under marken med 10cm styrofoam. Då ska jag tydligen vara relativt säker.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av Mizzarrogh »

Ja, det är vad jag hört med, är i allafall gjort så med husplintar och annat här, har man markskivor klarar man sig med mindre urbottning. Men, ja, vad gäller tjälskjutning och massiv sten så kan man ju se på tex vägbanor vad som händer efter en tid, tror dock ett sådanthär fundament ligger rättså skyddat i jämförelse. Vet i alla fall grannkåken hade problem med detdär tidigare pga att stenplintarna var dåligt urbottnade då vi bodde där för typ 1000 år sedan fick farsan gå med olika satser med brickor att lägga under dörrar och annat så de gick att öppna (sedan ledsnade han och sålde sk*ten)... :D Han som tog över rodret där sedan kom tydligen på den briljanta lösningen att om man lade dit en ännu större sten direkt mot borde väl den stötta upp det andra... Nja... :D Men är de bara urbottnade ordentligt tror jag inte detta spelar någon roll.

Här bottnade farsan med ett rejält lager singel (minst 30 cm under, men tror det är mer) sedan markskivor(över foten) och på detta ren sand, men man kan kanske göra litet enklare till mastfundament jag vet inte. Vid stugan står plintarna direkt på ett tjockt lager hårt packad singel utan isolering men där är det ren sand ned. Är ju inte direkt som i södra Skåne här med frostfritt på under en meter om man så säger. :)
sm7tjc
Inlägg: 399
Blev medlem: 23 mars 2008, 15:56:53
Ort: Anderstorp

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av sm7tjc »

Här nere i södern så har det aldrig varit några problem med tjälen.
Jag har för mig att man behöver gå ner ungefär 80cm för att det skall vara frostfritt.
Men så fort det ligger lite snö på marken så är vi helt befriade från tjäle.
Med andra ord: Om du bygger något isolerat runt fundamentet så att det inte leder ner någon kyla
så borde det inte vara någon risk. Dessutom brukar ni väl ha snö på vintern även hos er? :D
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av Mizzarrogh »

Jo, det finns zon tabeller för detta, har det inte i skallen, men har för mig det är runt + 1 meter här, dvs, = 1, 80, 2,6 är nog taket, men då skall man upp till zon nio tror jag. Går nog utifrån detta att räkna fram ett motsvarande negativt värde om man tex isolerar.

Men även min erfarenhet säger att man bör lita på erfarna hantverkare då brukar det bli rätt. :)
Användarvisningsbild
sm2wmv
Inlägg: 2212
Blev medlem: 6 maj 2008, 00:10:11
Ort: Burträsk
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av sm2wmv »

En liten uppdatering igen, mer grävmaskinbilder men en del av oss tröttnar aldrig på detta :)

GTL har för övrigt sagt att vi får låna en L70 traktor för att skotta igen groparna och lite annat smått, grymt bra.

Bild
Fjuttantennen fungerar faktiskt helt OK

Men jämförelse med stacken på 20 är den rätt klen :)
Bild

Bild
Godsägaren på gott humör och i huggartagen

Bild
Tungt att vara skogsarbetare

Bild
Usch för gul hjälm men det var det enda jag hittade som de hade på lager här i Lule...

Bild
Den som gräver en grop åt andra, faller oftast själv däri

Bild

Bild

Bild
Dig dig dig, hålet för fundamentet

Bild
Grävning av hålet där masten i bakgrunden ska stå

Bild
Ja, igen...den som gräver en grop åt andra faller oftast själv däri

Bild
Förflyttning över koax gick till på detta sättet. Den där koaxen är RG-17 som har en metallarmering och kan ligga på backen, dock dumt att köra över den onödigt mycket.

Bild
Kollar hur gropen ska grävas

Bild
Riktigt snygg bild

Bild
Sista hålet bakom den temporära 40m vertikalen som snart behöver tas ner.

Bild
Slipers som används som stagankare, dessa mäter 2.7m i längd.

Bild
Stagbyglarna som är gjorda av M24 stång som är galvad

Bild
Montering av stagbygel

Bild
Dubbla muttrar, bara för att...

Fler bilder kommer strax bara jag får dem av fotografen
Användarvisningsbild
sm2wmv
Inlägg: 2212
Blev medlem: 6 maj 2008, 00:10:11
Ort: Burträsk
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av sm2wmv »

Mizzarrogh skrev:Ja, det är vad jag hört med, är i allafall gjort så med husplintar och annat här, har man markskivor klarar man sig med mindre urbottning. Men, ja, vad gäller tjälskjutning och massiv sten så kan man ju se på tex vägbanor vad som händer efter en tid, tror dock ett sådanthär fundament ligger rättså skyddat i jämförelse. Vet i alla fall grannkåken hade problem med detdär tidigare pga att stenplintarna var dåligt urbottnade då vi bodde där för typ 1000 år sedan fick farsan gå med olika satser med brickor att lägga under dörrar och annat så de gick att öppna (sedan ledsnade han och sålde sk*ten)... :D Han som tog över rodret där sedan kom tydligen på den briljanta lösningen att om man lade dit en ännu större sten direkt mot borde väl den stötta upp det andra... Nja... :D Men är de bara urbottnade ordentligt tror jag inte detta spelar någon roll.

Här bottnade farsan med ett rejält lager singel (minst 30 cm under, men tror det är mer) sedan markskivor(över foten) och på detta ren sand, men man kan kanske göra litet enklare till mastfundament jag vet inte. Vid stugan står plintarna direkt på ett tjockt lager hårt packad singel utan isolering men där är det ren sand ned. Är ju inte direkt som i södra Skåne här med frostfritt på under en meter om man så säger. :)
När jag byggde min lilla stuga (12m2) i Övik så sa farsan att jag skulle bara sätta plintarna direkt på backen (med en skiva mellan) och inte gräva något. För han menade att om du rör marken så får du ännu större risk för att det blir rörelse än om man bara låter den vara orörd och lägger lite isolering runt varje plint. Han hade provat detta på en snickarbod som knappt skjutit något och jag fick samma resultat på min stuga, skjuter inte mycket alls. Detta går ju dock inte med fundamentet :)

Jag har bestämt att det blir markisolering en bit runt som gäller.
Användarvisningsbild
sm2wmv
Inlägg: 2212
Blev medlem: 6 maj 2008, 00:10:11
Ort: Burträsk
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av sm2wmv »

Ja, en till uppdatering. Detta är från igår (Söndag) då jag fällde de sista träden ute på fältet där 18m höga masten ska stå. Totalt strök ungefär 60-70st träd av varierande storlek med för att göra plats för detta. Resultatet blev dock kanon, nu fick jag en fin öppen yta bland all skog som kan användas för att montera ihop antenner och även när vi spelar upp dem i masterna.

Bild
Stationsägaren börjar bli tunnhårig...

Bild
Spänner ordning kedjan

Bild
Dags för ännu ett träd att falla

Bild
Ibland när man är ensam nyper trädet fast sågen men det brukar inte vara någon fara när det är så pass små träd, då ger man dem bara en liten knuff, tar bort sågen och flyttar sig.

Bild
Kvistning i den g(f)ula hjälmen

Bild
Zed's back baby, Zed's back!

Bild
Målar stagringarna

Bild
Hammarlack is the shit!

Bild
Oj så skoj...
Användarvisningsbild
Electricguy
Inlägg: 12304
Blev medlem: 15 augusti 2007, 16:52:14
Ort: Kälmä' typ..

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av Electricguy »

aaaaah....Hammarlack :P med en ungefärlig torktid på 8år :D iaf den jag har :wink:
Användarvisningsbild
squiz3r
Inlägg: 5424
Blev medlem: 5 september 2006, 20:06:22
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av squiz3r »

Jag gillar verkligen den här tråden trotts att jag inte är särskilt intresserad av radioteknik m.m.! Den är ju riktigt rolig att läsa, och många stora saker man kan fascinera sig över :D.

Finns många bilder som fått mig att skratta här...
... Här sitter trådskaparen och leker "Imse Vimse Spindel" ute i en öde skog :badgrin:
Bild
Skriv svar