Kabel i bil till slutsteg, vilken area?
- Electricguy
Re: Kabel i bil till slutsteg, vilken area?
Det må vara klena ledare inne i steget, men det är så kort sträcka så att det inte blir inte så mycket spänningsfall.
Är det någon som har räknat på spänningsfall och värme per meter för någon viss musikeffekt?
-
Tack för alla svar.
Det blev 50mm kabel i alla fall, de tabeller jag hittade visade att det behövs minst ca 30mm, och då kunde jag lika gärna köpa 50mm kabel.
Givetvis ska jag också köpa fina högtalare, som ger ett fint och klart ljud, det är ju knappast bara basen man vill åt.
Visst 420W är för mycket för att ge "bra" ljud i en bil, det vet jag med. Men ibland kan det vara kul att kräma på ordentligt.
Vad ni andra tycker om det struntar jag i. Jag är inte ett dugg intresserad av att spela för dem som går på gatorna heller, det är bara larvigt.
I min Peugeot 107 driver jag fyra högtalare direkt från stereon, 4x25W, och ett slutsteg på ca 120W som driver en 8tums bas. Fungerar perfekt, låter riktigt bra, men ger även den "för mycket" bas.
Det blev 50mm kabel i alla fall, de tabeller jag hittade visade att det behövs minst ca 30mm, och då kunde jag lika gärna köpa 50mm kabel.
Givetvis ska jag också köpa fina högtalare, som ger ett fint och klart ljud, det är ju knappast bara basen man vill åt.
Visst 420W är för mycket för att ge "bra" ljud i en bil, det vet jag med. Men ibland kan det vara kul att kräma på ordentligt.
Vad ni andra tycker om det struntar jag i. Jag är inte ett dugg intresserad av att spela för dem som går på gatorna heller, det är bara larvigt.
I min Peugeot 107 driver jag fyra högtalare direkt från stereon, 4x25W, och ett slutsteg på ca 120W som driver en 8tums bas. Fungerar perfekt, låter riktigt bra, men ger även den "för mycket" bas.
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Det låter rätt futtigt med 25W. Musik ska kännas i bröstet. 
Men säg 2x50W+1x100W RMS vid 0,01% THD. Det duger alldeles utmärkt.

Men säg 2x50W+1x100W RMS vid 0,01% THD. Det duger alldeles utmärkt.
Resistansen i kablen blir
R = p(L/A)
där resitiviteten p = 0,0172 för koppar, L är längden och A arean för ledaren. Spänningsfallet över ledaren blir
V = R*Irms
där Irms borde vara minst 15 dB lägre än Imax för extremt komprimerad radiomusik, för klassisk musik får vi ännu lägre Irms ner mot -20 dB. Dvs att effektivvärdet (RMS) av strömmen är minst 15 dB mindre än topströmmen (se topvärde/krestfaktor). För att detta ska stämma måste slutsteget ha glättringskondensatorer som lastar batteriet jämt.
R = p(L/A)
där resitiviteten p = 0,0172 för koppar, L är längden och A arean för ledaren. Spänningsfallet över ledaren blir
V = R*Irms
där Irms borde vara minst 15 dB lägre än Imax för extremt komprimerad radiomusik, för klassisk musik får vi ännu lägre Irms ner mot -20 dB. Dvs att effektivvärdet (RMS) av strömmen är minst 15 dB mindre än topströmmen (se topvärde/krestfaktor). För att detta ska stämma måste slutsteget ha glättringskondensatorer som lastar batteriet jämt.
50mm kabel. Finns det så grov? Var hittade du den?
EDIT: Du menade kanske 50mm^2 dvs. 8mm
EDIT: Du menade kanske 50mm^2 dvs. 8mm
- Electricguy
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
50mm². Orkar ni inte skriva så man förstår, skriv kvadrat istället, så som man snackar. 
Med 4 meter 2mm² och ett slutsteg på 100W får man ett maximalt spänningsfall på minst 1,15V. Det är ALLDELES för mycket.
Har man dragit jord också istället för att jorda i plåten precis bredvid steget, blir det 2,3V.

Med 4 meter 2mm² och ett slutsteg på 100W får man ett maximalt spänningsfall på minst 1,15V. Det är ALLDELES för mycket.
Har man dragit jord också istället för att jorda i plåten precis bredvid steget, blir det 2,3V.
-
Tack, nu vet jag hur man räknar.
Att jag skriver 50mm beror på att jag inte vet hur man skriver en upphöjd tvåa, men det vet ni säkert
?
Antar också att alla här vet vad jag menar ändå.
Att jag skriver 50mm beror på att jag inte vet hur man skriver en upphöjd tvåa, men det vet ni säkert

Antar också att alla här vet vad jag menar ändå.
En upphöjd tvåa gör jag genom att trycka på samma knappar för att göra ^ fast bara en gång och sedan siffran två. Dvs skift + knappen till höger om å och sen två.
Jag tenderar ju att tolka mm som millimeter. [Alt]+ 0178 ger ²
Kan man inte det kan man ju skriva ut kvadratmillimeter.
mm och mm² är inte samma sak.
Kan man inte det kan man ju skriva ut kvadratmillimeter.
mm och mm² är inte samma sak.
> Då får jag bara ^2
Vadå "bara" ? mm^2 är ju helt OK.
Men mm2 fungerar också helt OK...
Hmm, undrar varför ni inte kan skriva ¹²³... lika smidigt som jag. Använder Ubuntu på en IBM thinkpad, har inte tänkt på att det kanske inte fungerar på alla datorer.
Ja det fattar väl jag med, men jag ville kunna skriva mm² och trodde att det gick med ^2 enligt inlägget jag kommenterade....sodjan skrev:> Då får jag bara ^2