Att bygga en amatörradiostation

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
sm2wmv
Inlägg: 2212
Blev medlem: 6 maj 2008, 00:10:11
Ort: Burträsk
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av sm2wmv »

Bild
Formen av spånskiva och virke

Bild
Enkel att skruva isär när man ska ha ut klumpen

Bild

Bild
68mm2 galvad staglina som jag najat ihop. Jag tycker att om man gjuter in det där borde det inte finnas någon risk att det glider ur betongen.

Bild
Jag ska ta en tråd staglina och naja ihop den en bit.
Användarvisningsbild
sm2wmv
Inlägg: 2212
Blev medlem: 6 maj 2008, 00:10:11
Ort: Burträsk
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av sm2wmv »

Bild
Dags att svetsa ihop armeringen

Bild
Min första svets som jag köpte för 15 år sedan för egna pengar som 12-åring :)

Bild
En liten svetrigg

Bild
En ram klar

Bild

Bild
Ramen klar

Bild
Om detta inte håller så...

Imorgon ska jag gjuta bara jag får hit cementen. Jag hade 1.5 säck här och jag behöver två säckar minst per ankare men imorgon dyker det upp 3 säckar till.
Användarvisningsbild
lgrfbs
Inlägg: 6973
Blev medlem: 28 januari 2005, 15:48:53
Ort: X-län
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av lgrfbs »

Snyggt ankare. :tumupp:
Användarvisningsbild
sm2wmv
Inlägg: 2212
Blev medlem: 6 maj 2008, 00:10:11
Ort: Burträsk
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av sm2wmv »

Resterande del av helgen tillägnades mest till vedkapning men jag gjöt även första ankaret plus att jag hann med att börja på fästet till en 16m hög rörmast jag ska ha sittandes mot väggen av ladugården. Masten var från början designad för det men på mitt förra ställe hade jag inte något att sätta den emot då den skulle sitta på en bergskulle, så jag byggde en ställning som höll fast den med hjälp av en 4m lång U-balk och tre rör som borrades fast i berget.

Så här såg det ut:
Bild
Bottenfästet

Bild
Själva konstruktionen som höll masten

Bild
Jag svetsade dit stegpinnar för att kunna nå toppröret

Bild
Toppröret

Bild
Hela grejen

Den ligger dock fortfarande i Övik men ska fraktas upp till Burträsk och sättas upp mot ladugården. Så jag behöver bygga om fästet igen för att sitta mot en vägg. Jag konstruerar detta av den 100mm breda U-balken och fäster det med 4st M16 gängstänger i ladugårdens timmrade vägg.
Användarvisningsbild
sm2wmv
Inlägg: 2212
Blev medlem: 6 maj 2008, 00:10:11
Ort: Burträsk
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av sm2wmv »

Men åter till helgens bravader.

Bild
2.5 hinkar bruk blandat och placerat i formen

Bild

Bild
Förutom mor, far och flickvännen hade jag 9.5 åriga Bishop på plats, som dock fortfarande beter sig som en valp.

Bild
Vedkapning

Bild
Bishop assisterar, vedkapning är den pinntokiga hundens favoritsysselsättning

Bild
Godsägaren in action

Bild
Bishop håller koll

Bild
Grovbetong

Bild
Klumpen med formen borttagen. Den blev lite större än jag tänkt, jag blandade lite för mycket och tänkte, avafan det blir bara bättre...

Bild
Botten av 60m masten, drevet som jag kapade bort vid förra besöket och man ser även kulbanan som hela masten står på. Nu ska jag svetsa dit muttrar på drevet så man kan justera in det så det blir centrerat riktigt efter att masten är på plats.

Bild
Bitarna som ska hålla fästet för 16m masten mot väggen av ladugården

Bild
Den nyklippte ägaren in action, slipandes bort färgen på fästena.

Bild
Jag ståendes bredvid några sektioner av 60m masten.

Bild
Hyllorna jag fick upp förra gången jag var ner som det glömdes att ta bilder på. Här tänkte jag ställa nätagg och diverse andra saker till stationsplatserna.

Bild
Jag köpte även in en grill så vi grillade för första gången på stället, något det kommer bli mycket av i framtiden.

Åker ner igen på Onsdag, då blir det mer updates. Planerna är att såga ved några timmar per dag men även avverka lite mer, gjuta fler fästen och börja kolla på andra saker att göra.
Användarvisningsbild
ashsama
Inlägg: 625
Blev medlem: 21 maj 2004, 13:56:54
Ort: Bålsta
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av ashsama »

Master är sexigt.... håller jämt utkik på master när jag åker med bilen
"Vad är det för antenner på den då, vilka frekvenser, ohhhh vilken sexigt grov coax"
Användarvisningsbild
sm2wmv
Inlägg: 2212
Blev medlem: 6 maj 2008, 00:10:11
Ort: Burträsk
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av sm2wmv »

ashsama skrev:Master är sexigt.... håller jämt utkik på master när jag åker med bilen
"Vad är det för antenner på den då, vilka frekvenser, ohhhh vilken sexigt grov coax"
Haha, då är vi två :)
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av Mizzarrogh »

Jo, jag och en kompis planerade att köpa en industrimast på auktion när vi gick i skolan men de kom aldrig ut på försäljning då.

Nå, var och kollade litet men var tyverr en kille som grävt ned det mesta i ett infall av städmagi, så, ja, det mesta finns nog kvar men det ligger någon meter ned i backen tillsammans med mina isolatorer... :roll: Ha ha. Nå, men skall göra en räd så snart influensan släppt och se om det ligger småprylar kvar, är rätt säker på farsan tog hem ett gammalt plättankare för länge sedan som borde finnas kvar någonstans under grönskan vid upplaget men hittade bara ett de andra blev nog kvar i jorden där de låg. :(
Användarvisningsbild
Kinge
Inlägg: 44
Blev medlem: 26 augusti 2007, 14:06:20
Ort: Tjustorp

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av Kinge »

sm2wmv skrev:
ashsama skrev:Master är sexigt.... håller jämt utkik på master när jag åker med bilen
"Vad är det för antenner på den då, vilka frekvenser, ohhhh vilken sexigt grov coax"
Haha, då är vi två :)
Tre !! Kommer precis från Klubben SK7OA där vi fixade till lite kablage till nya Masten.

Bild

Är fortfarande grymt imponerad av ditt projekt Micke. Vi hörs på HF.

73/Kent SM7MMJ
Användarvisningsbild
sm2wmv
Inlägg: 2212
Blev medlem: 6 maj 2008, 00:10:11
Ort: Burträsk
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av sm2wmv »

Skoj, hört er på banden lite i olika tester. Skoj att det blir lite contestaktivitet från SM7.

Imorgon får jag dra ner och jobba igen, känns grymt skönt. Lite synd bara att det möjligen blir lite regn i veckan och helgen, men då får man väl jobba inne då :) Ska försöka rensa ut lite i delen av ladugården med betonggolv så jag kan jobba lite med fästet till 16m masten.
Användarvisningsbild
sm2wmv
Inlägg: 2212
Blev medlem: 6 maj 2008, 00:10:11
Ort: Burträsk
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av sm2wmv »

Ja, då var man nere på stället igen. Idag har jag städat lite i ladugården, flyttat en del grejor från ett rum för att göra så man får lite utrymme att jobba inomhus om man så vill.

På kvällen fortsatte jag att göra fästet till 16m masten som ska sitta fäst mot ladugården. Jag mätte och ungefär 4.5-5m upp på ladugården kommer fästet sitta och jag behövde komma ut minst 50cm för att komma utanför taket. Jag använde mig av 100mm bred U-balk (50mm djup). Jag valde att vinkla balkarna som går in mot väggen för att bättre ta upp krafter i sidled, jag valde 60 grader vinkel.

Här är lite bilder:

Bild
Resultatet av gjutningen förra veckan

Bild
Jag bommade och råkade köpa lightöl, suck...aja den är god ändå. Folköl är enligt mig bästa ölen, man slipper bli full och det är gott som bara den!

Bild
Här ska masten sitta, fästet jag bygger nu kommer sitta alldeles under nocken och skruvas med 4st M16 gängstänger genom väggen. På baksidan ska jag sätta feta plankor som avlastning, så att all belastning inte sker på bara en stock.

Bild
Farsan kom upp med lite mer rör och balkar jag hade vid gamla stället. U-balken var viktigast att få upp.

Bild
Grejor

Bild
Fästet som håller masten

Bild
Lite uträkningar

Bild
Tillkapade bitar, redo för att svetsas ihop

Bild
Sexigt

Bild
Tycker jag fick till det rätt bra, bör inte alls bli vidare svårt att svetsa ihop. Jag köpte lite 3.2mm pinnar på classes då jag bara hade 2mm pinnar.

Bild
Ändplattan som ska skruvas fast med gängstängerna genom timmerväggen.

Bild
Färgen bortslipad överallt där jag ska svetsa.

Återkommer imorgon med mer bilder efter jag svetsat fästet.
Användarvisningsbild
sm2wmv
Inlägg: 2212
Blev medlem: 6 maj 2008, 00:10:11
Ort: Burträsk
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av sm2wmv »

Jag ska nog sätta ett stag i mitten av det där fästet också för att styrka upp ytterligare i sidled.
SM3WMU
Inlägg: 3
Blev medlem: 15 maj 2009, 21:26:45

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av SM3WMU »

Tjena Micke!

Fasen så energi du har, kan du maila lite till mig oxo? det händer inte så mycket här :(
Jag måste nog komma upp å köra lite.
Användarvisningsbild
sm2wmv
Inlägg: 2212
Blev medlem: 6 maj 2008, 00:10:11
Ort: Burträsk
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av sm2wmv »

Ja, regn och åska mest hela dagen så jag fick för mig att försöka rensa upp i ladugården. Jag flyttade först ut en massa grejor ur den delen med betongplatta och började sedan sopa och städa. Gjödselrännan var full med skräp så det blev nog 5-6 fulla skottkärror innan jag rensat ur allt. Någon som är duktig svetsare, se min fråga längre ner angående fogen.

Sedan när detta var gjort kunde jag svetsa ihop fästet för 16m masten. Här är lite bilder...

Bild
Rummet i ladugården

Bild
Lite aluminiumrör i taket

Bild
Dyngrännan

Bild
Här verkar det ha varit en kamin förut så att djuren skulle få ha det varmt!

Bild
Lite mer kabel

Bild
Rännan städad, ser rätt fin ut

Bild
Svetsning, en av mina favoritsaker att göra

Bild
En sida klar

Bild
Svetsning av fästet som ska fästas mot väggen

Bild
Dugen den här mängden fog?

Bild
Fästet klart, nu ska det målas bara det svalnat.

Bild
Skitig, ful jävel. Ser dock inte lika mycket ut som Zed längre...
Användarvisningsbild
ashsama
Inlägg: 625
Blev medlem: 21 maj 2004, 13:56:54
Ort: Bålsta
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av ashsama »

Zed? Who's Zed?
Zed's dead baby .... Zed's dead...
Skriv svar