Jula borr/fräs som CNC ??

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Lucanus

Re: Jula borr/fräs som CNC ??

Inlägg av Lucanus »

sm7tjc skrev:Är den mjuk "inuti" tro?
Hoppas det här hjälper

Del1:
Del2:

Edit: Oops, blev visst fel länk..
Mattias Hellore

Inlägg av Mattias Hellore »

Jag köpte en dylik från Kina, ytterlagret är hårt men det räcker med belagda vändskär för att tugga igenom det.
sm7tjc

Inlägg av sm7tjc »

Jaha, då har man provat att svarva i kulskruven. Det har ju varit olika bud på om det skulle gå. Videoklippen var till stor hjälp.
Först måste nämnas att jag har ingen som helst utbildning när det gäller handhavande av sådana maskiner. Allt sker enligt "trial and error"-metoden (Har gjort så i 30 år).
Först gjorde jag en skyddshylsa av aluminium så att det gick att spänna fast i svarven.

Bild

Det var inte så speciellt besvärligt att svarva. Jag hade bara "vanliga" trekantiga gula skär. Enligt videon så är de lite väl spröda.
Det stämde.... Jag lyckades bryta av två spetsar på skäret under operationen.
Jag körde med 400 varv/min, "lagom snabb matning" och 15 hundradelar i varje skär.

Här har jag kommit ungefär en millimeter under botten på gängan och materialet börjar bli lite mjukare.

Bild

Sedan blev det riktigt mjukt och änden färdigställdes i en handvändning. Det finns nog ingen större anledning att beställa
skruvarna färdigbearbetade när man så här enkelt kan få det som man vill.

Bild
charcoal

Inlägg av charcoal »

Kul att det gick som du ville!
Jag hade också en stund vid svarven idag också. Körde på receptet med glödgad stång och fick båda ändar bearbetade på 20 min..
monoton

Inlägg av monoton »

Charcoal, glödgade du ändarna själv? Isf, hur gjorde du då? Gasolbrännare och låta svalna sakta?
Fräsen

Inlägg av Fräsen »

Med en gasolbrännare tar det halva dagen att glödga upp stången, dessutom lär hela stången bli urhärdad efter den tiden. Pang på med svetsbrännaren bara.
charcoal

Inlägg av charcoal »

monoton: jo det kördes med acetylensvetsen, men då jag inte egentligen inte har en aning om hur man skall göra så kan jag inte rekommendera det. sm7tjc's sätt ser betydligt mer rätt ut och jag är grymt imponerad av gängorna! Jag svarvade bara ned ena ändan till 11.95mm och andra till 6.4mm
sledneck

Re:

Inlägg av sledneck »

quote: Originally posted by Bengt35:
Tack för svar och de goda tipsen hur man byter lager ! Själv har jag bytt motor till en 0.75kw 2900rpm 3-fas motor, tagit bort mellandreven och kör med en frekvensomriktare för olika hastigheter. Bara detta öppnar nya möjligheter såsom att kunna köra gängor med den!

Om man har en tacho-meter på spindeln så går det att köra gängor med den ändå. MACH3 styr stegmotorerna i rätt hastighet mot spindelhastigheten för att gängstigningen ska bli rätt.
Jag var lite otydlig i mitt svar, vad jag menade var att det går att gänga i gods med gängtapp i och med frekvensomformaren med vridmomentskompensering på låga varv 8)

mvh
Bengt[/quote]

Nu har ni inte så stora spindeleffekter men tänk på att använda flytande tapphållare.
Rigid eller synkroniserad gängning bör ni bara hålla på med om ni litar helt
på maskinen.M48 tappar i hylschuck har jag dragit av lekande lätt,inget jag
vill göra om :cry:
3500Nm är bra till mycket. :D :D :D
sledneck

Inlägg av sledneck »

sm7tjc skrev:Jag provkörde min maskin idag.
För enkelhetens skull så använde jag finesserna i MACH3 och körde ut en "circular pocket".
Diametern satte jag till 24mm. När jag sedan mätte så var den 23,97mm. Inte så illa pinkat
på första försöket.
Jag tog en suddig film med min telefon (Den blev ännu suddigare när jag laddade upp den till Youtube).

http://www.youtube.com/watch?v=PogG9Z7QRfw

Men det syns och hörs ju att det händer något i alla fall :lol:

Jag får tacka lilluffe så jättemycket för att han startade den här tråden. Utan hans insats hade jag
ALDRIG gett mig på detta projekt.....

Stop o belägg.
Nu vill jag spräcka din bubbla.
Fråga 1: Vilken diameter hade din pinnfräs?
Fråga 2:Jag vet naturligtvis vilken budget ni hemmapulare har(imponerande ändå).
Äger du en trepunktsmikrometer, måttsticka och micrometer eller hur mäter du hundradelar.
Skjutmått??
sledneck

Inlägg av sledneck »

Värme på en härdad axel kan bara gå fel.
Försök istället köpa en Amboritplatta ifrån
Seco eller annan tillverkare.Cbn med andra ord
:)
Fräsen

Inlägg av Fräsen »

Amboritplatta :shock: Går det att äta?

Här snackar du med glada amatörer som troligtvis skiter fullständigt fan i om skruven blir lite urhärdad eller får spänningar eller kröker sig några hundradelar :lol: Den kommer att hålla för hobbyanvändning ändå.
sledneck

Inlägg av sledneck »

Nä kanske det.
Men bearbetningen av härdade detaljer kommer att
gå så mycket enklare :?
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

sledneck skrev:Försök istället köpa en Amboritplatta ifrån
Jag kör numera bara med en keramikplatta från KYOCERA, när jag svarvar härdat. Minns inte beteckningen på rak arm.
Jag tycker dom fungerar bättre än Bornitridskär. Tål även måttlig intermittent svarvning.
Man får en hel ask (10st med 4 hörn på varje) för vad ett Bornitridskär kostar. Då är det inte hela världen om det ryker nåt hörn.
sm7tjc

Inlägg av sm7tjc »

sledneck skrev: Stop o belägg.
Nu vill jag spräcka din bubbla.
Fråga 1: Vilken diameter hade din pinnfräs?
Fråga 2:Jag vet naturligtvis vilken budget ni hemmapulare har(imponerande ändå).
Äger du en trepunktsmikrometer, måttsticka och micrometer eller hur mäter du hundradelar.
Skjutmått??
Nä, inte sprack bubblan :) .
Jag körde med en 8mm pinnfräs (om jag inte kommer ihåg fel), och mätte sedan med ett skjutmått.
Om mätningen visar att jag hamnat 3 hundradelar från rätt mått så tycker jag att jag kan känna mig mycket nöjd,
oavsett om kvaliteten på mätningen inte är hundraprocentig. Naturligtvis lever jag inte i villfarelsen att jag rutinmässigt
kan tillverka grejor med "hundradelsprecision" i den här maskinen.

Jag halvfuskar och pysslar med det här projektet på min arbetsplats vilket innebär att jag har tillgång till en del mätutrustning.
sledneck

Inlägg av sledneck »

säter skrev:
sledneck skrev:Försök istället köpa en Amboritplatta ifrån
Jag kör numera bara med en keramikplatta från KYOCERA, när jag svarvar härdat. Minns inte beteckningen på rak arm.
Jag tycker dom fungerar bättre än Bornitridskär. Tål även måttlig intermittent svarvning.
Man får en hel ask (10st med 4 hörn på varje) för vad ett Bornitridskär kostar. Då är det inte hela världen om det ryker nåt hörn.
Keramik är bra,men du behöver ett helvetes till hög skärhastighet
för de plattorna.Vc runt 1000. :wink:
Skriv svar