Hoppas det här hjälpersm7tjc skrev:Är den mjuk "inuti" tro?
Del1:
Del2:
Edit: Oops, blev visst fel länk..
Hoppas det här hjälpersm7tjc skrev:Är den mjuk "inuti" tro?
Jag var lite otydlig i mitt svar, vad jag menade var att det går att gänga i gods med gängtapp i och med frekvensomformaren med vridmomentskompensering på låga varvquote: Originally posted by Bengt35:
Tack för svar och de goda tipsen hur man byter lager ! Själv har jag bytt motor till en 0.75kw 2900rpm 3-fas motor, tagit bort mellandreven och kör med en frekvensomriktare för olika hastigheter. Bara detta öppnar nya möjligheter såsom att kunna köra gängor med den!
Om man har en tacho-meter på spindeln så går det att köra gängor med den ändå. MACH3 styr stegmotorerna i rätt hastighet mot spindelhastigheten för att gängstigningen ska bli rätt.
sm7tjc skrev:Jag provkörde min maskin idag.
För enkelhetens skull så använde jag finesserna i MACH3 och körde ut en "circular pocket".
Diametern satte jag till 24mm. När jag sedan mätte så var den 23,97mm. Inte så illa pinkat
på första försöket.
Jag tog en suddig film med min telefon (Den blev ännu suddigare när jag laddade upp den till Youtube).
http://www.youtube.com/watch?v=PogG9Z7QRfw
Men det syns och hörs ju att det händer något i alla fall![]()
Jag får tacka lilluffe så jättemycket för att han startade den här tråden. Utan hans insats hade jag
ALDRIG gett mig på detta projekt.....
Jag kör numera bara med en keramikplatta från KYOCERA, när jag svarvar härdat. Minns inte beteckningen på rak arm.sledneck skrev:Försök istället köpa en Amboritplatta ifrån
Seco eller annan tillverkare.Cbn med andra ord
Nä, inte sprack bubblansledneck skrev: Stop o belägg.
Nu vill jag spräcka din bubbla.
Fråga 1: Vilken diameter hade din pinnfräs?
Fråga 2:Jag vet naturligtvis vilken budget ni hemmapulare har(imponerande ändå).
Äger du en trepunktsmikrometer, måttsticka och micrometer eller hur mäter du hundradelar.
Skjutmått??
Keramik är bra,men du behöver ett helvetes till hög skärhastighetsäter skrev:Jag kör numera bara med en keramikplatta från KYOCERA, när jag svarvar härdat. Minns inte beteckningen på rak arm.sledneck skrev:Försök istället köpa en Amboritplatta ifrån
Seco eller annan tillverkare.Cbn med andra ord
Jag tycker dom fungerar bättre än Bornitridskär. Tål även måttlig intermittent svarvning.
Man får en hel ask (10st med 4 hörn på varje) för vad ett Bornitridskär kostar. Då är det inte hela världen om det ryker nåt hörn.