Att bygga en amatörradiostation

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av JimmyAndersson »

Kan meddela att tråden även fungerar fint till eftermiddagskaffet. :)

Tredje bilden från slutet såg lite läskig ut. Det är lätt att få en duktig smocka när man står sådär nära, om trädstammen slår upp efter att toppen har åkt i backen.

Motorsågen råkar inte vara en Stihl MS260 eller liknande? Jag fick hem en sådan igår. :)
Användarvisningsbild
sm2wmv
Inlägg: 2212
Blev medlem: 6 maj 2008, 00:10:11
Ort: Burträsk
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av sm2wmv »

JimmyAndersson skrev:Kan meddela att tråden även fungerar fint till eftermiddagskaffet. :)

Tredje bilden från slutet såg lite läskig ut. Det är lätt att få en duktig smocka när man står sådär nära, om trädstammen slår upp efter att toppen har åkt i backen.

Motorsågen råkar inte vara en Stihl MS260 eller liknande? Jag fick hem en sådan igår. :)
Jag brukar gå antingen lite på sidan av stammen eller bakåt så jag står inte så hemskt nära.

Motorsågen är bara en MS181, så den är betydligt klenare än den du köpt, du har väl 1.5hk mer. Jag har inte så mycket träd som är väldigt grova så jag valde att spara några tusen och köpa en lite mindre såg. Den är GRYMT skön att kvista med! Den går lite tungt när man sågar hela svärddjupet men jag har inte så bråttom :)

Jag ska köpa en hjälm också, de hade slut när jag köpte byxor + stövlar men till nästa vända ner tänkte jag ha en hjälm inköpt.

Skoj att tråden uppskattas, skoj att få lite feedback också.
Användarvisningsbild
DjAlbert
Inlägg: 354
Blev medlem: 28 oktober 2007, 17:46:00
Ort: Deje

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av DjAlbert »

Håller verkligen med om att tråden är perfekt för både morgon och eftermiddags kaffet.

Har följt bygget nu ett tag och säger ytterligare en gång : Keep Up The good!
Beundrar glöden för detta projekt hos TS och hans kompanjoner.

Jag måste dock bara fråga: Vad kostar allt detta? Det kan inte vara billigt direkt. Är det ren hobby eller är det nått som är halvt som halvt kopplat till jobb ?
Användarvisningsbild
sm2wmv
Inlägg: 2212
Blev medlem: 6 maj 2008, 00:10:11
Ort: Burträsk
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av sm2wmv »

DjAlbert skrev: Jag måste dock bara fråga: Vad kostar allt detta? Det kan inte vara billigt direkt. Är det ren hobby eller är det nått som är halvt som halvt kopplat till jobb ?
Visst får jag tag i lite grejor via jobbet men det är väldigt lite. Grabbarna som är inblandade bidrar på olika sätt, en del "bara" med jobb, någon med lite grejor osv. men det mesta är det väl jag som betalar med min månadslön. Mycket av grejorna, som master osv är sådant vi samlat på oss under årens gång. Det kostar dock rätt mycket ändå, mer än jag hade väntat mig. Det är lätt att tänka "Ahh, de kostar bara en hundring" men allt adderas ju och tillslut är det rätt mycket.

Jag har inte något övre tak på vad grejorna får kosta, jag har inte någon direkt koll på exakt hur mycket jag lagt ner utan jag lägger ner tid, pengar och energi i projektet så länge jag tycker det är skoj. Jag är glad att jag har några riktiga entusiaster som är inblandade också, vars arbetsinsats är högt värderad.

En polare hittade en låda med kopplingsplintar på jobbet idag från något gammalt projekt, det var välkommet och då sparade jag in några hundra :)
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av Mizzarrogh »

Ja, men vad (el)fasen, om man summerar ihop (vilket man kanske inte alltid vill) så blir ju kostnaden om man tänker efter egentligen inte större än vilken annan sport som helst utslaget per månad. :)
Skulle man köpa allt nytt i en klump blev det kanske litet annat, men prylarna brukar ju räcka länge i hobby/amatör sammanhang så gissar det mesta är mer eller mindre engångskostnader i praktiken. :)
Användarvisningsbild
sm2wmv
Inlägg: 2212
Blev medlem: 6 maj 2008, 00:10:11
Ort: Burträsk
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av sm2wmv »

Mizzarrogh skrev:Ja, men vad (el)fasen, om man summerar ihop (vilket man kanske inte alltid vill) så blir ju kostnaden om man tänker efter egentligen inte större än vilken annan sport som helst utslaget per månad. :)
Skulle man köpa allt nytt i en klump blev det kanske litet annat, men prylarna brukar ju räcka länge i hobby/amatör sammanhang så gissar det mesta är mer eller mindre engångskostnader i praktiken. :)
Mjo, men jag är en sådan som älskar projekt och detta kommer aldrig bli klart heller :) Men visst, det finns mycket dyra saker man kan göra och inget är väl slöseri så länge man faktiskt får ut något av det. Jag hade inte varit lyckligare om jag sparat pengarna på ett bankkonto, snarare tvärtom.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av Mizzarrogh »

Jaa, altså skall man se det kasst så räcker det ju i princip med en jacka och en bit plast samt en överkörd råtta om man bara har ambitionen att leva, allt annat gör man ju mest för att försöka göra livet litet roligare menar jag, varesig man väljer att köpa dyrt söndags vin, ny cyckel, resa till singsang eller lägger det som delsumma till ett kul projekt. Personligen tycer jag projekten räcker bra mycket längre och är klart mycket roligare än att tex supa bort det på krogen som många gör. :)

Ursäkta OFF Topic...

Edit: Ja, kan jag bidra med något så är det så klart bara att skicka PM, har en heldel skrot liggandes...
Senast redigerad av Mizzarrogh 4 maj 2009, 21:29:51, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
dar303
Inlägg: 5979
Blev medlem: 17 december 2003, 19:54:56
Ort: Sthlm

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av dar303 »

SM6FPG skrev:Deras hemsida http://www.radioarkala.com/

Bland medlemmarna kan man nämna OH2BH, han som satt på en sten i Scarborough Reef i ett dygn och körde kontakter för glatta liv, tills han inte ens visste vad han gjorde.
http://www.scarboroughreef.com/
Varför gör man nåt sånt där, jag fattar inte faktiskt?

Jag sällar mig än en gång till hyllningskören, helt klart ett av de mest ambitiösa hobbyprojekt som jag sett! Snyggt på alla sätt och vis!
Jag håller inte på med radio alls (förutom på jobbet) men vore du lite närmare så skulle jag gärna hjälpa till på nåt vis, skrotdonator kanske? :)
Användarvisningsbild
sm2wmv
Inlägg: 2212
Blev medlem: 6 maj 2008, 00:10:11
Ort: Burträsk
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av sm2wmv »

dar303 skrev: Varför gör man nåt sånt där, jag fattar inte faktiskt?

Jag sällar mig än en gång till hyllningskören, helt klart ett av de mest ambitiösa hobbyprojekt som jag sett! Snyggt på alla sätt och vis!
Jag håller inte på med radio alls (förutom på jobbet) men vore du lite närmare så skulle jag gärna hjälpa till på nåt vis, skrotdonator kanske? :)
Om du menar sitta på ett rev och köra radio så är det för att det är ett eftertraktat land som många radioamatörer vill ha kontakt med. Att sitta på DX-sidan (dvs på revet) är förmodligen en grym upplevelse, att ha hundratals stationer som vill ha kontakt med en osv plus en ren upplevelse också.
Användarvisningsbild
sm2wmv
Inlägg: 2212
Blev medlem: 6 maj 2008, 00:10:11
Ort: Burträsk
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av sm2wmv »

Nu har jag gjort en beställning som gjort mig betydligt fattigare. Beställde 65m staglina, kopparlina för jordningen, 7st jordspett (2.1m, kopparbelagt stål), klammer till dessa och även 3st stagankare för 60m masten.

Bild

Slipersen är 2.6m lång och hela stagkittet väger nästan 100kg/st. Detta gräver vi ner så långt det går i marken, slänger sten mm ovanpå slipern så jädrar i mig om det inte ligger kvar :) Däremot gör jag inte exakt som på bilden utan jag låter lite av bygeln sticka upp så man kan fästa flera stagskruvar i den.

Betongklumpen i botten tänkte jag göra ungefär 1.2x1.2x1.5m (1.5m = djupet) så att man kommer ner på frostfritt djup och det blir även lite markisolering runt.

Så fort jag fått hem ankarna ska jag ringa efter grävare och få ner ankarna plus att få gropen till mittfästet grävd.

Jag hade tänkt köpa stagankare till lilla masten men de ville ha 750kr/st för en liten tallrik så jag tänkte gjuta dem själv. Ska göra en form där jag gjuter in grov galvad stagwire och givetvis armerar väl. Jag behöver ändå gjuta ett antal sådana i framtiden så när formen väl är gjord kan man billigt göra en massa sådana utan större mängd jobb.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av Mizzarrogh »

OFF Topic, eventuellt har jag några kortbitar vire lina ( galvad stål lina med keram isolatorer) och möjligen någon begagnad sådan jordankarplätt av betong (av den lilla runda typen) kan kolla om det finns kvar vid intresse. :)
Användarvisningsbild
sm2wmv
Inlägg: 2212
Blev medlem: 6 maj 2008, 00:10:11
Ort: Burträsk
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av sm2wmv »

Mizzarrogh skrev:OFF Topic, eventuellt har jag några kortbitar vire lina ( galvad stål lina med keram isolatorer) och möjligen någon begagnad sådan jordankarplätt av betong (av den lilla runda typen) kan kolla om det finns kvar vid intresse. :)
Ja, gärna.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av Mizzarrogh »

Ok, skall rota litet under någon av veckorna som kommer, är litet gamla prylar som följde med ett parti begagnade el och telestolpar för länge sedan.
Skickar PM om det så vi slipper bomba sönder din fina byggtråd. :)
Användarvisningsbild
sm2wmv
Inlägg: 2212
Blev medlem: 6 maj 2008, 00:10:11
Ort: Burträsk
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av sm2wmv »

Det finns inte någon här som jobbar på Ericsson som kan få tag i 1/2" jumperkablar med 7/16" kontakter? De brukar bytas ut lite då och då men vara i bra skick, tillräckligt bra för kortvågen iaf. Jag är även intresserad av 1/2" kabel även om det inte sitter kontakter på den. Jag vill köra 1/2" och 7/8" så mycket som möjligt på stationen, även RG-217 kan vara intressant. RG-213 är också av intresse för det behövs en del sådant innan stegen.

N-kontakter för RG-213 är också intressant och även 7/16" kontakter för olika kabel.
Användarvisningsbild
sm2wmv
Inlägg: 2212
Blev medlem: 6 maj 2008, 00:10:11
Ort: Burträsk
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av sm2wmv »

Ja, då är man nere vid stationen igen. I helgen kommer mina föräldrar hit med vår hund Bishop, ska bli skoj. Farsan tar även med sig en vedkap så jag kan få bort lite vedkapning innan varmaste perioden av sommaren kommer.

Annars har jag varit ute och gjort en form (är inte helt klar) för att gjuta stagfästen. Jag gör dem 200x200x600mm och gjuter in stagwire (galvad 68mm2) som jag gör en bygel av och gör ett T i botten av wiren där den ska gjutas in i betongen. Jag håller på att ladda kameran, bilder kommer under helgen. Då får man plats med ungefär 24l betong vilket bör ge dem en vikt på ungefär 55kg/st. Dessa grävs ner ~1.6m ner i backen så de bör hålla mina små master och även 160m vertikalen.

Och nu är all snö borta :)
Skriv svar