Jag och några polare planerar att bygga en klocka med alarm o.s.v som projektarbete. Frågan är bara om vi ska använda oss av programmerbar logik eller microcontroller?
Det som talar för logiken är att vi redan nu har läst rätt mycket sånt. uC kan jag inget om än så länge men det är väl kanske ganska lätt att komma igång.
Jag skulle gärna vilja veta lite om olika typer av programmerbar logik och vad som är mest lämpat för en nybörjare som ska bygga nåt enkelt.
Vad tror ni???
Logik vs. Microcontroller i digital klocka
Det finns i princip två sorters programmerbara logikchip idag, CPLD och FPGA. De är uppbyggda på olika sätt internt, men det är inte speciellt viktigt för en nybörjare. Den praktiska skillnaden är att en CPLD är liten och billig, medan en FPGA är stor (dvs rymmer massa logik) och dyrare. FPGAn behöver dessutom något slags externt minne för att lagra "logiken" man gjort, medan CPLD har det internt.
Man "programmerar" på samma sätt hur som helst, antingen genom att rita scheman eller (bättre) med ett hårdvarubeskrivande språk som Verilog eller VHDL.
Men en mikrokontroller känns helt rätt för en sån här sak. Det är en massa olika saker som ska hända, men inte alls snabbt - alltså blir det enklast att göra det i mjukvara. Det kan förstås vara intressant att göra det med logik istället bara för sakens skull.
Man "programmerar" på samma sätt hur som helst, antingen genom att rita scheman eller (bättre) med ett hårdvarubeskrivande språk som Verilog eller VHDL.
Men en mikrokontroller känns helt rätt för en sån här sak. Det är en massa olika saker som ska hända, men inte alls snabbt - alltså blir det enklast att göra det i mjukvara. Det kan förstås vara intressant att göra det med logik istället bara för sakens skull.
Jag byggde en väckareklocka 1982 med diskrete CMOS kretsar, batteribackup, numerisk knappsats till inmatning av data osv.
Aldrig mer! Jag skulle definitivt använda en MCU och ha möjlighet att ändra och bygga till allt eftersom om jag skulle göra en ny.
Jag ville inte heller använda programmerbar logik, det ville förvisso vara färre sladder att löda men designet ville fortfarande vara stelt.
Samtidig kan det vara lättare att ha backup med en MCU, det finns olika tekniker som medger att man kan snåla rejält med strömmen.
Aldrig mer! Jag skulle definitivt använda en MCU och ha möjlighet att ändra och bygga till allt eftersom om jag skulle göra en ny.
Jag ville inte heller använda programmerbar logik, det ville förvisso vara färre sladder att löda men designet ville fortfarande vara stelt.
Samtidig kan det vara lättare att ha backup med en MCU, det finns olika tekniker som medger att man kan snåla rejält med strömmen.
- MicaelKarlsson
- Kontakt:
- grapetonix
Eller så samplar ni några picar från Microchip (eller köper från Elfa) med Low-Voltage Programming stöd och bygger följande pryl:
http://home.t-online.de/home/5200546613 ... index.html
Billigare kommer ni knappast undan!
Använd även en Basickompilator, så kommer saker att vara nästan lika enkla som med en Stamp
http://home.t-online.de/home/5200546613 ... index.html
Billigare kommer ni knappast undan!
Använd även en Basickompilator, så kommer saker att vara nästan lika enkla som med en Stamp