Frågesport!
Oj villken utmaning att få ställa en fråga..
jag skriver frågan som ett problem:
du skall kunna tända och släcka en lampa från 2 olika strömställare
(trapp koppling).
Strömställare 1 är placerad på nedervåningen vid en trapp och strömställare
2 är placerad på övervåningen. Vid strömställare 1 finns en kopplings dosa där inkommande spänning finns och utgående spänning till lampan. vid strömställare 2 finns ett jordat vägguttag som skalla matas från samma kabel som går till strömställare 2, kabeln mellan strömställaren2 och kopplings dosan är en 5 ledare. Hur kopplar man det?
jag skriver frågan som ett problem:
du skall kunna tända och släcka en lampa från 2 olika strömställare
(trapp koppling).
Strömställare 1 är placerad på nedervåningen vid en trapp och strömställare
2 är placerad på övervåningen. Vid strömställare 1 finns en kopplings dosa där inkommande spänning finns och utgående spänning till lampan. vid strömställare 2 finns ett jordat vägguttag som skalla matas från samma kabel som går till strömställare 2, kabeln mellan strömställaren2 och kopplings dosan är en 5 ledare. Hur kopplar man det?
Fas, nolla och jord tar tre ledare. Övriga två är kopplade enligt följande:
Lampan får fasen via någon av de två ledarna. Nolla och jord finns vid uttaget.
Kod: Markera allt
nere
/------- ledare 4
fas ---
------- ledare 5
uppe
ledare 4 ------\
------- fas till lampa
ledare 5 ------
figurförklaring
--\
--
--
är en 1pol, 2vägs omkopplare
-
Rätt svar: 35. Coronaförluster inträffar vid kraftledningar då spänningen försöker jonisera luften. Det är det som orsakar ett surrande läte när det är fuktigt. Dessa förluster kan undvikas genom att man sätter en böjd ledningsbit vid ledningens kontakt med isolatorn så att en halv Faradays bur bildas.
Abrovink: även så kallad S:t Elms eld (lysande i båtmaster) beror av Coronaeffekter.
Nästa generations LP-spelare använder den magnetiska variant ni nämner.
Abrovink: även så kallad S:t Elms eld (lysande i båtmaster) beror av Coronaeffekter.
36. Japp. Rätt, Strombom! Vibrationerna från pickupen får en piezokristall att vibrera varvid en spänning alstras. Dessa gamla spelare hade en kraftig nål som gav ett starkt ljud.strombom skrev: eller piezoelektriskt element?
Nästa generations LP-spelare använder den magnetiska variant ni nämner.
Lampan skulle ju matas från kopplingsdosan vid den nedre strömställare.AndersL skrev:Fas, nolla och jord tar tre ledare. Övriga två är kopplade enligt följande:Lampan får fasen via någon av de två ledarna. Nolla och jord finns vid uttaget.Kod: Markera allt
nere /------- ledare 4 fas --- ------- ledare 5 uppe ledare 4 ------\ ------- fas till lampa ledare 5 ------ figurförklaring --\ -- -- är en 1pol, 2vägs omkopplare
Om jag förstår din förklaring rätt så kommer tändtråden till lampan från den övre strömställaren??
och isåna fall vars får eluttaget sin fasta fas från?
Snabelost är på rätt spår tror jag

Trappbrytarfrågan, utveckling? av mitt svar:
Fasen går dels till uttaget (fas, nolla och jord = tre trådar), dels i någon av de två andra trådarna. Allt kommer från den nedre våningen, lampan sitter uppe. Fasen går alltid upp i två trådar enligt mitt sätt.
Har jag rätt svar på fel fråga eller fel fråga och rätt svar?? Vi får se imorgon...
Fasen går dels till uttaget (fas, nolla och jord = tre trådar), dels i någon av de två andra trådarna. Allt kommer från den nedre våningen, lampan sitter uppe. Fasen går alltid upp i två trådar enligt mitt sätt.
Har jag rätt svar på fel fråga eller fel fråga och rätt svar?? Vi får se imorgon...
Jag antar att du tänker på följandeSnabelost skrev:Ser ju alldeles korrekt ut. Finns dock ett smartare sätt att koppla en trapp-koppling, men det minns jag ju inte just nu! Jag har för mig att man har brytarna på var sin sida om lampan.
/Magnus
----fas-------------------------------------fas--------
\----------Lampa----------\
---nola-------------------------------------nola------
Den kopplingen är olaglig enligt svensk lag.
AndersL kopling är den koppling som gäller om man ska koppla en trapp-koppling!
-
Du tänker på alternativ "trapp2" och den är INTE olaglig.
Hoppas att ni ser hur jag menar, med denna koppling har man fullspänning oberoende av brytarns position vid båda brytarna. Och då kan man enkelt ansluta utag på båda sidor.
Kod: Markera allt
Neutral
|
Lampa
___________|________
|__ __|
\______________/
__ __
|___________________|
|
FAS