Parallellkoppla komponentvideo

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Tekko

Re: Parallellkoppla komponentvideo

Inlägg av Tekko »

Min tv har komponentingång, och min xbox och dvd har komponentutgång, dock är endera utgångarna trasiga eller ingången på teven trasig för de gånger jag har provat komponent så har bilden bara ´blitt röd + några andra skumma färger.

Aja jag ska inte hijacka denna tråd mer om det.
jappe84

Inlägg av jappe84 »

Illuwatar skrev:Här är det utlovade schemat: http://www.illuwatar.se/temp/VideoBuffer.pdf

Grymt, fan vad snällt! Tusen tack.

Grejen är att jag bara pluggade lite elektronik på gymnasiet och sen sysslat ganska mycket med det på fritiden för skojs skull så det tar nog en stund att tolka schemat.

Det jag inte alls fattar är varför jag behöver en inverter och en regulator, kan jag inte sno +5V från datorn bara? Den är i princip alltid igång.
Användarvisningsbild
007sweden

Inlägg av 007sweden »

Jo, men du behöver även -5V, dvs inverterad +5V med negativ potential mot GND/0V, till op-ampen för att den skall fungera korrekt. Och har du inte det löst (vilket brukar finnas i datorn), så får du (enklast) använda kretsen de tipsar om som tar +5V och inverterar den till -5V.
xxargs

Inlägg av xxargs »

Enda tillägget på schemat är att jag skulle också sätta drossel och avkoppling på minusmatningen till OP-amparna precis som på plus sidan - ev. störningar går inte bara på plusmatningen... och med symmetri så mycket som möjligt även på matningssidan när man har dubbelmatning kan man minska störningarna då jord-referensen verkligen blir jordreferens och störningar inte hittar smitvägar via minusmatning om den är lika 'trög' att passera som plussmatning mha. filter.

Just sådana saker är väldigt lätt att missa när man designar eftersom de flesta designar med enkelmatning idag.

---

0m du designar kortet själv, använd 75 Ohm microstrip (en viss ledarbredd, det fins kalkylatorer på nätet) på allt som har videosignal och ha helt, obrutet jordplan under hela vägen under OP-ampar och alla microstripledaren ända ut till kontakterna - att göra en slot i jordplanet tvärs under ledarna är som att klippa ena ledaren på en 75 Ohms bandkabel och löda in en slinga halva kortets omkrets med följd att impedansen ryker med reflexer som följd och att slingan fungerar som antenn och fångar in störningar från kortet i sig och utifrån. Enklast är att bygga med ytmonterat så mycket som möjligt och tänka enkelsidigt förutom att allt som skall mot jord, borras till jordplanet och ansluts.

frekvenserna är så höga att man måste börja tänka lite 'radio' här.

.
Användarvisningsbild
Illuwatar
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Schemat var mest tänkt som ett exempel, inte en färdig lösning (15 minuter är inte så lång tid trots allt). Trådskaparen slipper räkna på motstånden och lusläsa databladet då de värden som angetts är verifierade IRL. Det är helt öppet att optimera designen. Det kan även vara så att det behövs en kraftigare inverter. ICL7660 är redan på gränsen med enbart en AD8013. Idealet är om man kan köra med linjärreglerad bipolär matning som är korrekt filtrerad.
jappe84

Inlägg av jappe84 »

jag är jättetacksam för all hjälp.. jag kommer att återkomma när jag väl kommer omkring och fixar detta, det kommer jag att göra så småningom, just nu har jag lite ont om tid, har ett ex-arbete som ska lämnas in snart. Sen så är det ingen brådska eftersom projektorn ändå inte klarar mer än 480p. Bilden är helt acceptabel på 480p, både på projektorn och tvn.
Skriv svar