BRUTALT slutsteg med rör

Berätta om dina pågående projekt.
Tekko
Inlägg: 9009
Blev medlem: 28 november 2004, 20:19:15

BRUTALT slutsteg med rör

Inlägg av Tekko »

Nu kommer ni säkert att få en chock men ett nytt projekt har tagit sej till toppen på min lista, ett FETsteg med rör, vilket rör undrar ni kanske ? Det är... *trumvirvel* 833A!

Det blir en variant på detta experiment: http://www.tubelab.com/833SE.htm
Ja ni ser rätt, 200W uteffekt och minst 1500V anodspänning. Nu undrar ni säkert "varför ett sådant monster ?"

Enkelt svar, för att jag vill ;p Återkommer med en update om nån dag, om jag överlever detta.
Senast redigerad av Tekko 24 april 2009, 14:18:09, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Minus
EF Sponsor
Inlägg: 416
Blev medlem: 6 oktober 2004, 11:19:16
Ort: Umeå

Re: Riktigt fett slutsteg med rör

Inlägg av Minus »

Gummi stövlar o gummihandskar på !

vad kör du för dioder som likriktar högspänningen ?


se till att du kör dubbla uppsättningar urladdningsmotstånd så du vet med säkerhet att du har spänningslöst när du ska jobba med det

ta till marginal så motstånden klarar effekten
Tekko
Inlägg: 9009
Blev medlem: 28 november 2004, 20:19:15

Re: Riktigt fett slutsteg med rör

Inlägg av Tekko »

Det blir ett gäng 1N4007 bara för att jag har en rulle. Jo nätagget skrämmer mej, men "måste testa" suget är för stort.

Hade tänkt att bygga in allt i en jordad plåtlåda.
Användarvisningsbild
Illuwatar
Inlägg: 2256
Blev medlem: 10 november 2003, 14:44:27
Skype: illuwatar70
Ort: Haninge
Kontakt:

Re: BRUTALT slutsteg med rör

Inlägg av Illuwatar »

Verkar vara en brutal design - killen i länken körde med "Mythbuster-skydd" vid provkörningarna...

Dessutom verkar det bli skapligt varmt när denna körs (med tanke på den obefintliga klädseln på konstruktören). Men tydligen fungerar den bra som gitarrstärkare...
blueint
Inlägg: 23238
Blev medlem: 4 juli 2006, 19:26:11
Kontakt:

Re: BRUTALT slutsteg med rör

Inlägg av blueint »

Kanske något som passat i Michael Jacksons video "Black or white". Där en kille (Macaulay Culkin) vride volymknappen på sin 2 meters stereo från Loud -> Louder -> Loudest -> Are you nuts? :happy: :whoho:
Användarvisningsbild
gurgalof
EF Sponsor
Inlägg: 1311
Blev medlem: 18 februari 2004, 22:15:06
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: BRUTALT slutsteg med rör

Inlägg av gurgalof »

Det var inget litet rör det inte!
Det ser ut som en syltburk i storlek :shock:
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32845
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: BRUTALT slutsteg med rör

Inlägg av HUGGBÄVERN »

För att uttrycka sig smått religiöst, Åh Fan i Helvete!!!!
Du har min respect, man!!!! The Killer Amp from Hell. Jag har någon gång funderat på GU50-PPP (parallellkopplade GU50 i PP-koppling) vilket kunde ge uppemot 120-130W. Fast med bara 700V anodspänning.
Användarvisningsbild
sm2wmv
Inlägg: 2222
Blev medlem: 6 maj 2008, 00:10:11
Ort: Burträsk
Kontakt:

Re: BRUTALT slutsteg med rör

Inlägg av sm2wmv »

Tekko, du som gillar rör. Här får du lite rörporr, 4-1000A är röret, du kan ju tänka dig jobbet att få ner skiten i källaren om du kollar på trafon :) Jag fick dock bygga om steget lite, det hade en tendens att bränna anod-drosslar så jag fick linda den på ett annat sätt och sätta mer avkoppling i mitten av drosseln, syns inte på bilderna.

http://sm2wmv.sj2w.se/~micke/4-1000/
Tekko
Inlägg: 9009
Blev medlem: 28 november 2004, 20:19:15

Re: BRUTALT slutsteg med rör

Inlägg av Tekko »

Om ni tycker att det där 833A steget e brutalt, då ska ni kolla in detta 3000Watts monster: http://www.audiophool.cjb.net/Misc/3Kpdf.pdf :twisted: :badgrin:

Btw sm2, den där trafon ser lite NordTrafo AB aktig ut.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32845
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: BRUTALT slutsteg med rör

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag "vann" boken An Approach To AUDIO FREQUENCY AMPLIFIER DESIGN för ett år sedan. Det värsta den boken beskriver är en 400W förstärkare med 10 KT88 per kanal.
Man skissar också på en 1100W-förstärkaremed ett skumt rör som heter V1505.
Användarvisningsbild
Minus
EF Sponsor
Inlägg: 416
Blev medlem: 6 oktober 2004, 11:19:16
Ort: Umeå

Re: BRUTALT slutsteg med rör

Inlägg av Minus »

Tekko


går väl åt några av dessa dioder för att ligga på den säkra sidan


har också tänkt mig våga bygga en HV nätdel men det blir semicron dioder och en ensam oljekonding tycker det är bättre med så få komponenter som möjligt


sm2wmv

är inte den där kondensatorbanken något som kan orsaka problem om man får avbrott i någon av dem ? eller är det flera kedjor ihopkopplade ?
Tekko
Inlägg: 9009
Blev medlem: 28 november 2004, 20:19:15

Re: BRUTALT slutsteg med rör

Inlägg av Tekko »

Steget kräver en så rippelfri matning som möjligt, minsta rippel i ett single ended steg = BRRRUUUUUUUUUM i högtalarn, vilket glöden inducerar tillräckligt med pga den höga strömmen.

Från trafon efter likriktarn sitter en 40µF 5kV konding, sen kommer en spole på några H och efter det 6st 2000µF 450V kondingar i serie för en total spänningstålighet på 2.7kV och en total kapacitans på 333µF, detta ger med nära på batteriren DC, det är några millivolt rippel vid 150mA last men långt ifrån nog för att ge något hörbart.

Slutlig utgångsspänning ligger runt 1.75-2kV, jag vet inte hur länge en MOT kommer att hålla under denna last utan ett kylande oljebad men det visar sej, kommer ev att linda en bättre nättafo sen.

Ideen till det hela fick jag när jag snubblade över detta:
Användarvisningsbild
sm2wmv
Inlägg: 2222
Blev medlem: 6 maj 2008, 00:10:11
Ort: Burträsk
Kontakt:

Re: BRUTALT slutsteg med rör

Inlägg av sm2wmv »

Tekko skrev: Btw sm2, den där trafon ser lite NordTrafo AB aktig ut.
Jepp, det är NordTrafo :)
Tekko
Inlägg: 9009
Blev medlem: 28 november 2004, 20:19:15

Re: BRUTALT slutsteg med rör

Inlägg av Tekko »

Min fd arbetsplats.
peter555
Inlägg: 6047
Blev medlem: 12 februari 2006, 10:02:22

Re: BRUTALT slutsteg med rör

Inlägg av peter555 »

Om jag bara lyckas hitta en sockel till mitt 4CX3000 så kan vi börja snacka om lite effekt. Annars så har jag mitt rör som pallar 12 kW i anodförlust, dock ger nätagget bara 6 kV 1 A så det blir ju bara tomgång för det röret.
Skriv svar