Blinkande dioder

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26424
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Blinkande dioder

Inlägg av danei »

Är de blinkande dioderna strömbegränsade? Kan man koppla en en blinkande och flera vanliga i serie och låta den blinkande styra strömen till de övriga? All info som finns på ELFA är 3,515V.
evert2
Inlägg: 2182
Blev medlem: 18 april 2004, 22:47:56
Ort: Jönköping

Inlägg av evert2 »

Å jag kollade på fabrikantens hemsida för att få tag i data blad, jag hittade ingen förklaring i databladet heller :evil: http://www.us.kingbright.com/images/cat ... W56BID.pdf

Databladet är inte till nån av de varianter ELFA säljer....murphs lag säger att det inte bara är att ta modellbeteckningen i ELFA å sen söka med det numret på tillverkarens hemsida :(
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26424
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Det verkar ju som att de ger ca 20mA vid 5V då kan det nog funka.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26151
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Inlägg av Icecap »

Om den tål 3,5-15V måste den ju vara strömbegränsat. Jag har hört om andra som har gjort just så med att låta en blinkande diod styra de andra, vad jag minns släckte de andra inte helt men dock ganska nära.
Användarvisningsbild
Tony
Inlägg: 1038
Blev medlem: 9 november 2003, 16:08:47

Inlägg av Tony »

Sätt ett motstånd i parallell med de vanliga om de inte släcks helt, det funkar perfekt.

Annars kan du ju köpa de sämsta lysdioder du hittar... :o
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26424
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Jag funderade på att bygga binkers på cyklen. Så det gö inget om det skulle glöda lite mellan blinken.
Fender
Inlägg: 35
Blev medlem: 6 januari 2005, 19:11:26

Inlägg av Fender »

Har testat lite med blinkande led:s genom åren.

1. Över 9-10 volt slutar den blinka men börjar blinka igen om spänningen sänks.

2. 15 st vanliga led:s blinkar i serie med blinkleden. (Har bara testat en kortare tid).

3. Sänks spänningen under 5 volt blinkar den svagare men fortare.

4. Många led:s i serie med blinkleden får hela kedjan att blinka fortare, sätter man en kondensator (1-10uF) parallellt över blinkdioden så sänks frekvensen.

5. Lyser man direkt på blinkleden med en lampa så slutar den blinka, man kan alltså justera blinkhastigheten, till en viss gräns, med avståndet till lampan.

6. Kopplar men ett lämpligt motstånd i serie med blinkleden till basen på en transistor så kan transistorn ta över lasten.

7. Kopplar man spänningen direkt på det 3:dje (korta) benet så lyser den hela tiden, kan alltså få den att antingen blinka eller lysa med fast sken beroende på inkopplingen.

Vill poängtera att mina tester inte på något vis är vetenskapliga, förmodligen inte helt tekniskt korrekt heller, utan sånt jag själv kommit fram till. Om alla blinkled:s fungerar på detta vis låter jag vara osagt.

Fender
Skriv svar