Jag är ute efter att automatiskt dimmra (styra effekten på) ett värme element. Det jag vill göra är alltså ställa in min "dimmer" på att hålla te.x. 35 grader, och därefter ska en PIC processor ställa in elementet på lämplig effekt.
Ska alltså ha en PIC processor som "hjärna" och en lämplig temp sensor för att hålla hålla koll på temperaturen. Men jag har dock ingen koll på om det finns någon enhet för att digitalt styra effekten till en 230VAC utrustning. Nån som vet?
// Jonas
edit: Glömde skriva att den måste palla minst 300w.
Automatisk dimmer
Re: Automatisk dimmer
??? Varför gå över ån efter vatten? Duger inte en helt vanlig elektronisk styrning till ditt element? Finns massor av färdiga lösningar för att styra element, både vanliga med bi-metall, elektroniska med PWM-reglering och även dito med möjlighet att koppla till central styenhet
Kolla exempelvis hos Conrad om du vill ha stort utbud till okej priser, annars har både Jula, Classe och vilken elbutik som helst i Sverige!

Kolla exempelvis hos Conrad om du vill ha stort utbud till okej priser, annars har både Jula, Classe och vilken elbutik som helst i Sverige!
Jag vill bygga själv, för att det ska bara vara en del av ett större styrsystem. Temperaturen är alltså bara en utav flera in signaler jag ska ha i mitt system.
//Jonas
//Jonas
-
- EF Sponsor
Du kan använda t ex MOC3041 + triac för att styra effekten. Jag byggde en sådan termostat för ett tag sen.
Ett alternativ, om man vill göra det enklare, är att använda färdiga halvledarreläer t ex 37-448-02.
Ett alternativ, om man vill göra det enklare, är att använda färdiga halvledarreläer t ex 37-448-02.
Så än en gång... OM man skriver vad man egentligen vill så kan man få fler svar som har relevans!Nilsson skrev:Jag vill bygga själv, för att det ska bara vara en del av ett större styrsystem. Temperaturen är alltså bara en utav flera in signaler jag ska ha i mitt system.
//Jonas

Till värmestyrning är dimmer inte det bästa, mest effektivt och störningsfritt är en "långsam" PWM, kanske med en cykeltid på 1 sek.
Och att "få in" fler signaler är nog bra men då får du bestämma om du vill göra en temperaturstyrning som är autonom eller om din centralenhet ska vara den reglerande.
Och att "få in" fler signaler är nog bra men då får du bestämma om du vill göra en temperaturstyrning som är autonom eller om din centralenhet ska vara den reglerande.