Labbagregat 0-30V 0-5A

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
jonnorberg
Inlägg: 844
Blev medlem: 19 mars 2008, 17:45:40
Ort: Årsta

Labbagregat 0-30V 0-5A

Inlägg av jonnorberg »

Här kommer mitt första inlägg bland projekten. Har byggt detta under ett års tid och fick tummen ur att bygga klart det i veckan.
Det är alltså ett labbagregat på 0-30V 0-5A. Har dock inte testat ifall det klarar 5A än. Väntar lite med det. :?
Min version kommer upp i 34V och är på två kanaler så jag skall kunna testa slutsteg och OP-kopplingar.
Det är byggt med utgång från denna sida.
Det sitter två stycken displayer som visar volt, ampere, lastens resistans och totalt genomflöde av ström.
Sluttrissorna är två stycken 2N3055 per kanal. Kommer snart att sätta lysdioder i frontpanelen som visar att strömbegränsningen slagit in.
Missade detta i förtjusningen att bli klar. Här kommer lite bilder, håll till godo.
Bild
Bild
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Andy
Inlägg: 5893
Blev medlem: 26 september 2004, 18:24:52
Ort: Södern

Re: Labbagregat 0-30V 0-5A

Inlägg av Andy »

Ser snyggt och trevligt ut! :tumupp:

Har du byggt efter modifieringen som gjordes i tråden där av bl a "Audioguru" och några till?
Användarvisningsbild
jonnorberg
Inlägg: 844
Blev medlem: 19 mars 2008, 17:45:40
Ort: Årsta

Re: Labbagregat 0-30V 0-5A

Inlägg av jonnorberg »

Precis. Andra OP:ar och lite annat. Funkar bra.
Användarvisningsbild
Foona
EF Sponsor
Inlägg: 570
Blev medlem: 21 oktober 2007, 12:02:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Labbagregat 0-30V 0-5A

Inlägg av Foona »

Det där ser riktigt musmsigt ut! :)
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 34111
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Labbagregat 0-30V 0-5A

Inlägg av Glenn »

Snyggt.

Jag har f.ö fortfarande kvar mitt labbagg jag byggde typ när jag var 13-14 och sen använde i bra många år efter det, nackdelen är att jag snålade in på amperemätaren (inkomsten var ju veckopeng) så strömbegränsningen är lite jobbig att ställa in :)

Nu har jag ett gäng "riktiga", men alla maxar ut på 2-3A, skulle vilja ha ett som ger 5A, och man borde väl bygga själv,. att ha LCD'er sådär var ju en kul grej, vad visar du förutom I och U ? resistans ? på vad ? och vad är det längst till höger på displayen ?

Jag skulle f.ö vilja ha dels en 5V ut och sen gärna negativ matning också. ..5V kan man ju iofs skipa då det finns i det agget jag använder oftast. (Däre finns även 15V ? vad används 15V till ?)
danielr112
Inlägg: 8055
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Labbagregat 0-30V 0-5A

Inlägg av danielr112 »

riktigt snyggt! har du ritningar/länkar till skapelsen?
Användarvisningsbild
jonnorberg
Inlägg: 844
Blev medlem: 19 mars 2008, 17:45:40
Ort: Årsta

Re: Labbagregat 0-30V 0-5A

Inlägg av jonnorberg »

Det jag har byggt är 2 helt flytande kanaler. Så jag kan få -60V till +60V. Och +-30V samtidigt.
Displayen visar Volt, Ampere, lastens resistans och längs till höger totalt genomfluten ström över tid.
Schemat finns i länken i första inlägget. Jag har gjort diverse modifikationer enligt forumet i länken.
Jag hade tänkt att slänga in statisk 5V också men hoppade det när det inte fanns plats på frontpanelen.
Har ingjutna 5V moduler liggandes som passar.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23721
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Labbagregat 0-30V 0-5A

Inlägg av Henry »

Ser helt ok ut, personligen så hade jag dock haft minst 10000µF så hade ripplet blivit en del mindre vid högre belastning men vid 1 - 2 A så räcker det. Har själv som tumregel minimum 2200µF/A.
Användarvisningsbild
jonnorberg
Inlägg: 844
Blev medlem: 19 mars 2008, 17:45:40
Ort: Årsta

Re: Labbagregat 0-30V 0-5A

Inlägg av jonnorberg »

Jo jag håller helt med. Jag valde dessa kondingar för att de var små och passade på kortet direkt.
Men jag kommer väldigt sällan använda höga utströmmar.
Användarvisningsbild
Andy
Inlägg: 5893
Blev medlem: 26 september 2004, 18:24:52
Ort: Södern

Re: Labbagregat 0-30V 0-5A

Inlägg av Andy »

Gissar att displayerna har var sin PIC för mätning och visning!?
Färdigköpta eller egen design? :)
cyr
Inlägg: 2712
Blev medlem: 27 maj 2003, 16:02:39
Ort: linköping
Kontakt:

Re: Labbagregat 0-30V 0-5A

Inlägg av cyr »

Snyggt!

Men blir det inte ganska varmt om du tar ut hög ström på låg spänning?
markusb
Inlägg: 242
Blev medlem: 18 september 2005, 17:06:02
Ort: Öland med omnejd
Kontakt:

Re: Labbagregat 0-30V 0-5A

Inlägg av markusb »

Mycket snyggt!

Glöm inte sätta isolationshuv på effekttrissorna bara. Lätt hänt att något av metall hamnar mot kollektorn och kortsluter till chassit.

Har byggt ett likadant agg för några år sedan. Även det dubbelt.
Har tänkt bygga någon form av digital visning att komplettera dom analoga med men det har inte blivit av än då jag inte är så säker på PICarna än. Vill du dela med dig av ditt mätarprojekt?

Undrar vad det är för modifieringar som nämns. Tråden på e-lab har 180 sidor så jag orkar inte leta igenom alla.. Är ändringen OP med högre matningsspänningstålighet bara?
Mitt agg har funkat bra under flera års tid, kör med TL081. Fast jag ligger på gränsen vad dom klarar.

Ett tips som kan vara händigt: Jag kör med dubbelpottar på kanal ett i mitt agg. Mha en knapp kan jag koppla om så att kanal två följer (nej, det är ingen äkta tracking) inställningen på kanal ett.
Smidigt som attans när man labbar med slutsteg och liknande som kräver dubbel matning.
Även strömbegränsningen är länkad.

/Markus
Borre
Inlägg: 4574
Blev medlem: 14 juni 2007, 15:43:50
Ort: Hälsingland

Re: Labbagregat 0-30V 0-5A

Inlägg av Borre »

Mätarna är nog från projektet som det länkas till längst ner i labbaggets projekt:
http://www.electronics-lab.com/projects ... index.html
Användarvisningsbild
wolfheat
Inlägg: 202
Blev medlem: 14 oktober 2007, 20:42:51
Ort: Gävle

Re: Labbagregat 0-30V 0-5A

Inlägg av wolfheat »

Får man fråga vad det kostat att bygga kalaset?
Användarvisningsbild
kimmen
Inlägg: 2042
Blev medlem: 25 augusti 2007, 16:53:51
Ort: Stockholm (Kista)

Re: Labbagregat 0-30V 0-5A

Inlägg av kimmen »

Riktigt snyggt! :tumupp:

Om du kan berätta hur stor transformator du har, vilket sorts isolermaterial du har till transistorerna och hur stora deras emittermotstånd är så skulle vi nog kunna klura ut hur mycket ström som går att få ut :)

Är TO-220:n vid keramikmotstånden drivaren för sluttransistorerna?
Skriv svar