Att bygga en amatörradiostation

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Inlägg av Henry »

Intressant och bra info tackar för det! Villan bor jag i så den delen är inga problem, har dock missat nämna att det handlar om sändning för att få bättre räckvidd med en 35MHz R/C sändare och då är tanken att sätta en likvärdig eller liknande antennen på taket med kabeln ned till sändaren med lite anpassning. Dock bara en teori som kanske blir verklighet en dag om det är ok men bra att veta vad som gäller enligt lag om det är något speciellt med detta då i stället. Däremot är det inga högre höjder det handlar om utan säg kanske en 2 - 5 meter eller så över taket.
Användarvisningsbild
sm2wmv
Inlägg: 2212
Blev medlem: 6 maj 2008, 00:10:11
Ort: Burträsk
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Jag har inte en aning om vad som gäller när det kommer till de frekvenserna. Förmodligen har du en begränsning på en viss sändareffekt ERP men vad den är har jag inte någon aning om.
Användarvisningsbild
DjAlbert
Inlägg: 354
Blev medlem: 28 oktober 2007, 17:46:00
Ort: Deje

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av DjAlbert »

Har bygget avstannat helt ?

Eller har FRA redan kommit på besök .. :mrgreen:
Användarvisningsbild
sm2wmv
Inlägg: 2212
Blev medlem: 6 maj 2008, 00:10:11
Ort: Burträsk
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av sm2wmv »

Nejdå, har dock inte hänt så mycket på slutet. Är lite jobbigt att göra arbeten ute då det varit runt -20C ett tag så jag har varit kvar i Luleå och försökt jobba på lite projekt som rör stationen men som mest handlar om programmering.

Ska posta några bilder från vad jag gjorde under ledigheten. Dock så hade jag en rejäl förkylning största delen så det blev lite begränsade "efforts"...

Bild
Drog upp en 40-ledad kabel från källaren upp till baksidan av fuskväggen. Kablen ska användas för att styra slutstegen, nycklingen av slutstegen och även lite annat jox nere i källaren. Kanske inte räcker med 40-ledare dock, vi får se.

Bild
40-ledaren, ska sätta kopplingsplint här som är jordad med avkopplingskondingar på varje ledare.

Bild
Satte upp hyllor bakom väggen där jag tänkte ställa datorerna, så man slipper ha dem på golvet. Blir enklare att städa och man slipper en massa onödiga kablar liggandes på golvet.

Bild

Bild

Bild
Eluttag som installerats men är ännu inte inkopplade. Blir sådana här på två andra ställen också så totalt 24st uttag på den sidan fuskväggen och sedan även några till.

Bild
En polare sitter och kör radio + ser på UFC

Bild
Detta händer när man inte kollar så noga vart man sågar...

Bild
Ett par datorer på plats. Har ett gäng PIII 700 MHz som duger till loggdatorer, får väl bli någon uppgradering framöver när vi slänger ut nyare burkar på jobbet.

Ska väl ner dit snart igen och då kommer det nog lite uppdateringar igen men de stora projekten dröjer ju innan de kan starta eftersom det är vinter. Dock tänkte jag mäta ut exakt vart 60m masten ska stå så jag kan börja ta ner träd för detta i vår. Slipper gärna göra det jobbet när det är varmt.
Användarvisningsbild
DjAlbert
Inlägg: 354
Blev medlem: 28 oktober 2007, 17:46:00
Ort: Deje

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av DjAlbert »

Skogsarbeten kanske är skönt att göra när det är svalt ute fortfarande. Iaf de som innebär kånkande på motorsåg o dragande på stockar o grenar, allt manuellt.

Vad är alla små kablar som kommer in genom ytterväggen brevid 40-ledaren till?
Jag hade nog dragit upp en matning till en ny central o satt bakom fuskväggen, bara för att slippa springa ner i källaren om nån säkring går. Särskilt när det handlar om en eller ett par trefasgrupper o ett par enfasgrupper. Då blir det ju en del grupper som kan bli svarta, o så hade man ju sluppit "motorväg" med kabel till gruppskåpet från samma ställe.

Vad är det för utrustning som ska husera ute i boden? Tänkte mest på att det var ett gäng kablar dragna dit ut?
Var det antennswitchar eller hur var det nu? Vet inte om det framgick tidigare i tråden?!
Användarvisningsbild
sm2wmv
Inlägg: 2212
Blev medlem: 6 maj 2008, 00:10:11
Ort: Burträsk
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av sm2wmv »

Elcentralen sitter uppe i hallen så man behöver aldrig ner till källaren om en säkring går utan bara in till rummet bredvid. Kablarna som går ner är koaxer, styrkablar till steg osv. VI tänkte sätta kontaktorer också på varje steg så man kan slå av/på dem uppifrån utan att behöva gå ner. Däremot kommer det sättas in nya säkringar för själva shacket med automatsäkringar men det blir när all dragning är klar bakom fuskväggen, när det nu blir gjort.

Ute i ladugården kommer själva antennswitchsystemet sitta. Jag har ett pumprum innanför slutstegsrummet i källaren. Där kommer jag sätta drivarkorten till openASC-projektet jag sysslar med (finns en tråd här på projektdelen) som styr antennswitchsystemet. Det här systemet kommer stödja så att man kan ha upp till 3 antenner per bandområde (de sex originalbanden, 160,80,40,20,15,10M) och varje antenn kan switchas till vilken som helst av de fyra radiorna. Anledningen varför jag vill ha switcheriet ute i ladugården är för att slippa gräva runt huset så mycket.

Bild
Stor bild -> http://www.sj2w.se/contest/wp-content/u ... switch.png

Alla switcharna är hembyggda med egendesignade kretskort. Powersplittarna använder UN-UN trafos för att kunna fördela effekten på två eller tre antenner och vid valet av bara en antenn kopplas trafon förbi. Powersplittarna har även A/B utgång som gör att man kan routa boxen till två radior, alternativt 2st 6x2 switchar som i det här fallet gör att man kan använda den på 4st radior. Alla boxar har 7/16" kontakter som jag valt att använda överallt efter slustegen.

Det här har jag påbörjat lite smått och har tänkt ha klart innan sommaren.

De kablarna som kommer in genom ytterväggen är bara temporärt. De kablarna kommer gå till ladugården i framtiden. Enda antennerna som kommer att gå direkt till huset är lyssnarantennerna, sk. Beverage-antenner, som styrs av 4x8 styrkortet som jag visat tidigare i tråden. När powermätarna är färdiga kommer pickupsen för detta sitta nere vid slutstegen och då slipper man ha dubbla koaxer upp/ner från källaren.

Det är så mycket elektronik att bygga och jag är ensam i gänget att kunna finelektronik så det tar tyvärr lite tid...
laban12
Inlägg: 1199
Blev medlem: 17 april 2008, 16:01:56
Ort: Stockholm

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av laban12 »

Det här projektet är underbart galet!! :)
:tumupp:
SM6FPG
Inlägg: 2
Blev medlem: 19 september 2008, 09:30:20
Ort: Varberg

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av SM6FPG »

Häftig projekt du gett dig på.
Finnarna brukar vara experter på det här med STORA anläggningar. OH8X förnekar sig inte.
Se här http://www.ly4a.com/?p=2499

73,
SM6FPG / Bosse
peter555
Inlägg: 6047
Blev medlem: 12 februari 2006, 10:02:22

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av peter555 »

Jag har bara en 15 m mast. :(
Maalobs
Inlägg: 1299
Blev medlem: 3 februari 2005, 14:35:15
Ort: Stockholm

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av Maalobs »

SM6FPG skrev:Finnarna brukar vara experter på det här med STORA anläggningar. OH8X förnekar sig inte.
Se här http://www.ly4a.com/?p=2499
Vilka dårar..!
Vet någon var exakt den där antennen står?
På Youtube-filmen på sidan ovan kör de presentationen från Hotelli Riekonlinna uppe i Enare Träsk, men nissen som håller presentationen gaggar om att de sex antennerna står i Uleåborg.
Från hemsidan får man uppfattningen att 160 meters antennen "Mammoth" är en separat installation.
Bra engelska han hade förresten, "råttser, råttser"... :tyst:

Jag skulle vilja se om de finns högupplöst på Google Earth, är det någon som vet den exakta placeringen för antennerna?
SM6FPG
Inlägg: 2
Blev medlem: 19 september 2008, 09:30:20
Ort: Varberg

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av SM6FPG »

Deras hemsida http://www.radioarkala.com/

Bland medlemmarna kan man nämna OH2BH, han som satt på en sten i Scarborough Reef i ett dygn och körde kontakter för glatta liv, tills han inte ens visste vad han gjorde.
http://www.scarboroughreef.com/
Användarvisningsbild
sm2wmv
Inlägg: 2212
Blev medlem: 6 maj 2008, 00:10:11
Ort: Burträsk
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av sm2wmv »

Jadu, går att göra mycket om man har pengar, OH8NC (en av ägarna) är en av Finlands rikaste personer. Jag har blivit ditbjuden och åker nog dit till våren. Tycker dock detta gått över gränsen vad amatörradio är så man hyr in professionella firmor som konstruerar master + antenner åt en. Men visst är det imponerande, blir intressant att se om de kan komma i närheten av de små stationerna i södra EU när solfläckscykeln börjar toppa.
Användarvisningsbild
gurgalof
EF Sponsor
Inlägg: 1311
Blev medlem: 18 februari 2004, 22:15:06
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av gurgalof »

Fina antenner ni har SM2WMV!
Jag ska själv ta cert, har mailat den lokala radioklubben, och väntar på svar... (de har en kurs)

Fast det kommer nog att bli mest 2m och 70cm för min del, men man vet aldrig...

73
sa2avr
Inlägg: 71
Blev medlem: 14 februari 2008, 09:12:11
Ort: Umeå

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av sa2avr »

gurgalof synd att du inte bor i Umeå för här börjar nog radiokursen på Fura nästa månad men vi skulle behöva fler deltagare.
Lycka till i allafall och så höres vi på banden framöver.
Användarvisningsbild
DjAlbert
Inlägg: 354
Blev medlem: 28 oktober 2007, 17:46:00
Ort: Deje

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av DjAlbert »

gurgalof skrev:Fina antenner ni har SM2WMV!
Jag ska själv ta cert, har mailat den lokala radioklubben, och väntar på svar... (de har en kurs)

Fast det kommer nog att bli mest 2m och 70cm för min del, men man vet aldrig...

73
Gillar detta bygge, o det har jag sagt tidigt, så nu tycker jag att det får bli lite Uppdate här ;)

Sry för OffT men: Är 70cm 27Mhz ? För isånna fall kan väl nån vänlig själ tipsa mig om vart jag får tag på en bra basantenn för bandet i fråga, för jag har lämplig radio hemma, men ingen antenn.
Skriv svar