Problem med nätdel till tunn klient

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Mignon
EF Sponsor
Inlägg: 174
Blev medlem: 6 mars 2006, 18:37:46
Ort: Göteborg
Kontakt:

Problem med nätdel till tunn klient

Inlägg av Mignon »

Hej!

Här på jobbet sitter vi och arbetar på tunna klienter. Det fungerar bra
förutom att nätdelen uteslutande går isönder på dem. Det händer dem
alla och det har tydligen alltid varit så. I dagsläget köper vi in nya klienter
istället för att reparera av någon anledning, förmodligen för att ingen vet hur vi ska lösa problemet.

Bild
Tunn klient

Problemet på samtliga visar sig genom att datorn vägrar starta och lampan på dem blinkar rött bara.
Om man öppnar klienterna och tittar på nättdelen så sitter det en gul fyrkant med texten "09R250004-1N CWT 0413 HI-POT".
Denna "väser" på alla de klienter som är sönder. Den pyser alltså när vi kopplar på ström på dem.

Nu är frågan, vad är det för komponent? Är det enklast att byta ut bara den eller ska jag börja titta efter andra nätdelar?
Eller ska vi fortsätta köpa nya klienter hela tiden? Nätdelen tar in 240V och ger ut +5V +5V samt GND GND.

Lite bilder:

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Tacksam för lite bollplank.. :)
Nerre
Inlägg: 26725
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Problem med nätdel till tunn klient

Inlägg av Nerre »

Det är transformatorn som låter och att den låter beror troligen på att nåt annat blivit fel.

Att byta trafon lär inte hjälpa alltså, den är inte sönder. Mer troligt är väl att nån elektrolyt gått sönder.

Vad används prylarna i för miljö? En gissning från min sida är att ni använder dem utanför de gränser de är specade för.
Användarvisningsbild
Mignon
EF Sponsor
Inlägg: 174
Blev medlem: 6 mars 2006, 18:37:46
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Problem med nätdel till tunn klient

Inlägg av Mignon »

Vi kör terminalprogramvara på dem bara.. Och de går sönder efter ca två år och då har de kanske varit avstängda
typ inget alls under den tiden. Ett vanligt fenomen är att de går sönder vid strömavbrott, om de är lite äldre.
Användarvisningsbild
callelj
Inlägg: 351
Blev medlem: 9 april 2008, 18:03:25
Ort: Linköping

Re: Problem med nätdel till tunn klient

Inlägg av callelj »

Eftersom nätagget endast ger +5 V ut så borde det gå att byta ut mot en väggvårta eller ett annat nätagg beroende på hur mycket klienterna drar.
Om det går att köra med väggvårta så underlättar det ju även vid framtida fel eftersom bara vårtan behöver bytas.
Men det beror ju helt på hur mycket systemet drar som sagt... :-)
Användarvisningsbild
Mignon
EF Sponsor
Inlägg: 174
Blev medlem: 6 mars 2006, 18:37:46
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Problem med nätdel till tunn klient

Inlägg av Mignon »

På klienten står det:

Neoware Systems Inc.
Max. Current 0.8A

Hur löser jag i så fall koppligsbiten?
G-man
EF Sponsor
Inlägg: 1368
Blev medlem: 21 december 2005, 20:04:36
Ort: Lkpg

Re: Problem med nätdel till tunn klient

Inlägg av G-man »

Det var inte mycket det!

Kolla på undersidan av kortet, om de 2 röda(+5) sitter ihop där så samma sak på de svarta så är det väl bara att köra in + på de röda och - på de svarta... om det står 0.8A så ta en som klarar lite mer och mät upp så att den verkligen drar så lite..
Man kanske tom ska kosta på sig en 7805 om det är lite känsligt bakom...
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8614
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Re: Problem med nätdel till tunn klient

Inlägg av PeterH »

0.8A är nog på primären så det blir inte riktigt lika på 5VDC sidan... Någon här kan säkert räkna om, men erfarenhetsmässigt bör den ta åtminstonde 1-2A på 5 Volten :humm: Vill du vara riktigt säker kopplar du in ett labbagg med visare eller en amperemeter i serie på en fungerande klient...
sa2avr
Inlägg: 71
Blev medlem: 14 februari 2008, 09:12:11
Ort: Umeå

Re: Problem med nätdel till tunn klient

Inlägg av sa2avr »

Jag känner igen modellen för jag tror vi har två stycken inköpta på prov innan vi bestämde oss för HP.
Fungerar nätdelen om du kör den obelastad på bänken? och vad ger den då för spänning?
är det något på moderkortet som brunnit så hjälper det ju inte att byta nätdel.
Annars prova att swapa in en nätdel från en fungerade neoware.

//Robert
Mindmapper
Inlägg: 6428
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Problem med nätdel till tunn klient

Inlägg av Mindmapper »

Generelt är det ju så att elektronik inte tycker om värme. Så de delar av elektroniken som hanterar mest effekt är dom som oftast går sönder. Ingen konstighet då att nätdelen går sönder.

Är man nöjd med klienterna, är ett alternativ att köpa kraftigare nätdelar. Vilket borde bli avsevärt mycket billigare.
Användarvisningsbild
Mignon
EF Sponsor
Inlägg: 174
Blev medlem: 6 mars 2006, 18:37:46
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Problem med nätdel till tunn klient

Inlägg av Mignon »

Ja, när jag tar nätdelen från en fungerade klient så startar den. Testade nyss med en
gammal nokia-laddare på 5.5V 800mA men det hände inte ett dugg.. :(
Till min förvåning så hittade jag ett gammalt labbaggreget precis innan jag gick hem
idag. Ska testa med det imorgon och se vad som händer. Jag hann koppla in det innan
jag gick och tryckte upp det på 5V 2A men det hände fortfarande inget. Så det blir
att mäta på en fungerande imorgon!
Användarvisningsbild
bonecrime
Inlägg: 575
Blev medlem: 23 januari 2007, 18:35:49
Kontakt:

Re: Problem med nätdel till tunn klient

Inlägg av bonecrime »

Den vill troligen ha mer än 2A. Ställ in strömbegränsningen på max eller stäng av den om det går. Vad är maxströmmen på labbagget? Har du otur kanske det är för klent.
Norpan
Inlägg: 2229
Blev medlem: 12 april 2008, 18:20:27
Ort: Småland

Re: Problem med nätdel till tunn klient

Inlägg av Norpan »

Om nätdelen fungerar om man provar den obelastat, hade jag provat med nya kondensatorer på lågspänningssidan.
Användarvisningsbild
maDa
Inlägg: 4076
Blev medlem: 11 november 2005, 22:13:16
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Problem med nätdel till tunn klient

Inlägg av maDa »

Jag skulle nog räkna t.om med en 6-10A. Prova låna lite ström från ett gammalt datornätagg om du har liggandes.

Tyvär rätt vanligt att billiga switchade nätdelar dör med tiden. oftast kondningarna som torkar.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23631
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Problem med nätdel till tunn klient

Inlägg av Henry »

Ja minst en 50W för denna som jag ser det, processorn drar ju en del skärmen likaså.
Kjelle
Inlägg: 972
Blev medlem: 25 december 2004, 23:01:46
Ort: Västsverige

Re: Problem med nätdel till tunn klient

Inlägg av Kjelle »

Elektrolyten C1, 400 V 10 uF ser ut att ha lyft på locket litegrann, kolla kapacitansen på alla
elektrolyter.
Lite dåligt av konstruktörerna att lägga kylflänsar runt elektrolyterna, men det är väl meningen
att grejorna skall bara hålla lite över garantitiden.

Kjelle
Skriv svar