DRC-problem i Eagle CAD 5.x
DRC-problem i Eagle CAD 5.x
Hej,
ska snart skicka iväg mitt kretskort till Olimex för tillverkning (första gången). Problemet är att DRC checken visar typ 500 fel på "Stop Mask", 29 och 30. Det ser ut som om component print (lager 21) överlappar lödöarna. Men det verkar som om det är standard i de flesta library (DIL20 etc). Hur fixar man det och hur ska det vara?
ska snart skicka iväg mitt kretskort till Olimex för tillverkning (första gången). Problemet är att DRC checken visar typ 500 fel på "Stop Mask", 29 och 30. Det ser ut som om component print (lager 21) överlappar lödöarna. Men det verkar som om det är standard i de flesta library (DIL20 etc). Hur fixar man det och hur ska det vara?
Re: DRC-problem i Eagle CAD 5.x
Om du klickar på smash och sedan den komponent vars text är på någon pad, så får du texten flyttbar.
Antar att det är det som är felet. Att texten i lödmasken ligger över padden och därmed inte kommer synas på det färdiga kortet.
Antar att det är det som är felet. Att texten i lödmasken ligger över padden och därmed inte kommer synas på det färdiga kortet.
Tack för hjälpen, men grejen är att den klagar (markerar) över den kontur som markerar var komponenten ska sitta. Det är alltså inte texten den klagar på.
Konturen går över lödöarna.

Konturen går över lödöarna.
I tidernas begynnelse fick man "rätta" sina Olimex-kort med linjer på paddar (för mig slutade det med en helt ny uppsättning komponenter, vilket jag hade nytta av lång tid framöver ändå...), men jag tror Olimex lättat sina regler på den punkten.
Står det något på Olimex sida om att linjer på paddar ställer till det/kostar extra?
Står det något på Olimex sida om att linjer på paddar ställer till det/kostar extra?
En nyfiken fråga i det sammanhanget. Går det i Eagle att tala om (på ett någorlunda enkelt sätt) vilka DRC-regler som ska gälla?
Jag menar att detta är ju ett typexempel på fall där man kan vilja ha olika regler som Henrik beskriver att linjer på padar ska eller ska inte rapporteras.
Visst går det att ignorera DRC-varningar som man inte vill ha i outputen, men är det många så blir det sättet lite jobbigt.
Jag menar att detta är ju ett typexempel på fall där man kan vilja ha olika regler som Henrik beskriver att linjer på padar ska eller ska inte rapporteras.
Visst går det att ignorera DRC-varningar som man inte vill ha i outputen, men är det många så blir det sättet lite jobbigt.
DRC-reglerna går ju att styra, t.ex. minsta avstånd mellan ledare, smalaste ledare o.s.v. Däremot har inte jag själv stött på just detta tidigare och har inte Eagle framför mig så det får någon annan svara på..
Jodå det går att ändra i DRC inställningarna, men i just detta fallet så använder nog DalaErik drc-filerna som ollimex rekommenderar och jag har varit med om samma sak och den gången ignorerade jag det bara. Jag har för mig att ollimex gjorde dom korten utan att klaga eller ta extra betalt.
Tackar för goda svar.
Har inte ändrat DRC-filerna, så jag antar att de som är default gäller.
Står lite på Olimex hemsida.
"Will you manipulate my silkscreen print?
A: No, we don't check for errors nor manipulate your silkscreen, so if you component print is over your component pads you will have problems to solder your pads later. This is why we always recommend to our customers before they send their files for production to use Gerber viewer and check all their layers."
Står också att det går att beställa kortet utan component print. Så det verkar vara 3 alt här
1) Cadda om kortet med nya library.
2) Acceptera att det blir lite svårt att löda (eftersom component print är över lödöarna).
3) Beställa utan component print.
Vad tror ni?
Har inte ändrat DRC-filerna, så jag antar att de som är default gäller.
Står lite på Olimex hemsida.
"Will you manipulate my silkscreen print?
A: No, we don't check for errors nor manipulate your silkscreen, so if you component print is over your component pads you will have problems to solder your pads later. This is why we always recommend to our customers before they send their files for production to use Gerber viewer and check all their layers."
Står också att det går att beställa kortet utan component print. Så det verkar vara 3 alt här
1) Cadda om kortet med nya library.
2) Acceptera att det blir lite svårt att löda (eftersom component print är över lödöarna).
3) Beställa utan component print.
Vad tror ni?
Jag brukar använda "silk_gen.ulp", vilket kopierar över silkscreen till nya lager som man sen enkelt kan redigera (ta bort onödiga linjer, flytta text, lägga till en logga...)
Exporterar till gerberfiler sen iofs, och då kan man enkelt välja vilka lager som ska bli silkscreen.
Funkar kanske inte lika bra om man skicka iväg eagle-filen, då används förmodligen standardlagren.
Exporterar till gerberfiler sen iofs, och då kan man enkelt välja vilka lager som ska bli silkscreen.
Funkar kanske inte lika bra om man skicka iväg eagle-filen, då används förmodligen standardlagren.