I vad sitter biffiga stegmotorer? Skrotletarfråga

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8271
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

I vad sitter biffiga stegmotorer? Skrotletarfråga

Inlägg av X-IL »

Då jag gillar att smyga omkring på diverse skrotar och mysa så undrar jag i vad för utrustning/maskiner det brukar finnas biffiga stegmotorer, om vi nu definierar biffiga som allt från 1Nm och uppåt. Alltså inte modell skrivmaskin eller matrisskrivare utan lite kraftigare doningar, som kan ha ett användningsområde i en liten portalfräs t ex. Jag tänker mig att det kan vara maskiner med någon slags automation vad det gäller förflyttningar eller rotationer.

Har ni några tips vad man skall leta efter?
Användarvisningsbild
Uttis
Inlägg: 2071
Blev medlem: 16 december 2006, 00:54:34
Ort: häredetfaningenstjärna (fagersta)

Re: I vad sitter biffiga stegmotorer? Skrotletarfråga

Inlägg av Uttis »

Jag har inte en susning men vad finns det för skojjiga skrotar runt hallstahammar? Jag brukar va och dyka i kolbäck men finns det fler ställen?
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8271
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: I vad sitter biffiga stegmotorer? Skrotletarfråga

Inlägg av X-IL »

Nej det är väl Kolbäcks Återvinning vad det gäller industriskrot, men man hittar ju ibland maskiner på vanliga bilskrotar också. Sen så jobbar jag i Västerås och brukar leta på arbetsplatser och loppisar osv.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Inlägg: 6380
Blev medlem: 20 januari 2006, 01:53:33
Ort: Stockholms utkant
Kontakt:

Re: I vad sitter biffiga stegmotorer? Skrotletarfråga

Inlägg av jojje »

Stora printrar och kopieringsmaskiner.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: I vad sitter biffiga stegmotorer? Skrotletarfråga

Inlägg av Mizzarrogh »

Jo, är nästan det enda jag kan komma på med, frånsett verkstadsmaskiner (gamla utbytta NC system, etc) vissa plockbanor och annat kan innehålla sådant, men hittar du kompletta plockarmar kan du säkert få en hel hög lösa stegmotorer i utbyte för den här... :D

Men, som jojje sade så är motorerna från riktigt stora printrar, trumscanners, vinylsärare, och koperingsapparater, etc fullt tillräckliga för praktiskt taget alla hobbymaskiner av de typer som är vanliga här och klarar alu och tom. tunn stålplåt utan större problem.
Dessa motorer brukar ibland även vara försedda med diverse tekniska finesser för extrafin gång osv.
Användarvisningsbild
POS
Inlägg: 2847
Blev medlem: 4 februari 2007, 20:16:03
Ort: Arboga
Kontakt:

Re: I vad sitter biffiga stegmotorer? Skrotletarfråga

Inlägg av POS »

Motorn jag har på min fräs som sitter på Z är från en A3-matrisskrivare, den funger perfekt och var ju helt gratis!
Har en till motor som jag tagit ur en annan matrisskrivare men den har jag inte provat ännu, båda är nema23.
Här kan man se den på Z-axeln:
http://elektronikforumet.com/forum/view ... 8&start=30

Kolla med nå stora företag om du inte kan hjälpa dom att städa nån skrubb med gammalt "skrot"
sa2avr
Inlägg: 71
Blev medlem: 14 februari 2008, 09:12:11
Ort: Umeå

Re: I vad sitter biffiga stegmotorer? Skrotletarfråga

Inlägg av sa2avr »

HP Laserjet II , IID, III, IIID, Canon LBP8, Mac Laserwriter II NT har samma skrivarverk från canon och tillverkades i början av 1990-talet.
Nema 23 med 0,7 Nm och 1 A per fas vid bipolär koppling.
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8271
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: I vad sitter biffiga stegmotorer? Skrotletarfråga

Inlägg av X-IL »

Mycket matnyttigt om de specifika modellerna, då har man lite mer att leta efter.
Användarvisningsbild
korp
Inlägg: 1216
Blev medlem: 30 maj 2006, 02:21:18
Ort: Strömstad

Re: I vad sitter biffiga stegmotorer? Skrotletarfråga

Inlägg av korp »

Har några stegmotorer märkt med +8000mA. Kanske inte säger så mycket om deras prestanda, men de ser hyffsat biffiga ut för att vara tagna från mindre laserskrivare. Vill minnas att de kommer från ett ofantligt lager med kassa Brother HL-1040 som vi körde till återvinningen i höstas. Får nog kika på dem lite närmre och se om man kan hitta lite specar.
Skriv svar