Vakna-lampa
Vakna-lampa
Philips har en produkt som heter Wake-up light, den verkar väldigt
intressant men tyvärr är den något dyr. För er som inte har hört
talas om den kan läsa M3s test
Jag funderar lite på hur man skulle kunna göra en egen. Det absolut
viktigast är då ljuskällan. Man bör ha en lampa som ger ljus som
påminner om dagsljus så mycket som möjligt. Då är det tyligen
en full-spektrum lampa som gäller.
I Philips billgare produkt sitter det en 75W glödlampa av något slag,
i den dyrar sitter det en 100W.
Jag har hittat en 23W full-spektrum lågenergilampa som ska motsvara en
traditionell 100W glödlampa.
Frågan är, hur man dimmar en lågenergilampa?
Andra synpunkter, idéer mottages tacksamt.
intressant men tyvärr är den något dyr. För er som inte har hört
talas om den kan läsa M3s test
Jag funderar lite på hur man skulle kunna göra en egen. Det absolut
viktigast är då ljuskällan. Man bör ha en lampa som ger ljus som
påminner om dagsljus så mycket som möjligt. Då är det tyligen
en full-spektrum lampa som gäller.
I Philips billgare produkt sitter det en 75W glödlampa av något slag,
i den dyrar sitter det en 100W.
Jag har hittat en 23W full-spektrum lågenergilampa som ska motsvara en
traditionell 100W glödlampa.
Frågan är, hur man dimmar en lågenergilampa?
Andra synpunkter, idéer mottages tacksamt.
Re: Vakna-lampa
varför krångla till det, en 500w halogen i taket ovan sängen och en timer
soluppgången kommer som explosion
hadde det ett tag men man drog upp täcket fort
vanliga lågenergilampor dimrars inte
två allternativ
halogenspottar med högt ri värde
eller din lågenergilampa och mekansikt dimning, behövs bara ett rcservo som dra undan någon gardin eller liknande
soluppgången kommer som explosion

hadde det ett tag men man drog upp täcket fort

vanliga lågenergilampor dimrars inte
två allternativ
halogenspottar med högt ri värde
eller din lågenergilampa och mekansikt dimning, behövs bara ett rcservo som dra undan någon gardin eller liknande
Det kanske går att göra nägot med LED. Här diskuteras frågan, http://www.saltvattensguiden.se/forumet ... 093&page=2
beror extremt mycket på modell
spotmodell från ikea tar 30-60 sekunder till fullt ljus
en ungefär 20w från jula tänder direkt med nästan fullt ljus, gillar den
spotmodell från ikea tar 30-60 sekunder till fullt ljus
en ungefär 20w från jula tänder direkt med nästan fullt ljus, gillar den
Gillar nog den "grym"-a ideén med 500W halogenlampa. Men oavsett lysrör eller glödtråd så måste det dimmras från 0-100% på ca 30 minuter. Om man får en knock-out av ljus på morgonen blir man ju inte gladare.. 

- jonnorberg
Det är skillnad på att vakna-pigg eller vakna-dåsig..
och det behöver inte ta längre tid.

Ska det bli riktigt effektivt ska den ju helst ha någon form av biosensorer för att detektera när man har den lättaste sömnen. Så skulle man låta den väcka en någon timme tidigare än utsatt tid, om sömnintervallen tyder på att man kommer befinna sig i djup sömn när tiden går ut. 
Hur fasiken man ska detektera djup/tung sömn utan att behöva ha sensorer på kroppen vete fasiken. Men det vore fint om det gick

Hur fasiken man ska detektera djup/tung sömn utan att behöva ha sensorer på kroppen vete fasiken. Men det vore fint om det gick

Vill minnas att en accelerometer band runt handen löste det. Algoritmen för att tolka datat kommer jag inte ihåg men det har att göra med rörelser medans man sover.
- FormerMazda
> Vill minnas att en accelerometer band runt handen löste det. Algoritmen för att tolka datat kommer jag inte ihåg men det har att göra med rörelser medans man sover.
Axbo är klockan som jobbar på det sättet.
Trådlös "rörelsesensor" runt armen som känner av när man vänder på sig. Tiden mellan man rör på sig är djupsömnen, då vill man inte vakna. Axbo lagrar mönstret och vet på så sätt att "om 1 timme vill han bli väckt, men om 40minuter börjar han nog röra på sig, väcker honom ungefär då."
Resultatet är att man kanske blir väckt lite tidigare, men bra mycket piggare. Enligt dom som testat.
Jag har i helgen testat Philips Wake-Up light med 100W glödis i, och fågelkvitter!
Och jag måste säga att den fungerade riktigt bra på mig! Man vaknade av fåglarna och det var ljust i rummet! Underbart!
Dock gick jag i samma tankebanor att dimma en lågenergi istället. Men, frågan är hur mycket man egentligen sparar på det? Det är ju inte jätte långa stunder den lyser på full effekt varje morgon när man ska upp till arbetet. Borde ju gå att räkna på det, och ställa det mot om det är värt att rita och bygga med LED eller lågenergi.
Men visst, det är ju kul att bygga, och det är därför vi är här!
Axbo är klockan som jobbar på det sättet.
Trådlös "rörelsesensor" runt armen som känner av när man vänder på sig. Tiden mellan man rör på sig är djupsömnen, då vill man inte vakna. Axbo lagrar mönstret och vet på så sätt att "om 1 timme vill han bli väckt, men om 40minuter börjar han nog röra på sig, väcker honom ungefär då."
Resultatet är att man kanske blir väckt lite tidigare, men bra mycket piggare. Enligt dom som testat.
Jag har i helgen testat Philips Wake-Up light med 100W glödis i, och fågelkvitter!

Och jag måste säga att den fungerade riktigt bra på mig! Man vaknade av fåglarna och det var ljust i rummet! Underbart!
Dock gick jag i samma tankebanor att dimma en lågenergi istället. Men, frågan är hur mycket man egentligen sparar på det? Det är ju inte jätte långa stunder den lyser på full effekt varje morgon när man ska upp till arbetet. Borde ju gå att räkna på det, och ställa det mot om det är värt att rita och bygga med LED eller lågenergi.
Men visst, det är ju kul att bygga, och det är därför vi är här!
Kan det fungera med en frekvensomformare? Det vore isåfall
lite roligt att konstruera en i miniformat.
lite roligt att konstruera en i miniformat.
gäller då att hitta en lågenergilampa som är dimningsbar och har bra spektrum
en anna sak jag hadde gjort vorde att ha flera spottar och sett till att ljuset vandrar över rummet
ett ljus som varierar sakta men säkert väcker på skönt sätt, ungefär som att sova under stort träd på sommaren
så om man har exempelvis 4 spottar så dimrar man först upp en, och flyttar effekten mellan dom fyra sakteliga, sedan kör man med två , tre och sist fyra
en anna sak jag hadde gjort vorde att ha flera spottar och sett till att ljuset vandrar över rummet
ett ljus som varierar sakta men säkert väcker på skönt sätt, ungefär som att sova under stort träd på sommaren
så om man har exempelvis 4 spottar så dimrar man först upp en, och flyttar effekten mellan dom fyra sakteliga, sedan kör man med två , tre och sist fyra