Val av komponenter?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
sheazar

Val av komponenter?

Inlägg av sheazar »

Jag har de senaste åren läst lite digital & datorteknik samt el. Men det känns så väldigt teoretiskt :) därför tänkte jag leka lite med riktiga komponenter. Tanken var att jag skulle börja med att göra en räknare med display som sen kanske får utvecklas till tidtagarur eller äggklocka.

Jag började kika rundor och insåg att konstruktionen inte blir några problem i ett första skede i alla fall, däremot har jag ingen koll på vilka komponenter som det är vettigt att använda. Det finns ju ett flertal familjer och jag vet ju att de är uppbyggda på olika sätt som ger dem olika egenskaper men vilka är det? Finns det någon bra sida där man kan läsa på lite om detta. Komponenter jag ska använda blir:
  • NAND-grindar
    inverterare
    J-K vippa eller en fyrbitars räknare (har inte bestämt mig än :))
    7-seg display
Är det någon som vet hur personalen på elfa i göteborg är kan man gå dit och fråga dem?

Kanske ska påpeka också att detta enbart ska tillverkas i utbildningssyfte så det behövs inga högpresterande komponenter.
agruman
Kontakt:

Inlägg av agruman »

Jag tycker de är rätt ok på elfa i göteborg, brukar kunna svara på frågor även om jag inte frågat dem speciellt mycket.

Om du vill koppla lite så köp en labbplatta i lagom storlek samt någon typ av nätagg, själv använder jag ett moddat atx-agg till min labbplatta.
Men det finns ju naturligtvis bra labbagg med variabel spänning osv att köpa.

För kretsar så kolla under "Halvledare -> Digitala kretsar -> Logikkretsar".
De jag jobbat med är 74-serien vilka bör passa dina behov 5v matningsspänning samt DIL eller PDIP socket.

mvh
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Själv hade jag valt 40xx-serien, CMOS är trevliga.

Men CMOS-varianterna av 74-seriena är ju egentligen lika bra, och CMOS är ju egentligen inget måste.
Skriv svar