Diskussion om Skinnabo smedjas system (CNC)

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
H.O
Inlägg: 5710
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Diskussion om Skinnabo smedjas system (CNC)

Inlägg av H.O »

--------------------
Städade i den här tråden och flyttade diskussionen om Skinnabo smedja hit.

//Jimmy
--------------------



MrNiceman68 skrev:
"Skillnabo smedja !

Bör finnas med som ett alternativ till de som vill ha en mer industrielt alternativ.

Deras system är av högklass och kvalite.
Har sällan skådat så hög kvalite på kretskort.
Industristandard eller omman så vill militärstandard på grundekoncept.

www.skillnabosmedja.se
www.cnc2all.com

Samma sida."


- - -

--------------------
Över till H.O igen:
--------------------




Säkert jättebra kort (UHU-chippet ÄR bra) och hyffsade priser men vad menas egentligen med "industristandard"? Och uppfyller dom verkligen någon MIL-STD eller är det bara ett annat ord för att säga att det är "fina grejjer" ?

Sen undrar jag vad dom menar med:
Position, velocity and torque modes
Eftersom drivsteget bygger på UHU chippet, som enbart funkar i positionsmode så undrar jag hur dom fått till velocity och torque mode. Det kan ju vara så att dom har fått Uli Huber (som utvecklar UHU-chippet) att skriva en specialversion för dom. Någon som vet?

Jag frågar för jag jag är nyfiken då det är en av få komersiella produkter jag sett som bygger på UHU-chippet.

/Henrik.
MrNiceman68
Inlägg: 407
Blev medlem: 8 mars 2008, 18:39:52
Ort: Sollebrunn

Inlägg av MrNiceman68 »

En bra fråga är ju att ställa den till Skillnabosmedja. källan vet ju alltid mera.

Skillnad på kommsersiella ? ja om du tittar på ett Fanuc system som kostar kanske 20-50sek / axel, så klar att det är en annan sak.
Men för detta segment vi håller på med är det hög klass.

I standard avsett ,störning, maskinsäkerhet och klass för avsett område.

/johan
H.O
Inlägg: 5710
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Inlägg av H.O »

Nej, jag jämför inte med FANUC, Siemens, eller någon av dom andra stora bojsen. Jag menade att det var kul att det finns en komersiell produkt som bygger på UHU chippet då det faktiskt fungerar så pass bra som det gör. Jag har tre servon själv (HP-UHU) som bygger på samma(?) chip

Det jag menade var att man använder ord som just industristandard och då undrar jag vad som krävs för att något ska uppfylla industristandard. Det vara bara det. Som sagt, jag dissar ingen eller något jag blev bara nyfiken på ordet.

Jag frågar Skillnabosmedja hur dom får UHU chippet att köra Velocity mode.

/Henrik.
MrNiceman68
Inlägg: 407
Blev medlem: 8 mars 2008, 18:39:52
Ort: Sollebrunn

!

Inlägg av MrNiceman68 »

ok !

ja detta kort är sålt till många kunder innom industrin för lösningar innom automation och CNC och vad jag hört fungerar de kanon. och pålitligt speciellt med Lindriverencodrar som ger en stabilare pulsräkning utan att tappa pulser i miljö med externa störningar tex hf i svets eller liknande.

Vad har du för bygge H.O ?

/johan
H.O
Inlägg: 5710
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Inlägg av H.O »

Jag jobbar på min Abene VHF-3 och efter att upptäckt att Granite Devices VSD-A var för klena så hoppade jag på HP-UHU tåget. Det har varit lite knöligt men nu verkar det fungera riktigt bra. Välkommen till Abene-tråden om du har frågor! Jag känner mig skylldig till att dragit den här tråden off-topic (det var inte meningen...) :roll:
Fräsen
Inlägg: 1372
Blev medlem: 18 juli 2007, 17:15:26
Ort: Svedala

Re: Diskussion om Skinnabo smedjas system (CNC)

Inlägg av Fräsen »

H.O> Har du fått svar på hur Skillnabosmedja får UHU chippet att köra Velocity mode?
H.O
Inlägg: 5710
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Diskussion om Skinnabo smedjas system (CNC)

Inlägg av H.O »

Svar nej. Inte ett ljud.
Om jag får spekulera lite så finns det varken Velocity- eller Torque mode i ordens rätta bemärkelse. Det finns ström-begränsning vilket ju naturligvis inte är det samma som torque-mode. Och visst går det att styra hastigheten på motorn genom frekvensen på pulståget men det är ändå inte velocity-mode. Som sagt, mina egna spekulationer.
Fräsen
Inlägg: 1372
Blev medlem: 18 juli 2007, 17:15:26
Ort: Svedala

Re: Diskussion om Skinnabo smedjas system (CNC)

Inlägg av Fräsen »

Troligtvis har de lika lite svar på det som vad som definerar deras "industristandard". De säljer något som de inte riktigt vet som mycket om och översätter lite text från engelska leverantörer. Därmed inte sagt att det skulle vara dåliga grejer, men priset är rätt saftigt för både servodrivaren och stegmotordrivaren med tanke på hur många färdiga DIY lösningar det finns för de aktuella kretsarna i deras drivare.
Skriv svar