Löda eller krimpa 1,5mm^2 DC 12v 10A

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
tusse
Inlägg: 1364
Blev medlem: 19 augusti 2003, 21:56:17
Ort: Järfälla

Inlägg av tusse »

Vilken mijö ska den vara i och vilka krav ställs? Här är den bästa enligt mig: http://www.biltema.se/products/product. ... emId=90650 Lödes med varmluft.
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11077
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Inlägg av prototypen »

Ska det bara skarvas en ledare så kan det funka med en 25-358 från CO.

Bild

Är det klenare ledning så finns det vaselinfyllda IDC fråm 3M.


Protte
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Inlägg: 8592
Blev medlem: 25 februari 2008, 17:10:58
Ort: Mariehamn
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

lir resultatet verkligen mycket bättre med en riktig? eftersom detta verkar vara likvärdigt med att löda
Ja, de bättre tängerna har en spärr som gör att tången inte släpper förrän du klämt den i botten och således fått tillräcklig press.

Om vi pratar om bilar/båtar tex där kabeln kan utsättas för drag och vibrationer är klämning att föredra.

Tenn har även mindre goda egenskaper vid kyla:
http://www.decorbit.com/Kort%20om/kortOmTenn.html
Mindmapper
Inlägg: 6484
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Inlägg av Mindmapper »

gOry skrev: Om du använder det området jag har ramat in till kabelskor osv så sitter de jävligt bra, Dom jag har kryssat över använder jag aldrig, helt värdelösa på kabelskor tycker jag.
Bild
Om det sitter bra har du uppnått halva kravet. Frågan är om det är det viktigaste kravet du uppnått. I dom flesta fall är väl en god och länge levande elektrisk kontakt det viktigaste. För att uppnå detta måste du få till en förbindning som inte släpper in syre. Syre är det det som sätter igång och underhåller oxidationsprocessen, och kan man hålla det borta så är förutsättningarna goda.

Den tången du visar är sämsta skit, men det går att få till det sämre genom att använda den fel.

Det överkorsade området på tången är till för att pressa isolerade kontakter.

Det inramade området på tången är till för att pressa oisolerade kontakter.

Isolerade kontakter har tunnare plåt och ska därför pressas med en stor slät yta, för att pressa ihop så mycket som möjligt av hylsan för att få det så tätt som möjligt.

Oisolerade presshylsor är mycket kraftigare och därför har man också en tand i pressverktyget som går in och trycker ihop den kraftigare plåten lite extra.

Använder man en tång avsedd för oisolerade hylsor på de isolerade hysornas tunnare plåt tryker man hål i plåten och får ytterligare en väg som syre kan komma in till kontaktstället. Och har därmed försämrat livslängden på förbindningen.

När man pressar ska man alltid använda ett verktyg som är avsett för konstruktionen i den hylsa man ska pressa. Gör man inte det har man medvetet eller omedvetet gjort en försämring i förbindningen.
plope
Inlägg: 10
Blev medlem: 27 december 2008, 15:18:55
Ort: sundsvall

Inlägg av plope »

Kommer inte att utsättas för temperatur påfrestningar utan kommer att stå i ca 20-30 grader. och det är ca 24-36 st som kommer att göras
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11077
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Inlägg av prototypen »

Om vi får veta applikationen så kan vi ge ett bättre råd, här har varnats för temperaturcyckling, fukt och vibrationer. Nu så kommer det att vara i 20-30 grader som verkar vara inomhus.

Den viktigaste faktorn kanske är hur det ser ut rent estetiskt.

Protte
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30154
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Nu ska vi inte glömma att de isolerade kabelskorna av modell ringkabelskor, gafflar samt skarvrör/hylsor, har mycket tjockare gods än vad de vanliga flatstifthylsorna har, och med en riktig krimptång blir det faktiskt riktigt bra.
Skarvhylsorna består dessutom av hela rör, och inte en ihopvikt plåt.

Här har jag tagit bort isoleringen från två blåa biltemaskor. Man kan lätt se vilken som kommer nypa bäst i kabeln, och sen hålla kvar greppet. ;)
Bild

Sliter man bort isoleringen sådär, går det faktiskt riktigt bra att använda en tång för oisolerade av den typ på nedre delen i denna bild http://madmodders.se/temp/crimp.jpg

[edit]
avisolerad kabelsko klämd med tång för oisolerade kabelskor
Tvärsnitt
Möjligen lite för mycket kallflytning... :D Har inte större käftar på den tången.
Men de röda kabelskorna blir perfekta.
Senast redigerad av MadModder 28 december 2008, 15:17:14, redigerad totalt 2 gånger.
limpan4all
Inlägg: 8226
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Inlägg av limpan4all »

Crimpa är alltid bäst om du kan göra det bra, annars löd.
Crimpning ger en kallflytning i materialet som blir helt homogent dvs bäst.
Crimpning som är rätt gjord ger avsevärt lägre övergångsresistans relativt lödning.
Lödning är en snabbmetod om man inte har tillräckligt bra crimp grejor. Lödning funkar dock bra för det mesta men är lite svårare pga smältning av isoleringen om man inte har specialkablar med typ teflonisolering mm.
Mindmapper
Inlägg: 6484
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Inlägg av Mindmapper »

MM ser jättebra ut, inte alls som med Biltema tängerna. Skillnaden är enorm.
v-g
EF Sponsor
Inlägg: 7875
Blev medlem: 25 november 2005, 23:47:53
Ort: Kramforce

Inlägg av v-g »

Det bästa är en kabelsko som innehåller lödtenn och som samtidigt har krympslang på ändarna.

Dvs man Stoppar in sladden skalad sen värmer man bara med lite gasbrännare så smälter tennet och hylsan krymper.

I ytterkant på hylsan sitter också en form av "kant" som gör att det blir hermetiskt tätt även om man skulle skippa kabeln helt på den sidan.

Dessa hylsor kostar en 6-8 kronor/st men sätter man dessa på bilar där det är utsatt så spar de in sig snabbt.
Användarvisningsbild
tusse
Inlägg: 1364
Blev medlem: 19 augusti 2003, 21:56:17
Ort: Järfälla

Inlägg av tusse »

Du menar den jag visade tidigare?
v-g
EF Sponsor
Inlägg: 7875
Blev medlem: 25 november 2005, 23:47:53
Ort: Kramforce

Inlägg av v-g »

Tusse:Nej den varianten jag menade crimpas inte alls. veidec säljer dessa. Typ "verktygsbuss" som åker runt till firmor. Kommer inte in på deras webbshop privat heller så jag kan visa vilken jag menar.

Biltemas är rena räcket i jämförelse.
Användarvisningsbild
tusse
Inlägg: 1364
Blev medlem: 19 augusti 2003, 21:56:17
Ort: Järfälla

Inlägg av tusse »

Biltemas ska inte heller crimpas, det är en lödkabelsko med tenn i och smältlim, allt i en krymphylsa. Har själv jobbat med liknande som Ford hade och dom såg lika ut som Biltemas.

Har du jobbat med Biltemas eftersom du kan uttala dig om kvalliten?
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23720
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Inlägg av Henry »

Är lödning av strömkontakter och dylikt godkänt inom fordonsindustrin?
Användarvisningsbild
tusse
Inlägg: 1364
Blev medlem: 19 augusti 2003, 21:56:17
Ort: Järfälla

Inlägg av tusse »

Bra fråga, nu är det inte flygindustri vi talar om utan bilar. Vad jag vet ska alla kontakter crimpas, ”dylikt som du kallar det ” kan nog lödas, komponenter är svårt att crimpa på kretskort. Skarva kabel fick göras med lödning om den inte utsattes för mekanisk åverkan utan var avlastad vilket blev godkänt med dessa hylsor. Saker kan ha ändrats sedan dess så jag vet inte i dagsläget vad som gäller. Så länge som man kan hitta dom som prototypen föreslår så ska man nog inte diskutera vad som är best.
Skriv svar