PWM

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
marvin
Inlägg: 214
Blev medlem: 30 maj 2003, 22:24:57
Ort: Göteborg
Kontakt:

PWM

Inlägg av marvin »

Jag och en kompis ligger i startgroparna till vårat projektarbete. Vi funderar på att bygga ett eget styrservo (PWM). Är det någon som har kunskap innom området är tips välkomna. Tips om lämpliga motorer med växellåda är också välkomet. Vi har inte tänkt oss några gigantiska krafter, men allt är välkommet.
Användarvisningsbild
marvin
Inlägg: 214
Blev medlem: 30 maj 2003, 22:24:57
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av marvin »

Är det ingen som har lite erfarenhet av PWM???
Användarvisningsbild
Melker
Inlägg: 410
Blev medlem: 26 maj 2003, 22:17:34
Ort: Umeå

Inlägg av Melker »

Säkert ganska många... Har du provat söka, annars kan jag rekommendera det, tror det finns en hel del inlägg ang PWM.
Användarvisningsbild
RDX*
EF Sponsor
Inlägg: 1645
Blev medlem: 28 maj 2003, 22:52:04
Ort: Skåne - Lund

Inlägg av RDX* »

Ert största problem är inte att välja vilken motor och växel ni ska ha utan ni får snarare inrikta er på vad ni kan få tag på utan att betala en liten förmögenhet.
Användarvisningsbild
marvin
Inlägg: 214
Blev medlem: 30 maj 2003, 22:24:57
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av marvin »

Det var det jag menade med lämplig, sorry för dålig formulering :(
Har provat att söka, det gav inte de resultaten som jag letate efter.
Någon som vet hur man modulerar om en PWM-signal, skall göra varvtalsreglering för två bränslemotorer till en båt. Vill att de ska gå lika fort
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

det är DC motorer man styr med PWM. Vad menar du?
Användarvisningsbild
marvin
Inlägg: 214
Blev medlem: 30 maj 2003, 22:24:57
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av marvin »

nja, jag kan förstås fattat fel, men vad jag förstår så används PWM för att ställa hobbyservon i rätt läge. Jag var väl oklar här med :)
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Jo det brukar visst kallas PWM det med. Det är ett specialfall. 50Hz och en pulslängd på 5-15ms.

Annars är PWM (puls bredds modulation) ett sätt att reglera effekten till en ex motor (Ex. en servomotor.) utan att använda en resistiv reulator. Man genrerar en signal som växlar mellan hög och låg. Andelen hög signal är pulskvoten. 100% => full effekt 0% => ingen effekt. Frekvensen kan man sätta till det som passar i applikatioenen. (p.g.a. ljud, omslagsförluster, momentrippel, m.m)

Är det glödstifts motorer det handlar om? Har ni något sätt att mäta varvtalet?

Bäst är nog att lägga PI-regulatorer i en pic och koppla via två små servon på förgasarna.
Är det inte bra att kunna köra med olika varvtal när man svänger?
Användarvisningsbild
janne66
Inlägg: 473
Blev medlem: 10 juni 2003, 09:25:40
Ort: Blekinge
Kontakt:

Inlägg av janne66 »

Kan väl bara hålla med Danei. Färdiga servon är lättast. Sen är det ju ändå en del jobba kvar om man ska mäta varvtalet och reglera så motorerna går synkront.
Användarvisningsbild
RDX*
EF Sponsor
Inlägg: 1645
Blev medlem: 28 maj 2003, 22:52:04
Ort: Skåne - Lund

Inlägg av RDX* »

Annars kan man använda en helt vanlig likströmsmotor som är fäst till en gängadaxel.
Sen är det bara att fästa en mutter armen som ska röras.
Användarvisningsbild
marvin
Inlägg: 214
Blev medlem: 30 maj 2003, 22:24:57
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av marvin »

Jo, vi börjar att ge upp tanken på att bygga egna servon.
Men även om man tar två färdiga servon är det en del problem kvar.
Kan inte programmera PIC, håller på med en kurs där vi använder motorolaprocessorer. Kan väl något iaf :). Dock vet jag inte hur man får en reglerbar PWM-signal ut :( Jag börjar att forma en ide, men den är långtifrån färdig. Dessutom skall vi som sagt komma på ett sätt att mäta varvtalet. Antar att vi måste göra detta direkt på motoraxeln (kan bli konstigt efter centrifugalkopplingen). Min tanke på program är att först kolla PWM-signalen in på något sätt, sedan jämföra med vilket varvtal som egentligen är. Därefter skicka en PWM-signal som ställer om servot. Går det?
Ni som vet, hur snabbt jobbar en processor, går ju att räkna på men det är svårt utan att ha hela programmet. Servot skall uppdateras va 20:de millisekund vad jag förstår. Tacksam för all mottagen hjälp.
Danei, som jag har förstått det så arbetar servona mellan 1 och 2 ms inte 5-15, men jag kan ha läst fel.
Det är glödstiftmotorer, vet som sagt inte hur vi skall mäta varvtalet, väljer mellan induktivt och optiskt. Vet inget om någotdera sätt :(
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Det kan stämma. Jag har inte jobbat med dom modell servon.
Räkna med att uppdaterings hastigeeten är långsamare än vad du kan skeicka till servot. sen tar det ju lite tid inna motorn hinner reagera. du behöver nog någon typ av reglering med återkoppling, PI-regulator är nog en bra lösning. Jag har inte byggt någon varvräknare, men jag tror att båda vägarna är framkomliga.
Användarvisningsbild
marvin
Inlägg: 214
Blev medlem: 30 maj 2003, 22:24:57
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av marvin »

Vad är en PI-regulator
Tack för det snabba svaret :)
Användarvisningsbild
lord_dubbdäck
Inlägg: 207
Blev medlem: 11 juni 2003, 20:00:18
Ort: Älvkarleby
Kontakt:

Inlägg av lord_dubbdäck »

marvin, 1-2ms stämmer bättre. Har själv lyckats styra ett par hobbyservon med en BASICstamp.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

En regulator med en del som åter kopplar felet och en som integerar felet.
Skriv svar