Fagges EL-cykel ( Version 2 på sid 10> )
Jepp LM324kretsen innehåller 4st OPförstärkare.
Så för att göra schemat enklare att förstå så har man val att rita kretsen på detta viset (Splittrat).
Varför jag valde 3 mosar, var för att dom som jag hade liggans i bra å ha lådan klarade bara 70A.
Men eftersom start strömmen kan bli mycket mer, så valde jag att ha 3st för att klara 210A, vilket jag hoppas ska räcka.
Så för att göra schemat enklare att förstå så har man val att rita kretsen på detta viset (Splittrat).
Varför jag valde 3 mosar, var för att dom som jag hade liggans i bra å ha lådan klarade bara 70A.
Men eftersom start strömmen kan bli mycket mer, så valde jag att ha 3st för att klara 210A, vilket jag hoppas ska räcka.
Nja strömmen genom Drain och Source, drivsteg är inte säkert att det är nödvändigt det brukar bara vara behov av vid höga switchsfrekvenser på många KHz eller om det är en väldigt kraftig MOSFET som har en hög kapacitans på sin Gate. Är det både och så är det dock ett måste kanske tom redan vid lite lägre frekvens.
Jag har ingen aning men här på min tråd om mitt projekt så var det någon som sa upp till 16 kHz men men, blir väl att labba sig till. Och självklart menade jag genom inte mellan drain source. Sen 40 ampere på feten verkar väldigt klent, tänkte oss först minst 100 A men då kanske man får ta fler än bara en mosfet.
/Johan
/Johan
Jag har inte läst den tråden men tog 40A genom det du sa 1KW och 24V vilket något då skall dra om man matar den med 24V men detta är förstås vid normalt förbrukning och gäller om man har strömbegränsning.
Strömstötar vid start och/eller om man har max pulsbredd vid stillaståedne så blir det bra högre ström än dessa 40A om det inte finns strömbegränsning så man får ta en MOSFET som klarar säg det 4 dubbla eller parallellkoppla flera vilket går bra det med så de klarar flera gånger märkströmmen. Upp till 16KHz kan säkert bli bra för att det inte skall bli hörbart men då är en MOSFET drivare att föredra om det är en kraftiga MOSFET eller om det är flera lite större som är parallellkopplade för att det hela skall fungera så optimalt och bra som möjligt.
Strömstötar vid start och/eller om man har max pulsbredd vid stillaståedne så blir det bra högre ström än dessa 40A om det inte finns strömbegränsning så man får ta en MOSFET som klarar säg det 4 dubbla eller parallellkoppla flera vilket går bra det med så de klarar flera gånger märkströmmen. Upp till 16KHz kan säkert bli bra för att det inte skall bli hörbart men då är en MOSFET drivare att föredra om det är en kraftiga MOSFET eller om det är flera lite större som är parallellkopplade för att det hela skall fungera så optimalt och bra som möjligt.
Bump!
Jag har hittat några gamla N-kanals Fetar i skolan, ska tåla 50A men vet inte motståndet och volten men det borde duga, hittar inga datablad på dem. Dem heter: BUK456 50A
Tänkte ta 4 stycken och paralellkoppla dem. Sen detta med dioderna, har ingen aning med vad dem menar men att man ska placera dem nära fetarna och över matningen.
Sen undrar jag hur man med hjälp av LM324 bestämmer frekvensen, du sa att man bara ändrar C1 men finns det någon tabell eller liknande.
Sen också, har du jordat kylflänsen med tanke på att dina dioder sitter där?
/Johan
Jag har hittat några gamla N-kanals Fetar i skolan, ska tåla 50A men vet inte motståndet och volten men det borde duga, hittar inga datablad på dem. Dem heter: BUK456 50A
Tänkte ta 4 stycken och paralellkoppla dem. Sen detta med dioderna, har ingen aning med vad dem menar men att man ska placera dem nära fetarna och över matningen.
Sen undrar jag hur man med hjälp av LM324 bestämmer frekvensen, du sa att man bara ändrar C1 men finns det någon tabell eller liknande.
Sen också, har du jordat kylflänsen med tanke på att dina dioder sitter där?
/Johan
Dioden(erna) ska sitta rätt över motorn.
Här har du mer info om ritningen inkl formel för beräkning av frekvensen
http://www.cpemma.co.uk/pwm_erg.html
Följer man schemats värden, så levererar bygget en frekvens på ca100hz.
Om du då byter ut kondensatorn till en med 10ggr lägre värde (10nf), så ökar frekvensen med x10 till 1khz osv.
I mitt fall är kylflänsen kopplad till + , tack vare diodernas uppbyggnad. Men det har ju ingen betydelse, så länge inte kylflänsen kommer i kontakt med andra spänningar / jordar.
Här har du mer info om ritningen inkl formel för beräkning av frekvensen
http://www.cpemma.co.uk/pwm_erg.html
Följer man schemats värden, så levererar bygget en frekvens på ca100hz.
Om du då byter ut kondensatorn till en med 10ggr lägre värde (10nf), så ökar frekvensen med x10 till 1khz osv.
I mitt fall är kylflänsen kopplad till + , tack vare diodernas uppbyggnad. Men det har ju ingen betydelse, så länge inte kylflänsen kommer i kontakt med andra spänningar / jordar.
Jag testade att belasta lite i helgen & det gick helt utan komplikationer.
Jag spände fast motorn i skruvstädet & höll emot axeln med en blocknykel & började gasa på.
När jag var ca halvvägs på potentiometern då hade amperemätaren bottnat på 50A i medel ström. Batteri spänningen var då nere i 22V vilket borde bli 1,1KW. Sen avbröt jag, Hade inte jag gjort det så hade säkringen gjort det i stället som är på 60A.
Så än så länge ser bygget ut att fungera riktigt bra!.
& så lite byggbilder på cykeln, med remdrift från en gammal tvättmaskin!.
Jag spände fast motorn i skruvstädet & höll emot axeln med en blocknykel & började gasa på.
När jag var ca halvvägs på potentiometern då hade amperemätaren bottnat på 50A i medel ström. Batteri spänningen var då nere i 22V vilket borde bli 1,1KW. Sen avbröt jag, Hade inte jag gjort det så hade säkringen gjort det i stället som är på 60A.
Så än så länge ser bygget ut att fungera riktigt bra!.
& så lite byggbilder på cykeln, med remdrift från en gammal tvättmaskin!.