Fjärradministrera servern?

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
ElectricMan
Kontakt:

Fjärradministrera servern?

Inlägg av ElectricMan »

Jag fick en ny server nyss. Nu undrar jag hur jag ska göra för att fjärradministrera den? Kravet är att det är grafiskt och inte drar allt för mkt. kraft ur servern.

Server kör win server 2003 med 2x550Mhz processorer, 512Mb i Ram.
Muppis

Inlägg av Muppis »

terminal services låter väl smidigast? rdp heter protokollet.
Maalobs

Inlägg av Maalobs »

Använd det inbyggda Remote Desktop, som lyssnar på port 3389/tcp.
Det är på by default för alla användare som är medlemmar i Administrators-gruppen.

Kom ihåg: Du kan inte fjärransluta med användarkonton som har blankt lösenord.

Om du vill komma åt Console-sessionen (den som syns på serverns bildskärm), så måste du ange parametern /admin till mstsc.exe, som är Remote Desktop-klienten.
Så här:
mstsc /v:<IP-adress till servern> /admin

Lokalt på servern lockas Console-sessionen medan du är fjärransluten.
Det är oftast bäst att utföra alla former av installationer på Console-sessionen och inte på en av de två administrativa RDP-sessionerna.
Orsaken är att ett fulhack som förekommer i setup-program är att blåsa ut popupper på Console-sessionen, oavsett om det är användarens session eller inte.
Sitter du då på en RDP-session så verkar det för dig som om setup-programmet bara frös, eftersom en modal window poppade upp i en annan session.
Användarvisningsbild
ElectricMan
Kontakt:

Inlägg av ElectricMan »

Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Ja, radmin funkar klockrent. Många inställningar, bla. valfritt färgdjup och FPS. :)
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Tips: spara inga lösenord i webbläsaren i datorn med fjärrskrivbordsklient installerad.

Jag körde tidigare RealVNC mellan mina burkar, men en vacker dag såg jag muspekaren fladdra omkring på ena burken, och så öppnar IE paypal.com...då klickade jag på att terminera anslutningen, och sen dess har jag inte använt någon fjärrskrivbordsklient..
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Klienten är visningsprogrammet man använder för att styra servertjänsten med...

Om man nu måste använda fjärrskrivbord ut över internet och inte bara inom nätverket så bör man ju försöka ha ett svårt lösenord, och ett portnummer som inte är standard.
Är bara lokal användning aktuell bör man ju inte ha denna port öppen i routern. Och särskilt inte ha DMZ aktiverat i routern till denna dator. :P
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Får passa på att ta en följdfråga: Kan man dela ut en katalog på servern och komma åt denna lokalt via RDP? Det borde gå, att jag inte får det att funka kanske har att göra med att det är en katalog i Windows 2008 Server som delas ut, och denna server körs i VirtualBox på en fysisk Linuxserver.
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

Inlägg av vfr »

Nätverk under VirtualBox kan vara lite lurigt. Som standard är det uppsatt med NAT gentemot värddatorn och då behövs "port forwarding" genom NAT vid anslutning från värddatorn till det virtuella systemet. När jag kört VirtualBox så har jag bryggat nätverket istället. Det är inte heller perfekt, men man slipper iallafall NAT-problemet.

Hur det funkar under RDP har jag ingen aning om.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Remote Desktop har inställningar för att dela ut, men jag har för mig att det är LOKAL disk och skrivare som kan delas ut till fjärrdatorn, inte tvärtom. Men jag har aldrig fått det att funka.
Skriv svar