Modig md5000 med LinuxCNC

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Viper
Inlägg: 280
Blev medlem: 13 mars 2007, 17:55:12
Ort: Trollhättan

Inlägg av Viper »

Trevlig maskin du skaffat dig måste jag ju säga!

Ser som fler andra inte någon direkt anledning att byta systemet till Mach3 då TNC 150/153/155 fungerar ganska bra och är lätt förstått. Har kört en Mikron maskin från 80-talet på jobbet med detta system, dock utan automatisk verktygsväxlare.

Maskinen du skaffat ser ut som en av fräsarna vi hade på skolan som också var av märket modig men med fanucs styrsystem istället.

Dom flesta CAM program jag stött på brukar ha en generell post processor både för ISO och ofta men inte alltid även för Heidenhain iaf dom äldre modellerna.

För att föra över program tror jag du har en LPT eller seriell port på baksidan eller sidan av själva kontrollpanelen där man kan ansluta en kabel till datorn och föra över via lämpligt program t.ex TNCremont från Heidenhain själva.

För att se skillnad på om det är ISO eller Dialog så kan man enkelt kolla på programmen och om du börjar skapa ett program själv.

I ISO program anger man G01 tex för att köra till en koordinat G01 X-10 Y20 och i Dialog så brukar man istället ange L som står för Linjär rörelse alltså L X-10 Y20 osv.

Dialogprogrammering är väldigt simpelt när man satt sig in i det och är något jag gillar skarpt. Även om det aldrig är fel att kunna köra vanlig G-programmering i ISO heller.

Vill också ha en fräs hemma, men har inte plats i lägenheten precis och att ha råd med både en fräs och hyra en lokal etc är lite svårt. :(

Mvh,
Viper
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Inlägg av Mizzarrogh »

Ja, mycket trevlig maskin, måste jag hålla med om. 8)

Vad saken anbefaller så går jag också på linjen att behålla, Mach3 är enligt min åsikt en "budgetvariant" och känns rätt amatör/hobby mässigt enligt min mening (sedan kan man ju diskutera möjligheterna med det i oändlighet, så klart det går att få till de flesta funktioner med detta, men det är ju mer om man söker en billig plattform som alternativ till någon av de "riktiga" men det är antagligen betydligt mer jobb att få det hela vettigt då. (Edit: Om det gäller byte, altså) )
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27037
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

......sedan kan man ju diskutera möjligheterna med det i oändlighet.....

Visst är det väl så.

Ta GUI't som ett exempel, där ligger ju Mach3 ljusår före
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Inlägg av Mizzarrogh »

Jo, jag hoppas det inte misstolkades som att det är ett dåligt system, det är det inte. :)
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27037
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Tvärsom, mycket är hämtat från dessa 'gamla' systemen men att det har fått ett avsevärt bättre användar gränssnitt. Sen kan man ju fråga sig vad det är som saknas i Mach3 förutom återkopplad positionering?
Båtdoktorn
Inlägg: 492
Blev medlem: 6 november 2008, 21:25:58
Ort: Övik

Inlägg av Båtdoktorn »

Ja ska se om jag kan få över något program fick med kabel . Efter som allt verkar funka ganska bra nu så blir det nog mest att snygga till den och tvätta upp den. blir tvungen att ta bort baljan under och det annars blir den för stor men men man kan inte få allt
Båtdoktorn
Inlägg: 492
Blev medlem: 6 november 2008, 21:25:58
Ort: Övik

Inlägg av Båtdoktorn »

:oops:
Senast redigerad av Båtdoktorn 24 november 2008, 18:51:11, redigerad totalt 1 gång.
Båtdoktorn
Inlägg: 492
Blev medlem: 6 november 2008, 21:25:58
Ort: Övik

Inlägg av Båtdoktorn »

Så nu var det slut på det roliga "mätning z defekt" blev det dag började kolla kolen för återföreningen till servodrivstegen men var inget stor fel bara ett kol som tafsen nästan var av på och gick av när det skulle ihop så leta mig ett nytt.

Felet blev när maskinen bara var igång inte gjorde nått drog ut servokortet sattet tillbaka funkade någon minut sen ville den inte nå mer alls .
Tror inte det är fel på servokortet för vad jag kan se på ritningen så är det inget larm från servodrivarna till tnc150.
Så det borde vara styrsystemet som jävlas provade att koppla ur pulsgivaren för x axeln min fick inget larm på det..

Behöver lite HJÄLP här :(
Senast redigerad av Båtdoktorn 24 november 2008, 21:58:28, redigerad totalt 1 gång.
H.O
Inlägg: 5702
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Inlägg av H.O »

Trist, men det "visste" du ju sedan innan - att det var "nått fel" på Z-axeln. Jag kan inget om det aktuella strysystemet men det står mätning och inte matning?

Det låter ju helt klar som att det är något med positions-återföringen. Kolla över samtliga kontaktdon och kablar som har med Z-encodern att göra. Från motorn, hela vägen tillbaka till styrsystemet, resistansmät om möjligt. Jag vet att du provade att koppla ur X-encodern men kan du prova att bara koppla ur t.ex A-signalen från encodern? Var beredd på nödstoppet, ifall den skenar!!

Annars blir det väl att byta plats på grejer, är alla tre servo-korten lika dana? I så fall kan du ju prova att skifta X & Z och se om felet flyttar sig. Är motorerna lika dana? Byt plats på dom och se om felet flyttar sig - ja du fattar.
Båtdoktorn
Inlägg: 492
Blev medlem: 6 november 2008, 21:25:58
Ort: Övik

Inlägg av Båtdoktorn »

Sitter och letar manualer osv nu. det är en större motor och annat drivsteg på z

Det är en kontaktor till all drivaran och trycker man in den manuellt lyser inga error lampor på korten så det luta mot styrsystems strul

konstig att det blir direkt utan att man har hunnit kört nått??

Står exakt "maetsysten z defekt"
Båtdoktorn
Inlägg: 492
Blev medlem: 6 november 2008, 21:25:58
Ort: Övik

Inlägg av Båtdoktorn »

Båtdoktorn
Inlägg: 492
Blev medlem: 6 november 2008, 21:25:58
Ort: Övik

Inlägg av Båtdoktorn »

Bild

Ska kolla över spänningsmatningen(byta kondensatorer)men lutar mot att det är ingånkortet som är trasigt. Det är bara z som larmar blir inget larm på de andra axlarna när man tar bort positionsgivaren...

Vad är det som avgör om det går att använda drivstegen till Mach3? verka va +10/-10 volt på de jag har ....
194v på z och 130v på x y
Senast redigerad av Båtdoktorn 24 november 2008, 21:57:28, redigerad totalt 1 gång.
Norpan
Inlägg: 2229
Blev medlem: 12 april 2008, 18:20:27
Ort: Småland

Inlägg av Norpan »

Har du kollat pulsgivaren/mätlinjalen, inte det ovanligaste felet på en gammal ncmaskin.
Kan även vara pulsgivarkabeln, om den larmar direkt innan den rört sig, särskilt om de inverterade signalerna är använda.
Båtdoktorn
Inlägg: 492
Blev medlem: 6 november 2008, 21:25:58
Ort: Övik

Inlägg av Båtdoktorn »

De andra axlarna har jag inte fått att larma genom att koppla bort givaren ... men har mätt upp kabel idag var mellan 1.5 -0 ohm
Användarvisningsbild
Noxin
Inlägg: 614
Blev medlem: 21 september 2006, 11:59:45
Ort: Stockholm, Årsta + Orrefors

Inlägg av Noxin »

Har du ringt Heidenhain i Sverige? Det är första stället jag skulle frågat på i dina kläder.


Ett annat tips i all välmening: försök använda punkt (.) ibland i dina meningar så blir det lite enklare att läsa.
Skriv svar