Använda skrivare med bara "Svart" patron i?
Använda skrivare med bara "Svart" patron i?
Hej!
Har en hp Psc 1200 series skrivare och nu är det så att jag slängt
färgpatronen för att den var tom så nu finns det bara den svarta patronen i
skrivare och jag undrar om det går att skriva ut ändå? I datorn står det
att jag skall kontrolera patronerna och det går inte att skriva ut!! Går det
att kring gå?
Har en hp Psc 1200 series skrivare och nu är det så att jag slängt
färgpatronen för att den var tom så nu finns det bara den svarta patronen i
skrivare och jag undrar om det går att skriva ut ändå? I datorn står det
att jag skall kontrolera patronerna och det går inte att skriva ut!! Går det
att kring gå?
Har du provat om skrivaren accepterar att ha en tom färgpatron instoppad om skrivaren är inställd på att bara skriva svart/vitt? En annan lösning som jag aldrig provat och är lite tveksam till om det funkar är om du öppnar färgpatronen och försöker lista ut vilka sensorer som eventuellt finns och säger att den är tom. Försök sedan att ge dessa signal så att dom tror att det finns färg kvar. Anledningen till att jag inte tror det kommer fungera är att jag någonstans har läst att det egetligen sitter en räknare (ett litet chip alltså) som bara antar att färgen är slut efter ett visst antal utskrifter! Det hjälper då inte att fylla en patron med "piratbläck" utan man måste samtidigt nollställa räknaren
Jag har en Canonskrivare som jag fyller på hela tiden, men då har den en lins i botten av patronen som en fotosensor/diod lyser igenom och "ser" när färgen är slut. Det fungerar alltså utmärkt att fylla och i ditt fall skulle det räcka att måla denna lins med svart färg!
/PeterH

Jag har en Canonskrivare som jag fyller på hela tiden, men då har den en lins i botten av patronen som en fotosensor/diod lyser igenom och "ser" när färgen är slut. Det fungerar alltså utmärkt att fylla och i ditt fall skulle det räcka att måla denna lins med svart färg!

/PeterH
En del skrivare - bl.a HP vissa modeller måste ha både fungerande svart och färgpatroner innan det övh. vill börja skriva ut igen - och de med chip stänger av utskriften vid viss antal utskrivna punker oavsett om det fins färg kvar eller inte i patronen
Det är mycket 'mixter' i den här bläcksprutarvärlden för att tömma patronerna så fort som möjligt (iblad i hemlighet) för att folk skall köpa nya patroner till priser per ml bläck i klass med heorin - bla så spritsar de med färg även när man kör ut helsvart text utan färginformation utöver ibland väldigt täta och långdragna 'rengöringsperioder' - allt för att det skall bli tomt i patronerna så fort som det går men ändå inte på en nivå så att det är allt för uppenbart..
ärligt sagt så tror jag inte mer än hälften av en patrons innehåll hamnar på önskad plats på pappret - resten skvättas ut med rengöringar eller smygs ut i svärtan när det skriver svart...
Någon model av HP-skrivare så vet jag att de tog bort den här smygspritsande av färgpatronen vid rena svart/vita utskrift efter uppärksamhet i media - prova att dra hem senaste drivrutinerna och se om det fungerar - dock kan det fortfarande krävas att man måste ha fungerande färgparoner i skrivaren innan den går igång...
bläckskrivarbranchen är rejält 'smutsig'...
Det är mycket 'mixter' i den här bläcksprutarvärlden för att tömma patronerna så fort som möjligt (iblad i hemlighet) för att folk skall köpa nya patroner till priser per ml bläck i klass med heorin - bla så spritsar de med färg även när man kör ut helsvart text utan färginformation utöver ibland väldigt täta och långdragna 'rengöringsperioder' - allt för att det skall bli tomt i patronerna så fort som det går men ändå inte på en nivå så att det är allt för uppenbart..
ärligt sagt så tror jag inte mer än hälften av en patrons innehåll hamnar på önskad plats på pappret - resten skvättas ut med rengöringar eller smygs ut i svärtan när det skriver svart...
Någon model av HP-skrivare så vet jag att de tog bort den här smygspritsande av färgpatronen vid rena svart/vita utskrift efter uppärksamhet i media - prova att dra hem senaste drivrutinerna och se om det fungerar - dock kan det fortfarande krävas att man måste ha fungerande färgparoner i skrivaren innan den går igång...
bläckskrivarbranchen är rejält 'smutsig'...
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
I skrivare med vattenfast bläck måste det pytsas ut färg ur alla hål med jämna mellanrum så inte munstyckena torkar igen. Skriver man då ut med bara svart, måste det sprutas ut färg i uppsugningshålet borta vid rengöringsplatsen då och då.
När skrivaren inte används ligger täta gummiramar mot munstyckena så inget torkar.
Stora industriskrivare sprutar ut ännu mer färg för att hålla huvudena vid liv. De stängs aldrig av, och med jämna mellanrum går den genom ett sprut- och rengöringsprogram när den inte används.
När skrivaren inte används ligger täta gummiramar mot munstyckena så inget torkar.
Stora industriskrivare sprutar ut ännu mer färg för att hålla huvudena vid liv. De stängs aldrig av, och med jämna mellanrum går den genom ett sprut- och rengöringsprogram när den inte används.
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Möjligt. Eller så har de lite problem med intorkningar och sprutar ut en jäkla massa istället för att hitta på en bättre lösning? 
Farsans Epson-skrivare slutar funka när färgpatronerna signalerar slut på bläck, och det fungerar således inget bra med refillsatser. Men, på just den här kunde man hålla inne startknappen fram på skrivaren 4 sekunder när statuslampan blinkade för slut på bläck, och gå förbi bläckspärren och köra vidare ändå. Det är inget som står i någon manual, och garantin ska visst sluta gälla med det här tricket...

Farsans Epson-skrivare slutar funka när färgpatronerna signalerar slut på bläck, och det fungerar således inget bra med refillsatser. Men, på just den här kunde man hålla inne startknappen fram på skrivaren 4 sekunder när statuslampan blinkade för slut på bläck, och gå förbi bläckspärren och köra vidare ändå. Det är inget som står i någon manual, och garantin ska visst sluta gälla med det här tricket...
Epson äldre modeller verkar vara ökända för att klogga igen på kort tid - medans canons pixma 4000 som man nästa skulle tro att den var byggd i lego - fungerar felfritt på alla munstycket även om den har stått oanvänd i ett halvår och mer... (egen erfarenhet)
Att HP kör ut färg även vid ren SV textustskrift avslöjades för mig en gång när pigmentpatronen tog slut/blockerades - då den var lite dålig sedan innan pga. många refill så brydde jag mig inte även om svärtan var lite dålig pga många igensatta munstycken - tills det plötligen fick färgstick i utskriften och jag insåg att svartpatronen varit död sedan länge och hundratals sidor 'S/V' text egentligen hade ritats enbart av färgpatronen till en av färgerna tog slut även där...
Det var då jag insåg hur mycket färg den spritsade i den svarta pigmentbläcket i lönndom - i mina ögon ingen annan orsak än att just få lite mer omsättning av färgpatronerna.
det intressanta var att den inte spritsade färg i det svarta när man skrev ut S/V från linux - utan ofoget ligger i drivrutinen som genererar texten när windows skriver ut...
Det här gällde HP930C på sin tid... men har hört att ofoget finns/fanns kvar även på långt senare modeller av HP-skrivare.
När det gäller bläckspruta så handlar det bara om _hur_ mycket man blir rånad och lurad när man skriver ut, inte om...
Skall man ha affärsgrafik och diagram etc. i färg och ej nödvändigtvis i fotokvalitet så är färglaser prisvärda idag. och dom torkar heller inte...
och för foto så är det numera prisvärt att låta en fotolabb printa ut dessa istället för att själv försöka få ut bilderna med rätt färgbalans.
Att HP kör ut färg även vid ren SV textustskrift avslöjades för mig en gång när pigmentpatronen tog slut/blockerades - då den var lite dålig sedan innan pga. många refill så brydde jag mig inte även om svärtan var lite dålig pga många igensatta munstycken - tills det plötligen fick färgstick i utskriften och jag insåg att svartpatronen varit död sedan länge och hundratals sidor 'S/V' text egentligen hade ritats enbart av färgpatronen till en av färgerna tog slut även där...
Det var då jag insåg hur mycket färg den spritsade i den svarta pigmentbläcket i lönndom - i mina ögon ingen annan orsak än att just få lite mer omsättning av färgpatronerna.
det intressanta var att den inte spritsade färg i det svarta när man skrev ut S/V från linux - utan ofoget ligger i drivrutinen som genererar texten när windows skriver ut...
Det här gällde HP930C på sin tid... men har hört att ofoget finns/fanns kvar även på långt senare modeller av HP-skrivare.
När det gäller bläckspruta så handlar det bara om _hur_ mycket man blir rånad och lurad när man skriver ut, inte om...
Skall man ha affärsgrafik och diagram etc. i färg och ej nödvändigtvis i fotokvalitet så är färglaser prisvärda idag. och dom torkar heller inte...
och för foto så är det numera prisvärt att låta en fotolabb printa ut dessa istället för att själv försöka få ut bilderna med rätt färgbalans.
Anledningen till detta är för att ett skrivarhuvud fungerar så att färgen värms upp och förångas i munstycket vilket medför att trycket som bildas sprutar ut färgen från munstycket. Om färgen tar slut så kommer skrivhuvudet att förstöras eftersom det behöver kylning (av färgen). Det är alltså inte bra att köra tomt på färgen i den typ av skrivare som man bara byter färgbehållaren på (ex. Canon), medans det spelar mindre roll på dom typer som man byter hela kassetten (ex. HP) eftersom skrivarhuvudet (innehållandes munstyckena) byts ut varje gång man byter patron...MadModder skrev:garantin ska visst sluta gälla med det här tricket...
/PeterH
i teorin vackert ursäkt - men dom som ändå tar risken upptäcker snart att det går att skriva ut 30% till innan det verkligen tar slut oavsett om det är engånspatroner ala HP eller chipade bläckpatroner med fast huvud i skrivaren - om jag mins rätt så använder epson ultraljud istället för värme medans canon, HP och lexmark använder värme - på canon är den 'fasta' munstycket lätt att byta (lego som sagt) och fins som tillbehör medans epson är inte avsedd att bytas ut någonsin och därmed svår att få bort för rengöring (läggas i rengörings och uppmjukningsbad) och igång igen när den har kloggatPeterH skrev:Anledningen till detta är för att ett skrivarhuvud fungerar så att färgen värms upp och förångas i munstycket vilket medför att trycket som bildas sprutar ut färgen från munstycket. Om färgen tar slut så kommer skrivhuvudet att förstöras eftersom det behöver kylning (av färgen). Det är alltså inte bra att köra tomt på färgen i den typ av skrivare som man bara byter färgbehållaren på (ex. Canon), medans det spelar mindre roll på dom typer som man byter hela kassetten (ex. HP) eftersom skrivarhuvudet (innehållandes munstyckena) byts ut varje gång man byter patron...MadModder skrev:garantin ska visst sluta gälla med det här tricket...
/PeterH