Datorhjälp sökes (Hårddiskproblem)

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Fritzell

Datorhjälp sökes (Hårddiskproblem)

Inlägg av Fritzell »

Tja :)

Har ett litet problem som jag inte riktigt reder ut själv

Sitter för närvarande på två diskar, En 320gb Samsung samt en 30Gb WDC. På den förstnämnda ligger Windows XP installerat, den andra bara skräp. Bestämde mig idag för att koppla ur 30gb disken då den inte direkt gjorde någon nytta och lät mycket.

Men, urkopplad vägrar datorn att boota! Den fastnar på Verifying DMI Pool Data, sen händer inget alls.

Samsungen sitter på ch2 S-Ata. Sätter man den på ch1 och har 30gb disken i vägrar datorn också starta. Endast om man har gamla disken och 320gb på ch2 startar den.

Till saken hör att jag för ett tag sedan gjorde en ghost på nya disken.

Detta fel har även dykt upp ibland intermittent men då har det bara vart att köra en omstart så har den gått.

Nån som vet om detta går att lösa?
Användarvisningsbild
SA4AQS
Kontakt:

Inlägg av SA4AQS »

Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Tack så mycket för svaret.

Tyvärr hjälpte inget. Efter en reset av BIOS är nu det enda sättet att få igång datorn på att ladda "Fail safe configuration" i bios. Suck... Får nog bli en formatering lutar det åt...
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Kan det vara så att Du har MBR på 30G-disken och att denna därför måste vara där för att datorn skall kunna komma igång? Vet inte om XP kan konfigureras på det sättet, men kanske värt att kontrollera.
Nilsson

Inlägg av Nilsson »

Jag hade samma problem när jag ryckte ut en diskett-station ur en gamma burk. Jag kommer inte riktigt ihåg hur jag löste det, men jag har för mig att enheten fortfarande stod med i BOOT-ordningen eller nånting. Kolla runt lite i BIOS, eller det hanske du redan gjort en massa?
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Tack så mycket för snabba svar.

Marta: Kan mycket väl vara så. Skall kolla upp detta. Tack för tipset.

edit: Hur kollar man detta? Kollar runt lite i Partition Magic 8 lite grann men hittar inget direkt.

Nilsson, Mjo har kollat runt en hel del, bla inaktiverat floppy-driven men gjorde ingen skillnad.
Norpan

Inlägg av Norpan »

Finns disken med i bios fortfarande?

Är det som Marta säger går det att fixa med recovery console på Windowsskivan, eller låta Windows reparera själv, brykar gå att välja det vid installation om inte installationen är väldigt konstig.
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

30Gb disken finns med i BIOS när den sitter i, och inte när den inte sitter i.

Aha, ska kolla upp det. Tack för alla tips!
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Pool data har så vitt jag vet inget med varken Windows eller MBR att göra, i så fall skulle det gå fint att starta datorn från en cd-skiva. Min erfarenhet är att det är återställning av BIOS-inställningarna som gäller.
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Tyvärr hjälpte inte en hårdvarumässig reset av BIOS heller. Det hela slutade med en blåsning av hela disken. Nu funkar systemet som det ska :)

Tack för all hjälp.
einar

Inlägg av einar »

Så där brukade min gamla Pentium 1a bli lite titt som tätt. Men lät man den stå kom den förbi "verifying dmi pool data" efter ett par minuter. Den datorn var inte som andra datorer :D
Användarvisningsbild
simon78
Kontakt:

Inlägg av simon78 »

Jag har fått detta fel när jag bytt diskar (ej boot-disken) i min TV-dator. Det berodde på att den gamla disken var kvar i boot-ordningen, även om den inte var först.
Skriv svar