T: Nån som vill fräsa lite plåt?

H.O
Inlägg: 5718
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Inlägg av H.O »

Jag kan testa...får se hur det blir.
4st, är 30X45mm OK? Blåeloxerad ALU, 1mm tjock. Hur stort är det runda hålet?
H.O
Inlägg: 5718
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Inlägg av H.O »

OK, kunde inte låta bli att testa EN... så här skulle det kunna se ut:

Bild

Den blev 40X28, texten är ca 3.6mm hög och "hålet" är 6mm.
FormerMazda
Inlägg: 6091
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Inlägg av FormerMazda »

I och för sig hade jag tänkt fixa svartlackad/eloxerad alu så det följer originalutseendet lite.

Men det där är ju verkligen skitsnyggt!!

Maila gärna mig för vidare konversation om det är så att denna tråden lyfts för mycket annars.

sysadn(a)epg,se
Felaktiga tecken med flit, spam du vet..
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Inlägg: 6380
Blev medlem: 20 januari 2006, 01:53:33
Ort: Stockholms utkant
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Det är alltid roligare att hjälpa till när man får svar på sina frågor. :roll:
FormerMazda
Inlägg: 6091
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Inlägg av FormerMazda »

Ledsen att du kände det som du inte fick svar på frågan jojje, men ett tag kändes det som tråden gled iväg på annat. SÅ jag missade att den frågan var till mig.

Men, detta är som jag sagt en testserie med plåtar för att se om intresse finns. Jag vill alltså bara ha nåt för att visa på ett ungefär hur det skulle kunna se ut.

Min idé från början var svart alu så att bokstäverna blir silvriga sen när man graverar. Då liknar det originalet mest. Men jag har som sagt inga direkta krav utan lämnade designen rätt fri för er fräsares fördel?

Här är en bild på panelen dä brytaren är tänkt att sitta. Min tanke är o ha den till höger om den röda knappen.
http://www.volvoc303.co.uk/images/diff% ... ttings.JPG
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Inlägg: 6380
Blev medlem: 20 januari 2006, 01:53:33
Ort: Stockholms utkant
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Det där är inte graverat, det är screentryckt. Kommer nog att se mysko ut med nåt graverat och ser nästan lika ut. Då är det nog bättre att bryta av till nåt annat mera passande.
limpan4all
Inlägg: 8214
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Inlägg av limpan4all »

Nej det är inte screentryckt.
Det är svarteloxerad AL-plåt med maskering där det inte skall vara eloxering dvs i texten, texten är sen natureloxerad.
En oerhört stark/slitstark typ av textning på AL-paneler.
Så är det gjort på min C303 och även på FormerMazda´s TGB11 samt övriga i TBG11/13/20 serien.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Inlägg: 6380
Blev medlem: 20 januari 2006, 01:53:33
Ort: Stockholms utkant
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Jo, att det är svarteloxerat är jag med på, men troligtvis är det screentryckt för att maska av för bokstäverna.
limpan4all
Inlägg: 8214
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Inlägg av limpan4all »

I så fall är screentrycket borttvättat under processen för det finns inga rester av det numera, bara blank AL i texten.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Inlägg: 6380
Blev medlem: 20 januari 2006, 01:53:33
Ort: Stockholms utkant
Kontakt:

Inlägg av jojje »

... screentrycket borttvättat ... Det är lätt gjort.
Det jag ville komma fram till var att "originalet" är framställt genom en annan process än fräsning. Så det kanske inte blir så snyggt med en fräst plåt påklistrad uppe på den första.
FormerMazda
Inlägg: 6091
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Inlägg av FormerMazda »

Om vi säger såhär då, att fräsa ur blanka bokstäver ut en svart alu var det närmaste originalet jag kunde komma med de kontakter jag har.
Och sen eftersom jag inte har nån knapp som ändå efterliknar original så för vi ta att det blir fräst istället för screenat och eloxerat.

Men, nu börjar man klart bli sugen på att bygga sig en fräs igen. Eller kanske ta vid där jag slutade sist..
Skriv svar