AC-regulator till MC

Berätta om dina pågående projekt.
Henric
Inlägg: 11
Blev medlem: 8 oktober 2003, 20:42:48
Ort: Sunne
Kontakt:

AC-regulator till MC

Inlägg av Henric »

Tjena. Håller på att bygga en AC-regulator till min Endurohoj. Det kommer mellan 9 och 120 volt ur generatorn (beroende på varvtal) Den regulator jag har nu "släpper ut" ca 12,5v och tål ca 120w , skulle vilja byta ut en del komponenter så den släpper ut ca 14,5-15v (gärna ställbart om det går)och tålde ca 250w men vet ej vad jag ska byta ut för grejor.Schemat längst ner visar hur ac-regulatorn kopplas in på hojen, den "bränner bort" för hög spänning. Diacen längst ner till höger på schemat vet jag ej värdet på men den ser ut som bilden längst upp till höger visar.

http://user.tninet.se/~iqe399q/regulator.htm

Henric
Bild
Senast redigerad av Henric 9 oktober 2003, 18:17:18, redigerad totalt 2 gånger.
Henric
Inlägg: 11
Blev medlem: 8 oktober 2003, 20:42:48
Ort: Sunne
Kontakt:

Inlägg av Henric »

Varför kommer ej bilderna med???
Användarvisningsbild
tusse
Inlägg: 1364
Blev medlem: 19 augusti 2003, 21:56:17
Ort: Järfälla

Inlägg av tusse »

Har du inte missat något på schemat, en plus och en jord, det blir inte lätt att få det att reglera spänningen, sitter det inget på baksidan av kortet.

tusse
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

plus och jord finns med i chemat. ÄR tankken att regulatorn ska sänka spänningen genom att jorda? Jag tycker att det varkar vara en skumm lösning. Stämmer den varkligen? Hur ser spänningen ut ut från generatorn?
Henric
Inlägg: 11
Blev medlem: 8 oktober 2003, 20:42:48
Ort: Sunne
Kontakt:

Inlägg av Henric »

Plus och jord finns med, jo den jordar för att sänka spänningen ,de lite bättre regulatorerna har bra med kylflänsar samt bör monteras mot ramen.
Spänningen från generatorn ligger mellan 9-120v och kanske 30-800hz lite osäker på det sista. Skulle det gå att reglera spänningen på något annat sätt? / Henric
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Då kan jag tänkka mig att det är en dimmer liknande koppling. Alternativer är att likrikta och använda en steppdownregulator.
Henric
Inlägg: 11
Blev medlem: 8 oktober 2003, 20:42:48
Ort: Sunne
Kontakt:

Inlägg av Henric »

Ok Vad är en steppdownregulator,vart finns de att köpa?
Användarvisningsbild
tusse
Inlägg: 1364
Blev medlem: 19 augusti 2003, 21:56:17
Ort: Järfälla

Inlägg av tusse »

Att öka spänningen någon volt kan jag köpa men att öka effektuttaget från generatorn från 120W till 250W, glöm det.
Du kallar det AC-regulator, det innebär att du inte har likspänning i hojen, då kan det tänkas att regulatorn klipper topparna på växelspänningen och jordar dom, skum konstruktion.
Jag återkommer, ska snacka med grabbarna på MC-butiken.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

det är mcket troligare att den fungerar lite som en dimmer. att den klipper av varje puls när den har levererat rätt effekt. Skulle den bränna topparna skulle det medföra att den måste bränna all effekt om belastningen är låg. Det skulle den aldrig tåla.
Henric
Inlägg: 11
Blev medlem: 8 oktober 2003, 20:42:48
Ort: Sunne
Kontakt:

Inlägg av Henric »

De här regulatorena brukar "bränna upp" om man kör för länge med ljuset avstängt, tänkte bara att bygga en tåligare regulator om jag får tag i en bättre generator till hojen. Har försökt att köpa en ställbar regulator av (12-24v , tål 600w)http://www.megawattsweden.com/main.php men killen som har det har mer eller mindre lagt av så jag försöker luska lite själv.
har en ritning på en dimmer ska bygga den och se hur det funkar/Henric
Användarvisningsbild
tusse
Inlägg: 1364
Blev medlem: 19 augusti 2003, 21:56:17
Ort: Järfälla

Inlägg av tusse »

Tror inte jag danei.
Den som får ta hela effekten är 2N6396 vilket kan vara lite lurigt att se på schemat, antar att jorden är kopplad till mittenstiftet på trissan

Stämmer detta skulle jag föreställa mig att dom två motstånden ner till vänster bestämmer nivån på klippningen av spänningen.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

vad är 2N6396 för komponent? Är det en transistor eller triac? Betekningen ser ut som en effekttransistor. Men vad jag vet leder bara transistorer åt ett håll, så jag antar att det är en triac, eller iafa uppförsig lite som en sån.

Som jag fattar det så klipper kretsen när kondensatorn är uppladdad.
För att ställa spänningen ändrar du resistorerna nere till vänster. lägg dit en pot om du vill kunna ställa den. för att öka effekt tåligheten får du bygga bättre skylning och/eller byta triac (eller vad det nu är) :? till en tåligare.
Henric
Inlägg: 11
Blev medlem: 8 oktober 2003, 20:42:48
Ort: Sunne
Kontakt:

Inlägg av Henric »

2N6396 är en thyristor (50v 12A) ,byter ut den mot en 2N6400 (12v 16A) samt testar med pot isf motstånden, finns det pyttepottar att sätta på kretskort? Vad bör effekttåligheten vara?
Någon som vet vart jag köper harts att gjuta in allt i när det är klart...?
Användarvisningsbild
tusse
Inlägg: 1364
Blev medlem: 19 augusti 2003, 21:56:17
Ort: Järfälla

Inlägg av tusse »

Noll amper, nu var jag inte snäll, jag tror att du inte ska ersätta tyristorn med en med lägre spänning, hur du än vrider och vänder kan du inte få ut mer än vad generatorn rår leverera.
Om det är så att du vill ha mer ström till belysning skulle man kunna tänka sig att du likriktade spänningen från generator, justerade spänningen efter likriktare och monterade ett mc-batteri.
Spänningen borde ligga på 13.8-14.2 volt för att ladda batteriet.
Henric
Inlägg: 11
Blev medlem: 8 oktober 2003, 20:42:48
Ort: Sunne
Kontakt:

Inlägg av Henric »

Sorry skrev fel 2N6400 (50v 16A) Är det lättare att justera likspänning? Har provat att likrikta men tappar ju ca 2 volt på det (framfallsspänning tror jag det kallas) då blir ju spänningen på tomgång endast ca 7v ,då lyser det knappt gult!!
Skriv svar