Var hittar jag en "äldre" processor?
Var hittar jag en "äldre" processor?
Har en bärbar dator som slutat funka.
Den vägrar starta.
Men plockar man ur processorn ur sockeln och stoppar tillbaka den igen funkar maskinen allt från 1min till 10minuter. Sedan måste jag ta ur och sätta tillbaka processorn igen för att den ska gå att få igång.
Processorn är en AMD mobile sempron 3300+.
Eftersom ett moderkort till denna maskin troligtvis kostar mer än en ny maskin hade jag tänkt se om man kan få tag i en "ny/begagnad" processor att testa med. (reparationsbudgeten är < 1000:-) Men jag kan inte hitta någon på nätet. Är den för gammal eller söker jag på fel sätt.
Datorn är ca 3år gammal.
Har lyckats luska ut att det är sockel 754i alla fall.
Är det någon som har någon hjälpsam idé?
/Knut
Den vägrar starta.
Men plockar man ur processorn ur sockeln och stoppar tillbaka den igen funkar maskinen allt från 1min till 10minuter. Sedan måste jag ta ur och sätta tillbaka processorn igen för att den ska gå att få igång.
Processorn är en AMD mobile sempron 3300+.
Eftersom ett moderkort till denna maskin troligtvis kostar mer än en ny maskin hade jag tänkt se om man kan få tag i en "ny/begagnad" processor att testa med. (reparationsbudgeten är < 1000:-) Men jag kan inte hitta någon på nätet. Är den för gammal eller söker jag på fel sätt.
Datorn är ca 3år gammal.
Har lyckats luska ut att det är sockel 754i alla fall.
Är det någon som har någon hjälpsam idé?
/Knut
Jag köpte för en tid sedan en sprillans ny dator med den billigaste processorn 1GB ram samt det billigaste moderkortet att ha som server/allt i allo. Det gick på under 1000kr på dustin home.
Så köp nytt är mitt råd
Riktigt mycke prestanda för pengarna samt 2års garanti kändes helt oslagbart.
Edit: såg nu att det var en bärbar.... Blev ju genast en annan sits då.. nåja
Så köp nytt är mitt råd

Riktigt mycke prestanda för pengarna samt 2års garanti kändes helt oslagbart.
Edit: såg nu att det var en bärbar.... Blev ju genast en annan sits då.. nåja

Mm, hade processorn varit knasig hade nog inte datorn startat alls. Kolla att kylflänsen sitter ordentligt på, datorn kanske stannar pga överhettning, temperaturen hittar du säkert i biosinställningarna.
Sen vet jag inte om dåligt ramminne kan påverka datorn på detta sätt.
Ytterligare är det kanske dålig strömförsörjning, prova utan och med batteri.
Sen vet jag inte om dåligt ramminne kan påverka datorn på detta sätt.
Ytterligare är det kanske dålig strömförsörjning, prova utan och med batteri.
Ja bärbar är hela problemet. Jag har gjort precis som du. Om man inte har så höga krav så är det billigt billigt!
Hmmm Det är väl lite mentalt. Det är enkelt att byta processorn. Det är iof inte mycket svårare att byta moderkort. Men antagligen dyrare. Det skulle ju kunna vara dålig kontakt någonstans som uppstår efter en tids körning (värme) Och som man "återställer" genom att grejja med processorsockeln.
Det är alltså inte troligt att det är processorn då?
Jag har provat alla olika tänkbara kombinationer av minne, dvd-spelare hårddisk, batteri, med utan extern strömförsörjning. Plockat ur trådlösa nätverkskortet. Så jag tror det mesta är uteslutet. Inget utav det jag testat påverkar att den slutar funka efter en stund.
Kört den med hård belastning/lätt. Men det verkar inte påverka tiden som den funkar nämvärt.
/Knut
Hmmm Det är väl lite mentalt. Det är enkelt att byta processorn. Det är iof inte mycket svårare att byta moderkort. Men antagligen dyrare. Det skulle ju kunna vara dålig kontakt någonstans som uppstår efter en tids körning (värme) Och som man "återställer" genom att grejja med processorsockeln.
Det är alltså inte troligt att det är processorn då?
Jag har provat alla olika tänkbara kombinationer av minne, dvd-spelare hårddisk, batteri, med utan extern strömförsörjning. Plockat ur trådlösa nätverkskortet. Så jag tror det mesta är uteslutet. Inget utav det jag testat påverkar att den slutar funka efter en stund.
Kört den med hård belastning/lätt. Men det verkar inte påverka tiden som den funkar nämvärt.
/Knut