Mönsterkortsfräs, polär. Som borrmaskinen i AOE, ungefär

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
Henrik
Inlägg: 661
Blev medlem: 26 maj 2003, 23:39:14
Ort: Göteborg
Kontakt:

Mönsterkortsfräs, polär. Som borrmaskinen i AOE, ungefär

Inlägg av Henrik »

Borde inte en sån här kunna byggas oerhört billigt? Man slipper ju alla dyra kulmuttrar, och kommer undan med små motorer.

Visserligen lär den bli långsam som attans om man ska precision, men.. jag tycker den verkar intressant just för att den lär kunna byggas billigt. Kanske någon vill spåna vidare på idén?

Kanske går den att bygga hyfsat liten, nu ska vi se.. om man har stegmotor 1.8 grader.. kugghjul ungefär 20mm.. blir för att få "bra" upplösning på 100 mm radie... Vinylspelarstorlek kanske? (För alla yngre: vinylspelare är en sorts analog cd :o )

Med servo går den säkert att göra mindre, med lite smart drivelektronik... Vad tror ni som byggt/funderar på att bygga?
Senast redigerad av Henrik 18 januari 2005, 20:57:58, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Hedis
Inlägg: 2487
Blev medlem: 8 december 2003, 15:10:44
Ort: Vänersborg
Kontakt:

Inlägg av Hedis »

Grymm lösning. Snacka om att det behövs lite tankeverksamhet bakom mjukvaran.
Användarvisningsbild
Adis
Inlägg: 1373
Blev medlem: 26 augusti 2003, 19:57:03
Skype: adis1987
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av Adis »

Det där såg bra ut! men hur exakt blir det? hmm, inte så värst men bra som bara inlärnings grejjs, ja mjukvaran! :roll: vill inte veta hur den räknar istället för X, Y ,Z.
Detraw
Inlägg: 630
Blev medlem: 31 januari 2004, 10:32:37
Ort: Stockholm (Nacka)

Inlägg av Detraw »

visst går det att lösa X och Y punkterna med eulers (stavning?) formel... va ett tag sen jag använde de så jag kommer inte riktigt ihåg hur den såg ut med det va väl nått som detta:

Kod: Markera allt

r = A * e^( sin(x) + cos(y) )
på så sätt för man ut radien, avståndet från origo till punkten man vill åt, sedan går det att räkna vinkeln på vanligt sätt
Användarvisningsbild
Henrik
Inlägg: 661
Blev medlem: 26 maj 2003, 23:39:14
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Henrik »

Skissade lite på apparaten och kom fram till följande:
Om man använder elfas "billigare" kugghjul, så är minsta/största kugghjulet 10/41 dvs utväxling på 1:4.2 ggr. 1.8 grader på lilla hjulet ger en millimeter upplösning på en radie 420/pi [mm] från centrum på stora kransen. Det är ju på tok för mycket för kretskort ,upplösningen bör kanske vara en faktor 10 bättre.

Vilket är mest kostnadseffektivt - bygga motorstyrning med ~1/2000 varv upplösning, eller leta efter remkugghjul med bättre utväxling (storleksordningen 1:50)? Nån som har länkar till sådana remkugghjul till bra priser?
Micke_71
Inlägg: 947
Blev medlem: 18 september 2004, 22:47:23

Inlägg av Micke_71 »

Nej nej nej. Jag skulle absolut inte växla ner en sådan med vanliga kugghjul. Dels så blir inte systemet låsande, dvs motorn kommer och få brottas med skärkrafterna hela tiden. Sedan blir upplösningen på tok för dålig. Sedan blir det glapp med rätt flankspel.

Jag skulle däremot satsa på en snäckväxel. Ett hjul på 40 tänder ger ju då 40ggr nerväxling. Dessa brukar man oftast kunna justera enkelt till nollspel. Det gör man i delningsapparater och rundmatningbord. En nackdel finns dock. Det är snäckväxelns låga verknignsgrad.

Jag har små synkronmotorer med tämligen robusta och helt glappfria snäckväxlar liggandes. Motorerna kan lätt bytas ut mot stegmotorer. Men jag skulle nog gärna vilja ha grövre grejor ändå.

Mikael
Jonas_A4T
Inlägg: 43
Blev medlem: 7 september 2004, 18:41:29
Ort: Malmö
Kontakt:

Inlägg av Jonas_A4T »

Någon som sett remhjul/remmar till vettiga priser? Jag behöver växla ner mina servomotorer men det blir ju sanslösa pengar av det om man tar Elfas priser!

Jonas
Micke_71
Inlägg: 947
Blev medlem: 18 september 2004, 22:47:23

Inlägg av Micke_71 »

Är inte Elfas remmar lite klena? Andra remmar som kan tänkas passa är väl kamremmar till bil. Finns ju på biltemas för en billig slant. Ska det vara direkt drivet med rem utan skruv så bör ju remmen vara ganska stum och då bör man nog ha en liknande grovlek som man förspänner ganska duktigt. Men då kan man nog utesluta en liten 500mNm stegmotor.

Kika här annars för kugg o snäckhjul.

http://www.kuggteknik.se

Mikael
Jonas_A4T
Inlägg: 43
Blev medlem: 7 september 2004, 18:41:29
Ort: Malmö
Kontakt:

Inlägg av Jonas_A4T »

Elfas var mest ett exempel, de maskiner jag klämt på i "min" storlek har klarat sig fint på 10mm remmar. Går man upp till kamremmar osv på 20-35mm bredd så börjar det bli stora klumpiga grejor. Det är inga servomotorer på massa kW jag har! : ) Det är bara för överföring till skruven.

Jonas
Micke_71
Inlägg: 947
Blev medlem: 18 september 2004, 22:47:23

Inlägg av Micke_71 »

Ok då är jag med. Jag trodde det var direkt drift av axlarna i en maskin som denna tråd startade med. :oops: Då duger det gått med remmar i den dimensionen.

Det finns något mekatronik företag som har hjul o remmar i en online katalog men jag har inte kvar adressen, sedan var dom inte direkt billiga heller.

Har ni sett kulskruvarna på blocket? Undrar hur mycket killen vill ha för dom?

Mikael
Användarvisningsbild
zeus
Inlägg: 7058
Blev medlem: 17 juni 2003, 22:13:44
Ort: Sthlm.

Inlägg av zeus »

Fan vad jag ångrar att jag slängde min samling med rem-delar. Visste inte att de var något värda...
Jonas_A4T
Inlägg: 43
Blev medlem: 7 september 2004, 18:41:29
Ort: Malmö
Kontakt:

Inlägg av Jonas_A4T »

Ja jag gick lite "off topic"
Micke_71: Var hittar du de skruvarna på blocket?

Zeus: Ja där hade du kunnat tjäna en femma eller så. : )
Det blir egentligen inte så värst mycket pengar för mig med 6hjul och 3 remmar men jag vill egentligen dessutom ha en rem som länkar ihop de båda skruvarna till Xaxeln och den blir väääldans lång och säkert lika väldans dyr!

Jonas
Micke_71
Inlägg: 947
Blev medlem: 18 september 2004, 22:47:23

Inlägg av Micke_71 »

http://www.blocket.se/view/4099363.htm? ... c=1&city=0

Synd bara att min budget just nu innehåller så mycket annat kul som ett par gevär, lämna iväg bilen på verkstad i morgon, köpa ny torktumlare samtidigt som jag inte vill tömma sparkontot. Annars hade jag nog hållt käft om de o köpt själv om priset är vettigt.

Mikael
Jonas_A4T
Inlägg: 43
Blev medlem: 7 september 2004, 18:41:29
Ort: Malmö
Kontakt:

Inlägg av Jonas_A4T »

hehe. min budget innehåller CDspelare till bilen för 16k samt nya slutsteg för jag vågar inte tänka så högt så skruvarna blir det nog inte råd till här heller men man kan ju alltid lägga ett bud! Tänk om man kunde hålla sig till ett intresse....

Jonas
Skriv svar