Nu när jag äntligen kommit igång med projektet så får det väl bli en liten tråd i projektdelen. Klockan ska bestå av 60+60+12=132 leds. Dessa hade jag tänkt montera på en rund plexiskiva med utfrästa segment. varje sekund tänds ett segment så kan man se tiden.
Här är skivan med alla segment, perfekt utfräst av fagge här på forumet (även den andra plexiskivan). Skivan ska frostas så man inte blir bländad av lysdioderna. Någon som har ett bra förslag på hur man får bästa frostningen? http://img183.imageshack.us/img183/2159/80518178az4.jpg
En annan sak. Jag har inte bestämt färgerna på lysdioderna än, men jag hade tänkt köra med blå lysdioder på minuter/sekunder (de två yttre segmenten) och gul-vitt på timmarna.
Vet inte riktigt om det är snyggaste kombinationen så färgförslag är välkomna.
Varför inte köra uteslutande med RGB LEDs?
På detta sätt blir man inte lika låst till det ursprungliga valet av färg. Enda nackdelen är att du verkar ha gjort styrningen redan, så det blir ju lite extrajobb
Tjusigt, ser verkligen fram emot att få se mer av det här projektet!
Jag byggde själv en väldigt enkel digital version i våras som lite kan liknas vid det du ska bygga. En s.k. studioklocka,länk.Jag borrade mina 74 hål för hand, hade gärna haft någon som fräst dom åt mig
citizendildo: Funkar den där sprayen på plexi också?
Funderade på om man gjorde det enkelt för sig och hel enkelt bara slipade hela ytan med fint sandpapper.
Croaton: RGB skulle bli för mycket jobb med tanke på att jag redan har börjat löda kretskort och så. Men version 2 kanske.
Risken med sandpappermetoden är att det blir repiga mönster, som inte ser så slumpartade ut.
Å de kan se lite skabbigt ut, vilket vore synd.
Jag hade garanterat sprungit till närmaste lågpris kedja & köpt en liten punktbläster för en hundring.
Har du något tips på en bra bläster? Vill helst köpa på clasohlson eller kjell o company eftersom jag har nära till dom (eller någon annan butik i storstockholm).
edit: behöver man tryckluft för det också, för det har jag inte tillgång till.
Använd s.k. etch-folie, finns hos närmaste skyltfirma. Är inte speciellt dyrt och det blir ett perfekt resultat i form av frostat glas. Har du ingen i din närhet, så kan jag fixa...